23 Oktober 2009

ANG_IN

Pujilah Allah di mana jua kamu berada, bek semasa kamu dalam kerita, dalam bus, dalam lrt dalam tube, masa mengayuh biskal, masa memesin rumput, masa men bowling, masa men kikik, masa menyapu, masa santai dan banyak lagi. In fact, tani wajib memuji Allah 24/7.

Subhanallah, maknanya Maha Suci Allah yang telah menciptakan segala sesuatu dengan sebab. Adakah manusia menyangka tani ani inda akan kana pertanggungjawaban seperti yang dikatakan uleh urang2 daulu? (Al Qiyamah). Padih2 kalau tani tau banar2 hakikat kekuasaan Allah yang hakiki. At the same time, we can enjoy the fresh breeze of cool air mengurut muka tani.

Nikmat Allah yang satu ani memang inda dpt dinapikan yang ianya salah satu nikmat daripada berjuta atau infinite nikmat yang Allah telah kurniakan. Seorang sheikh pernah berfikir tentang sesuatu. Katanya, "Ia inda tau apa makna nikmat Allah atu meliputi segala sesuatu until one day ia ani dipantai dengan familinya yang tercinta, sekali angin atu menghemus ke muha dorang and perhatikannya, urang bukan islam pun "menikmati" angin yang sajuk atu".

Nyaman kali ah kalau angin ani sajuk especially masa tani berada di dalam satu kawasan yang nada bejana elektriko dan kipas angin buatan Akira. Tapi kotauapa, angin ani ada saatnya ia datang dalam bentuk bencana dimana kaum2 yang dahulu telah ditimpakan dengan angin yang sangat kencang sampai, nada sorang pun yang tercicir dari kehancuran.

At the same time, angin ani ialah tentara Allah yang Maha AGUNG yang tersembunyi. Macam kalau tani baca perjalanan hidup nabi and peperangan, bukan untuk penaklukan tanah tapi untuk menolong urang2 yang tertindas, satu perang ani yang inda me ingat perang api, basically, Allah datangkan angin yang kuat sampai urang kapir cabut lari and lapas atu kaum muslimeen united pun manang. Syukurillah.

Yang sadihnya, karang ani tani inda brapa ingau pasal angin ani pasal ia macam "biasa" udah and we take it for granted. Kalau ada angin, mungkin tani hanya cakap, "waaaa nyaman ehhh" without saying alhamdulillah sedangkan Allahlah yang memberikan kamu nikmat atu.

Tapi apanah, angin ani bukan saja datang dalam bentuk yang sajuk, yang panas pun ada yooo. Notis kamu ada masa2nya angin atu macam panas like nobody likes stagnation tapi in this case, tani lebih prefer angin atu still daripada angin panas ani. Im talkn bout summer di negara2 yang ada empat cuaca tapi kalau brunei sendiri, macam summer hari2..hehe which is good sal crops can grow healthy and ther'll be products to sell daripada bergantung kepada minyak saja.

Ku ingin menarik perhatian biskita tentang kehairanan ku. Kamu dapat rasa angin atu ada tapi we CANNOT SEE IT. It aint visible to the naked eyes. ANd we cant EVEN TOUCH sebagaimana kiter memegang kayu balak. We can HEAR it menghembus ke muka tani sama macam kalau nyamuk cuba mengattack telinga tani. Kedangaran bunyi buzzzzzzZZZzzzzzZZZZ.

TAPI masih jua urang kafir inda mau pecaya tentang keberadaan Allah, dorang sangka semua ani adalah mother nature lah apalah, nature's calling lah dan whatnots. Hakikatnya ialah disebalik penciptaan apa yang ada di langit dan di bumi dan apa yang ada di antara keduanya, ada satu kuasa yang Maha MULIA yang mengontrol semua ani. Dialah Allah yang maha berkuasa atas segala sesuatu.

BUkan plang saja urang bukan islam tapi urang islam sendiri pun inda brapa ingau pasal apa yang disuruh uleh Allah, baik ya buat kraja bus atau apa yang disuruh cigunya, apa yang disuruh uleh Allah atu kira BELAKANG saja menjadi support. Ampunilah kami ya Rabb..

Tani mesti ingat bahawa bagi memantapkan diri tani sebagai individu muslim tani, mesti kuat tani punya kepercayaan terhadap kekuasaan Allah dan kemampuanNya. Di Makkah, as sabiquun yakni urang2 yang percaya ani tau banar pasal Allah. DOrang kenal dengan sifat2Nya, attributesNya, nama2Nya sampai dorang inda rasa khuatir di atas timpaan ataupun apa2 saja yang belaku arah dorang.

Atulah keyakinan yang perlu tani ada. Without this, tani akan sentiasa hidup macam urang awam saja yang inda brapa tau pasal Allah. Dorang lebih kenal pelakon2 daripada Allah, dorang tau baju apa dorang pakai, makanan apa dorang suka makan, jenama apa dorang suka bali and so on. Kalau tanya pasal Allah? Dorang atu tapi cematu saja thats IT!

Aku rasa simpati kepada diriku dan kepada urang yang ingin mencoba untuk merapati diri dorang kepada Ilah kerana atutah saja yang dapat membuatkan tani kuat, tanpaNya tani hancur, roboh, paning, kusut masai, confuse, deranged, dan apa2 masalah yang urang lain hadapi. INgatlah wahai kawan2 yang dikasihi, pabila dunia ani hancur, nada sesiapa yang dapat menyelamatkan kamu melainkan Allah.

Jadi, sayangilah Allah dan berikrarlah..

ASH HA DU ALLA ILAA HA ILL LALLAH WA ASH HA DU ANNA MUHAMMAD DARR RASULULLAH
AKu bersaksi bahawa tiada Tuhan yang berhak diSEMBAH melainkan Allah dan Nabi Muhammad adalah pesuruhNya.


Kenalilah Allah dengan mempertingkatkan ilmu
Tapau

Tiada ulasan: