02 Oktober 2009

Balikkan Tia (Empathy)

Hati ini kadang2 terasa barat karena memikirkan untung rugi pelaburan yang dibuat masa ani. Kalau di dunia, kalau urang atu bejual nasi katok ataupun mengatok baju ataupun membeli tanah, lalu becucuk tanam dan dijual hasilnya, keuntungan ataupun ruginya bisnesnya atu dapat ia tau, inda payah ia kan tunggu sampai ia mati meliat hasilnya.

Lain halnya kalau tani melaburkan jasad tani ke jalan Allah Azza Wa Jalla. On one side, aku kan share sikit betapa susahnya hidup sebagai manusia, semasa di peperangan Khaibar, ada sahabat2 yang cakap rah rasulullah, "Si anu syahid, Si anu syahid" Then nabi bersabda:

"Sekali-kali tidak, sesungguhnya aku melihatnya di dalam neraka, kerana ada purdah yang diambilnya" Then nabi sambung:

"Wahai anak Khattab, pergi dan beritahukan kepada semua orang bahawa tidak akan masuk syurga kecuali orang2 yang beriman".

Kan mati syahid bukan sanang apatah lagi kan masuk syurga. Pecaya kah inda kalau sorang atu pernah mengambil hak urang walaupun 1000 ribu rupiah, inda ya kan masuk syurga. Pasal apa? sekadar jua kan tu, runding dalam inda buleh kah? Well, islam ialah agama yang adil and Allah suka kepada orang2 yang berlaku adil kerana bersifat adil atu lebih dekat kepada taqwa (Al Maa'idah Ayat 8).

On the other hand, sanang banarnya kan masuk syurga, kuncinya taqwa seperti perbualan di antara seorang pendita dan seorang muallaf yang tinggal di US, yakni menjauhi semua yang dilarang Allah dan membuat apa yang disuruhNya. Salah satu yang dilarang Allah ialah mengambil hak seorang manusia dengan cara yang batil ataupun dengan cara yang bukan halal ataupun dengan cara yang inda patut. Macam kesiankan urang yang fakir dan miskin, sebenarnya di dalam harta bapa babu nini datuk kamu atu ada haq urang miskin tu, pecaya tah.

So, tanya diri do you think you can get away with stealing EVEN urang bukan islam punya harta benda? Masya Allah kawan2, kamu tau kan setiap perbuatan yang tani buat ani Allah sudah suruh malaikat pecatat amal mencatat semua amalan baik buruk tani. Etah nanti kana liatkan di akhirat. Brimalu jua tu? Dmanakan menyimpan muka ah?

Sebenarnya agama islam hanyalah satu-satunya agama yang memperhatikan haq masing2, menatang, alam sekitar, manusia: islam atau tak, semua sekali. Nada kan teMISS out. Macam how ketani sepatutnya melayan kedua orang tani dengan lemah lembut and inda cakap kasar arah dorang. Cemana tani mesti melayan urng miskin dan inda mengherdik dorang kalau dorang minta sedekah. Cemana tani mesti melayan tetamu tani dengan cara yang terbaik baik ya islam atau inda. Cemana tani mesti menjaga maruah jiran2 tani dan berbuat baik rah dorang baik ya islam atau inda. Semua ani sudah pun ditulis di dalam al Quran and nabi pun balik2 mention dalam hadis2nya.

Dapat kamu imagine skajap? Banartah nanti one day, negara tani kana serang uleh urang2 yang mau takeover minyak di negara tani ani. Like tarus2 lah, sekali setiap lelaki yang ada di negara atu kana perintahkan untuk memPROTECT setiap penjuru negara ani. Sekali mati tah kamu masa mempertahankan negara atu tapi in fact kamu ada mencuri candy bar dari poket urang yang mengAttack negara tani atu. So, masuk syurga kah inda tu? Lebih parah lagi syahid kah tu?

How about haq2 manusia yang tani ambil semasa tani belum sadar tentang hakikat hidup sebagai seorang muslim? Like mungkin masa kehidupan tani yang lagha, tani suka mencuri gula2 dikadai kaling pasal dulu nada security and gula2 manaada security code ataupun tani pernah surfing dengan harta kerajaan mencek fb kah ataupun blogging (walauapun kan mengajak urang kepada kebaikan dan mencegah dorang dari buat jahat) dan sebagainya? Ada urang cakap, atu di"kategorikan" sebagai "kemudahan" yang diberikan oleh kerajaan tapi banarnya I N D A. Atu sudah dikira mencabuli haq kerajaan dan juga inda amanah dalam melakukna kraja tani. Ingat ceta Al Faruq, Umar? Cemana ia tutop lilinnya kalau urang atu kan cakap pasal personal atu inda?

Its not the issue of how small or big sesuatu atu tapi its a matter of principle. Principles of Islam. Macam urang yang ter"gamak" mengambil gula2 yang 5 cent saja is likely to ambil more than 5 cent. Ganya poketnya inda nada spes. Contoh yang terbaik ialah buffet, jangan marah ah pasal benda ani berlaku, aku pun pernah buat pasal inda tau. Cani, kalau konsep buffet atu sendiri, EAT ALL YOU CAN AND PLEASE FEEL FREE TO TAKE SOME HOME. Kalau ada bagus tu kan. Tapi mana ada. Secara logik akal, semua urang yang aga arah buffet tau that buffet atu untuk disana saja and bukan untuk bawa balik kalau inda sampat makan. Apa rasa kamu if you were the restoran owner meliat urang membawa balik makana buffet atu meringkat-ringkat lagi tuu?

Taking an apple, desserts and so on yang di bawa balik atu sudah menunjukkan tani atu inda bertanggungjawab dan sudah menunjukkan keperibadian yang bukan muslim yang sepatutnya. Seseorang atu mungkin akan merasa guilty (kalau ia masih ada iman) even kalau kan mengambil sebiji epal yang harganya limapuloh sen saja.

Mungkin manusia selalu menyangka, benda ani remeh temah and inda payah difikirkan pasal aku tanggung dosaku and biar tia aku masuk neraka...tapi kan kawan2, banar plang untuk menyebut perkataan neraka ataupun seksa Allah atu sanang bunyinya macam "ok whatever" nanti ku taubat tapi berapa banyak generai sudah yang hancur secara "mengajut", berapa banyak kawan2, sedara dan cerita2 yang sudah yang tani dangar dorang mati dalam keadaan yang inda disangka2. Ajal seseorang atu mati dalam keadaan yang mengajut terutama sekali bagi mereka yang LALAI daripada mengingat Allah. TAPI good news insha Allah, bagi yang sentiasa waspada dalam hidupnya, kematian atu sadar ya tu..and dinanti-nantikannya. Inda ku teimagine penyesalan dorang dalam KUBUR.

Jadinya, jangan sangka tani akan masuk syurga kalau ada rasanya haq2 urang pernah kamu ambil. Bukan saja yang tani ambil tani haq2 yang sepatutnya tani bagi mesti dibagi/dikembalikan pasal aku pernah tebaca hadis nabi yang lebih kurang berbunyi kembalikanlah haq2 yang kamu ambil daripada manusia sebelum kamu menyembah Allah. By the sound of macam hadis qudsi. Allah Maha Mengetahui.

Mulakan perlahan2 kerana kalau kamu pernah baca kisah Umar bin Abd Aziz, cara ia mengambilkan haq2 setiap sorang atu masya Allah, membuatkan kamu semangat untuk hidup macam dirinya. Semoga Allah menghidupkan hati2 tani dan memberikan ketani semua hidayah yang berterusan..

Kembalilah ke jalan Allah wahai manusia yang mempunyai akal dan fikiran
Tapau

Tiada ulasan: