03 September 2009

Mau Inda

Salam wahai hamba2 Allah yang bertaqwa, kamulah pembantu agama Allah dan mudahan dengan usaha kamu yang nda jemu2, Allah menempatkan kamu di tempat yang mulia nanti di akhirat k. semua dengan izin Allah.

Waaaaa, inda keresahan masa atu, macam limpas sudah hari yang ke 10 ramadhan, aku harap engkorang sedang gigih beribadah kepada Allah sama mengikuti jejak nabi yang sentiasa tani rindui iaitu nabi Muhammad.

Ada urang, ia mau sesuatu yang urang ada sama kalau dpt semua yang urang ada atu ia yang punya. Ada urang, ia memegang sesuatu jawatan tapi sebenarnya ia mau pindah daripada jawatan yang dipigangnya itu walaupun pada hakikatnya, atulah yang terbaik untuknya.

Contohnya, manusia A yang kaja pegawai bomba, sudah bertahan selama 1 tahun, inda ya tahan, rasanya, "eh, kalau ku kaja sebagai penjual sayur best ni, nyam nyammm!". Manusia B yg sedang berkhidmat sebagai penjual sayur di kianggeh and sudah bedangang selama 5 tahun, ia pun berkata kepada dirinya, "eh, kalau ku kaja di bomba, asbetus kali niii..ehhhh.geramnyeeeee!"

Twist, jado dorang dua ani pun mengusut setiap hari, "cemana ni ah cemana ni ah". Bagaimana aku akan merealisasi akan keinginan aku..ummm". Selepas beberapa cobaan dan lepas mentaburi beberapa biji biji sikui sama biji terung di atas tanah, buah sikui dan buah terung sudah buleh dipetik, ia pun bejual.

Manusia B pun, sama jua, hari2 ia sampai setaun apply kan jadi ahli bomba, ahirnya dapat selepas melalui traning "pemantapan diri" di dalam hutan. Salah satu aktiviti yang dbuatnya ialah tinggal dalam hutan tabal sorang diri tanpa membawa apa2 bekal. badan saja sama selipar jipun. Kalau teliat apa2 jan lari. Perhati saja.

Oleh kerana ia mempunyai iman yang cekal dan mantap pasal ia memang urang alim udah awal2, ganya inda liatkannya. hahaha. Kamu tau apa jadi lapas atu? DUA2 menyasal. pasalnya, manusia A ani sebenarnya inda pandai menjual sayur. Sekiranya ada urang kan minta kurang sikit, baginya saja free pasal ia terlalu baik sama inda pandai say NO.

Yang manusia B ani pula, ia rupanya afraid of heights dmana satu hari ia kana suruh selamatkan urang dari bangunan twin towers, sekali ahirnya ia pulang kana "selamatkan". Pasal ia inda ijap liat ke bawah. Apakan.

So what? Fikiran tersentak sebenar memikirkan pegunaan frasa yang berulang-ulang, "kalau ku jadi cemani, siuk kali ah..hmm?" dan selepas berjumpa dengan beberapa sahabat yang lama. Ada yang cakap dorang inda lagi jadi ani pasal stress. Lapas atu pernah dangar urang pindah kraja pasal stress and inda tahan and so on. Normal ka ni?

Tani mungkin menyangka sesuatu perkara atu baik untuk tani tapi sebenarnya adalah lebih teruk. Bukan saja pasal kaja hatta dalam memilih di antara dua perkara. Tapi yang sayangnya, ada manusia2 yang menyangka bahawa untuk tidak memilih islam itu adalah lebih baik bagi dorang.

Untuk tidak mempraktikkan apa yang diperintahkan Allah dan sunnah nabi adalah lebih baik ditinggalkan. Pasal apa? Pasal dorang ckp, "aku buleh makan babi, minum arak, main dengan bini2 dari pelbagai jenis dari rupa, buleh main judi, buleh telanjang, buleh socializing, buleh jadi kelawar dan sebagainya.

Dorang jua merasa yang hidup dorang akan lebih tenteram dengan hidup bukan cara seorang muslim. Perlu diingat wahai manusia yang mempunyai akal, hanya dengan islamlah hidupmu akan tenang dan satu-satunya kalimah yang dapat membuka pintu syurga ialah dengan kalimah LA ILAA HA ILL LALLAH MUHAMMAD DAR RASULULLAH.

Ya aiyu hannass. Itt ta qullah. Orang2 kafir nanti akan menjadi putus asa sudah berada di dalam kubur seperti yang difirmankan oleh Allah dalam surah Al Mumtahanah ayat 13.

Makna kafir atu sangat luas wahai kawan2, kufur yakni inda bersyukur dengan nikmat Allah, durhaka kepada Allah dan banyak lagi definisi2 yang dihuraikan oleh ulama2 dulu dan sekarang. Bersyukurlah kawan2 dengan apa yang tani inda, jantah merungut kalau urang inda suka tani, jantah meminta sesuatu yang bukan milik tani.

Terimalah apa yang Allah tetapkan tapi kalau sekiranya ada peluang untuk kamu berhijrah ke tempat yang kamu rasa dapat mendatangkan manfa'at bagi umat ini, then teruskan perjuangan kamu kerana dunia hanyalah sementara dan akhirat jualah tempat tani semua kembali.

Sebagai peringatan untuk diri ini dan kepada yang mau diperingatkan.

Selamat bersungkai/Love
Tapau




Tiada ulasan: