30 September 2009

Ambassadors of Islam


People around the world are known for their nationality/culture/the-way-they-dress/lingo etc. Macam kalau di negara-negara sebelah timur, we are known for our sikap PEMALU (yang inda betempat). Kalau di sebelah barat, they are known for their clealiness (najis menatang kana sediakan bag KHAS) and kalau negara2 disebeleh tengah, macam negara arab, they are known for "kekarasan" dorang. Pasal atu ada ulama cakap Quran atu diturunkan di kawasan tanah Arab yakni Makkah dan Madinah. Allah lebih Mengetahui.

Ok, aku ingin menarik perhatian kamu terhadap sesuatu benda yang amat penting bagi kestabilan dan juge kepentingan islam itu sendiri. Tani ani banarnya kan, mem"PRESENT" islam baik tah cina, melayu, urang kadazan, urang lambak, urang putih, urang arab, urang filipino, urang indon, urang argghh u get the idea. heeee. Nabi pernah bersabda yang Allah azza wa jall inda meliat arah bentuk tubuh kamu ataupun rupa kamu tapi yang diliatnya ialah H A T I.

We care so much about what we wear, how our hair is, matching kah inda beg sama baju ku, sesuai kah inda baju ku ani, apa lagi? ummm I pun tak tau tapi yang penting tani focus so much on our lahiriyyah dan bukannya batiniyyah. Who cares what underwear we use, branded kah ya or whatever pasal nobody wants to see what brand you're wearing, apa lagi Allah, malas ya kan ingau pasal brand2 yang kamu pakai, yang penting ialah kedudukan hati atu ialah yang paling diliatnya tu nyanta.

Kebendaan mengaburi realiti. Macam kalau kamu liat laut ataupun sungkai belakang rumah kamu, liat cemana kabut or jernih airnya, tapi kamu fikir kalau seorang nelayan, adakah ia akan peduli kaler air atu, yang liatnya apa yang ada di dasar laut/sungkai itu, ada lobster kah inda, ada udang galah kah inda, ada mutiara kah inda dan sebagainya..fikirkanlah..:)

Sorry explicit sikit yg di atas tadi. Actually inda plang explicit because sesiapa yang membaca blog ane ku diconsider mature pasal menurutku mature ani bukan dari segi luaran tapi cara ia berfikir tentang benda2 disekelilingnya and while communicating with other people, ia perhatikan gaya tangannya, expresi mukanya and so on. So, barang cemani mesti tani pelajari pasal seorang sheikh pernah beckp katanya, "to know the deen ialah dengan mempelajari dan memahami agama atu sendiri". Bukannya tabak2 saja macam menabak ikan dalam air yang deras. Payah x ah.

Kalau seorang ustaz A cakap, "awww, ini sunnah ini mesti kamu buat pasal ia adalah sunat yang digalakkan". Then kamu dan kengkawan lain pun buat benda atu. Then kamu hadiri lagi majlis ilmu yang lain yang disampaikan yang Ustaz B, then ia cakap, "betul betul, kamu mesti ikut apa yang dibuat oleh Nabi kerana itulah yang terbaik.." Then kamu pun ikut apa yang dibuat uleh ustat atu. Yang calinya, dua2 ustat tadi atu lain2 berdapatan dan nas2 yang diberikan sampai tani pun naik biul, inda tau mana kan diikut.

Pasal atu ilmu fiqh ani penting, tani inda dpt mengikut membabi buta dalam hal2 agama tani pasalnya nya nabi kalau kamu ingin berjaya di dunia, maka, perolehilah ilmu dan kalau kamu mau berjaya di akhirat, pelajarilah ilmu. Aku paham, bukan semua urang ada masa kan belajar, apalagi yang sudah tua bekeradut, sama apalagi yang membuat masters ataupun phd, they have their own thing goin' on tapi masa untuk lepak2, masa untuk liat bula, masa untuk spend time dengan benda2 yang haram, ada masa? Kan tepele'ot tu jadinya?

C'mon guys and girls, can you really think of one EXCUSE dihadapan Allah nanti kenapa kamu inda belajar pasal agamaNya? Yang Mengetahui Segala Isi Hati, Yang Mengetahui Yang Ghaib, Yang Melihat Segala Sesuatu, Yang Inda Pernah tidur, yang inda pernah Mengantuk, Yang Maha Tinggi dan Yang Maha Bijaksana? Bukan untuk merendahkan orang2 yang inda mau belajar tapi kalau kamu malas pun, at least baca dangar ceramah2 ataupun talks yang berkenaan dengan fiqh kah or kalau inda mau dangar baca.

Aku ada kenal seorang hamba Allah katanya, "Aku inda suka dangar ceramah, aku inda suka membaca tapi aku suka kalau ada urang ceramah arahku secara bersemuka yakni VIS A VIS (face to face). Then aku befikir sejenak, banar jua manusia ani bermacam ragam dan citarasa. Not everyone is willing to go to majlis ilmu, not everyone is willing to read books. That is why kalau tani ada kawan atu, tani mesti belajar dan faham mengenai sikapnya agar tani dapat memenuhi kehendaknya.

Sayangbah kalau kamu biarkan adi bradi, sedara, kawan2 dan strangers pasalnya trust me guys kalau sekiranya tani inda mbil peduli pasal keadaan dorang, dorang ani tah yang akan menuntut tani di akhirat whether we like it or not. Macam dalam quran pun ada sabut yang berbunyi, "..yang diharinya tiada hujjah.." Macam brijap jua tu kalau kan difikirkan dua saat. Habis kali ahh!

Macam lari tah lagi usulnya topik ani. Anyways, ku teruskan saja topik asal. Seorang muslim atu ialah wakil bagi manusia. Setiap kata dan ulah yang tani pamerkan arah urang atu menzahirkan islam atu. Cana ah, ok cani. Pernah kamu dangar pasal situasi di bawah ini:

I know nut'n bout islam, show me the moneh!: hey kid, tell me watcha'll about!

I love Islam: apakanz?

I know nut'n bout islam, show me the moneh!: i see you don't do like me

I love Islam: haaahhh!

I know nut'n bout islam, show me the moneh!: let's get the parteyyyy started ayt

I love Islam: that's what im talkn BOUT!

I know nut'n bout islam, show me the moneh!: hangon a sec! You have beards, u must be a muslim?

I love Islam: ummmmm yeah, so?

I know nut'n bout islam, show me the moneh!: well, even though i was never exposed to what islam really is, but I know a lil bout islam.

I love Islam: oh ya, and whats that dawg?

I know nut'n bout islam, show me the moneh!: for one, I thought muslim don't do parties?

I love Islam: well, they do but not that often..

I know nut'n bout islam, show me the moneh!: oh really! cool! Im definitely coverting!

I love Islam: oh yeah!

*party = availability of alcoholic beverages sama berdansa dan campur2 lelaki dan perempuan.

Pernah dangar or mungkin pernah liat urang islam sendiri menghancurkan image/imej islam atu. Like urang islam minum arak, urang islam rogol laki urang, urang islam this and that, urang islam inda peduli pasal neraka, urang islam inda caya pasal Allah, urang islam inda caya pasal takdir sampai bunuh diri, urang islam buang anak, urang islam menipu, urang islam kasar, urang islam pessimist, urang islam pakai singlet jalan2 di miri, urang islam pakai dress, urang islam ke prom..banyak lah banarnya kan ku list out tapi i think by the now kamu pun paham aku yang ingin disampaikan.

That penampilan tani yang zahir atu kana judge uleh urang islam dan urang bukan islam sendiri sampai urang islam dan urang bukan inda menjadi cenderung/inda cenderung kepada islam. Yang sepatutnya terjadi ialah seorang yang beragama islam atu berkelakuan sejajar dengan apa yang diperintahkan oleh Allah dan rasulNya dan bukannya mau saja macam orang yang nada peraturan dalam hidupnya.

Contoh yang paling simple, a certain people yang kalau di dalam negara asalnya, ia berakhlak baik dihadapan parentsnya and sudah diluar negara, seakan-akan ia buleh buat apa saja pasal parentsnya inda mematai-matai ia and nada urang kenal ia di luar negeri, jadi nada urang kan menagur ataupun mengucapkan perbuatan maksiatnya yang terkutuk atu.

Wahai2 kawan, ingatlah walaupun parentsnya tani nada disisi tani, walaupun suami or isteri nada disebelah tani, walaupun manusia nada disekeliling tane, ketahuilah yang ALLAH selalu memerhatikan tane di mana jua tani berada, even kalau banartah manusia dapat tinggal di planet PLUTO, masih jua Allah meliat tani pasal setiap apa yang ada dilangit dan dibumi dan apa yang ada di antara keduanya adalah kepunyaanNya dan Allah mempunyai pengetahuan mengenai semuaNya.

Before ku lupa, karang ada urang cakap, "eh cTapau ani, jadinya bek tah ku pakai yang buruk2 saja kalau zahirku ani inda kana liat Allah.." Bukan cematu kengkawan yang dikasihi, maksudku ialah agar tani inda telalu meluangkan masa dengan apa yang tani pakai, selagi pakaian atu inda terlalu tipis dan mengikut garisan yang dituliskan dalam undang2 Allah dan rasulNya kerana dengan cara atu, kamu inda akan jadi stress and hati pun jadi tenang. And im not specifically directing to one gender.

Contoh, kalau sekiranya kamu makan diluar, kamu cuba pamerkan kebersihan dan displin makan yang sempurna and bukan yang melahap macam Maslamah bin 'Abd Malik. Cemana nafsu makannya atu sangat tinggi. Lagi teruk kalau bejurit, tumpah minuman sana sini, tulang ikan betempiaran dilantai, daging terselit masa membayar dicounter dan sebagainya, basically hampeh lah, mcam sampai urang indon atu berbisik dalam hati, "kok orang barunai bejurit (aku bukan urang indon, so what? ha ha) ya, ish ish ish.."

Walaupun kadang2 kamu fikir memanyap-manyap mangkuk cawan atu kraja pelayan2 atu tapi at least kamu panyap sikit2 sampai pelayan yang walaupun islam tapi inda betudong berbisik dalam hatinya, "wahhhh, bagus ya cowok itu, dia bersihin semuanyaaaa.." apakan. So yeah, tapi perlu tani ingat we try to avoid fitnah kerana fitnah atu lebih teruk daripada membunoh. Maksudnya?

Perkara di atas atu adalah satu akhlak yang baik kerana nabi pernah cakap sesiapa yang meringankan beban seorang manusia, maka, Allah akan meringankan bebannya di akhirat kelak. Yang perlu tani ingat ane, untuk inda timbul rasa kambang dalam hati pasalnya, karang lain plang jadinya. Yang tani harapkan mutiara dan berlian tapi yang kana bagi guli dan plastik. Do it as natural as possible without inflicting chaos. Slowly but gently.

Banyak lagi banarnya contoh2 yang dapat ku berikan tapi aku sudah menerima beberapa teguran pasal tulisan ku yang inda betantu ani terlalu panjang sampai urang terditter kan baca, so I guess ive to write a book then, how about that!? tapi ilmuku sikit masih, nantitah sudah ku jadi al falsafah yang underground. huhu. doakan ya kawan2 :)

Jadinya kan kamu, aku menyeru demi kebaikan diri kamu dan diriku sendiri secara khusus dan demi kebaikan islam secara meluas, perbaikilah cara pakai, words that we use, the way we communicate to others, pamerkanlah akhlak yang mulia kepada mata2 yang meliat tani baik masa tani sorang diri ataupun masa tani di khalayak ramai kerana yakinlah Allah akan tanya setiap amal perbuatan yang kamu lakukan di dunia ane.

We can never be perfect but at least we try to be as close to it.

Takutlah Seksa Allah
Tapau

Tiada ulasan: