05 Oktober 2009

Fingers Crossed

Salamu'alaikum semua yang dikasihi Allah. Mudahan kamu semua sehat wal 'afiat. So?? Berapa hizb dah kamu baca lately? Atau brapa juz kamu khatam? Brapa hadis udah kamu hafal ataupun surah apa yang masa ani kamu cuba untuk hafalkan? Udah habis baca buku yang kamu bali taun lapas? Ada kamu tulung urang ahir2 ane? Bagi urang miskin makan or tulung urang tua ataupun kurang upaya? Peringatan ane bukan untuk kamu tapi untuk kite bersame *grins*

Pernah kah inda kamu dangar urang cakap, "well, fingers crossed" or "knock on wood" or "ptui ptui" ataupun liat pattern bintang or pakai spendet tebalik or jangan jalan bawah tangga or jan minum mangkuk yang sumbing, karang lahir anak yang sumbing mulutnya, atau jan pakai stukin bubus, brimalu kali ah atau jan betiarap, jadi buaya karang (classico) atau liat di mana lari arah burung; kiri or kanan and so on.

Wahai sahabat2 yang dikasihi, sebenarnya kalau seseorang islam atu pernah TERbuat benda ane tanpa ilmu, maka, ia dimaafkan dan mesti betobat tapi kalau sekiranya ia tau benda and menaruh KEPERCAYAAN dan perkara2 ani, maka, urang ani buleh dkira sebagai mempercayai sesuatu kuasa selain daripada kekuasaan Allah.

Perkara2 ane memang berlaku di dalam masyarakat ketani ianya akan terus belaku sehinggalah ada manusia yang cuba memberitau dan perkara2 yang dorang buat atu adalah bertentangan dengan akidah islam. Ada urang yang berkata bahawa barang ani dpelopori uleh urang2 tua tani pasal ia pernah terjadi kepada dorang. Sebagai contoh, banartah one day seorang isteri atu makan pakai mangkuk sumbing, then, udah ia gave birth, anaknya mulutnya pun sumbing jua.

So, berita mengenai seorang isteri yang mempunyai anak yang mulutnya sumbing ani pun tersebar luas macam promotion telipun Cmobile and like everyone percaya bahawa anak yang mulutnya sumbing atu tadi terjadi disebabkan mamanya ataupun babunya makan dari bekas mangkuk yang sumbing. Jadi, "kepercayaan" atu pun turun arah tani sampai tani pun ikut2 saja and setiap kali ada mangkuk yang pacah sikit, tane buang ke sampah kerana takut mendapat anak yang sumbing mulutnya (AYSM). <---- untuk memudahkan tulisan ini :)

Iyeler, some may argue yang alasan dorang membuang adalah kerana takut memudaratkan dan membahayakan kanak2. Dalam islam pun perkara ani dikategorikan sebagai makruh and bukannya haram memakai mangkuk ataupun cawan yang pacah atu. Makruh ani selalunya perkara2 yang memudaratkan ataupun yang akan memungkinkan seseorang atu mendapat aib, kecedaraan ataupun kesakitan dan yang sewaktu dengannya. Macam urang inda pakai selipar dalam jamban.

Nabi menyarankan tani masuk jamban kai selipar kerana ditakuti kalau inda pakai selipar, maka, masa tani keluar atu, takut apa jua jenis najis atu tersebar ke dalam rumah. Sama jua pendapat urang kalau papat kuku masa malam. Nya urang tua, "inda kuasa tu lai papat kuku masa malam.." Tani akur tapinya kalau tani perhatikan urang2 dulu, dorang nada karan or mungkin ada tapi they couldnt afford it. Mungkin pernah terjadi dulu, ada urang papat kuku sekali dipapat kulitnya tia pulang ataupun isi kuku, erk. sakit kali ahh.

Sama jua kes yang bebadak, yknow kalau urang kawin. Nya urang2 tua, bebadak atu pasal kalau dulu nada kipas, etah pengantin ani bepaluh saja (neves kali ahh), etah mesti dilap and tampal badak baru setiap kali ia keluar paluh. Ill stop there. Tapi atu tak begitu penting kerana yang lebih penting ialah mengenai hakikat kekuasaan Allah dan mempercayai bahawa jika seorang manusia atu pecaya bahawa ada yang lebih tinggi kekuasaannya selain Allah, as I said before, urang ani buleh kana mark as syirik and layak berada di neraka jahannam untuk selama-lamanya. Tapi kalau ia bertaubat dan berjanji untuk inda mengulangi apa yang buatnya atu, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang.

Ok, I just wanna focus on one thing saja so that inda panjang and inda bureng. Fingers Crossed. Mari kita liat apa yang dicakap uleh wiki: "To cross one's fingers is a hand gesture used to superstitiously wish for good luck or to nullify a promise. The supposed loophole of crossing one's fingers whilst making a promise is usually exploited by school-aged children.

Crossing one's fingers, by curling the middle finger over the index, is thought to bring good luck. This dates back to when crossed fingers were used as a gesture to ward off witches and others considered to be or possess evil spirits. It is also seen as bad luck to cross your fingers on both hands.

Some believe that the gesture originates from pre-Christian times and, in many early European cultures..." (wiki)

"Dialah Rab timur dan barat, tiada ILAH melainkan Dia. Maka terimalah Dia sebagai Pelindung" (Al-Muzzamil Ayat 9)

"KepunyaanNyalah Kemuliaan, Keagungan dan Kekuasaan di langit dan di bumi. Dia yang Maha Perkasa dan Bijaksana" (Al-Jatsiyah Ayat 37)

Now, para ulama, imam dan orang2 yang mau menyedarkan umat ini tau bahawa yang paling utama di dalam membalikkan ataupun meluruskan bayangan tongkat yang belingkuk ani ialah dengan membersihkan setiap individu atu dari apa jua jenis kesyirikan (nampak atau inda) baik dalam pegangan, i'tiqad, perbuatan dan perkataan.

Perkara yang di atas atu ialah kesyirikan di dalam percakapan yakni ia melafazkan bahawa dengan berkata, "awww, ill keep ma fingers crossed" or "fingers crossed (dengan muka yang senyum)", urang ani mempercayai bahawa kalau ia buat catu, maka, benda yang di idam2kan nya atu ataupun yang diharapkannya berlaku AKAN berlaku and its nothing to do with fate ataupun ketetapan Allah.

Wahai kawan2, tani sebagai individu muslim penyelamat ani hendaklah yakin, seyakinnya bahawa tapak kekuasaan atu hanyalah ada pada Allah Azza Wa Jalla. Seperti hadis nabi, kalau sekiranya semua manusia ani bekumpul ataupun berkomplot untuk mendatangkan sedikit mudarat arah tani, kalau bukan kehendak Allah, INDA ya akan berlaku tu. And kalau seluruh manusia ani berkumpul untuk memberikan tani sesuatu kebaikan, maka, ianya inda akan berlaku kalau bukan kehendak Allah.

Macam ceta angles and demons (jantah dibaca bukunya atu, rosak saja pemikiran, bek baca buku usul fiqh..inda ja?) cemana dorang want to create something out of NOTHING and they were successful (in the movie NOT in reality). Anilah pemikiran yang sangat bahawa kepada umat islam dewasa ini kerana para saintis2 yang inda suka kepada konsep Monotheism ataupun Allah yang menciptakan semua ani mau meliatkan bahawa dengan sains dorang mampu membuat sesuatu kepada tiada kepada ada. Macam kalau urang beriman, mana ia question lagi hakikat ataupun dzat Allah atu (Dalam surah yasin, jadilah, maka jadilah..).

Kalau urang inda suka kepada islam atu, they'll cuba whatever it takes to "poison" manusia2 yang masih lagi inda yakin pasal Allah..brijap and kesiankan..?

Jadinya, we must place our reliance only to Allah pasal etah saja yang berkuasa atas segala apa yang di langit dan bumi. Tapi yang brijap lagi apa nah, pasal UBAT and galang sakti (yg harga macam membuat aku berbisik dalam hatiku, "mahal juaaa?"), sampai ada urang cakap, "bek jua ada ubat atau, turun jua darah tinggiku.." Sedangkan Allahlah yang membaiki keadaan seseorang atu. Yang sepatutnya ia cakap ialah, "Alhamdulillah.." cukup dan teruskan minta kepada Allah.

Banarnya, banyak lagi perkara2 yang samar yang perlu tani perhatikan agar tani inda terjebak kedalam kancah kemusyrikan. Tani musti pastikan diri tani inda menDUAkan ataupun mempersekutukan Ia dengan apa saja.

Pernah dangar ceta pasal urang tukar ugama dari islam ke agama lain. Macam ia atu sakit, sekali berdoa, jadi ia minta arah agama2 yang ada tapi inda jua baik sakitnya, sekali ia minta arah Allah, inda jua baik2 sakitnya then ia minta arah sembahan ugama kristian, then SEMBUH tia baiknya atu. Then lapas atu happy ya, then masuk tia ugama yang bukan islam atu. Habislah.

Sebenarnya, apa yang berlaku arah urang tadi atu adalah satu cobaan kerana Allah mungkin ingin mencuba ia. And disebabkan ia inda brapa paham ataupun mungkin inda tau, confuse and alasan2 yang lain, ia pun rasa thats the right choice for em. Tani pun akan berhadapan dengan hal yang sedemikian whether tani sadar atau inda. Etahku masukkan doa pasal minta perlindungan kepada Allah atu terutama sekali pasal dajjal pasal FITNAH (huru hara kacau bilau) yang akan dibuatnya atu, kalau sorang atu lemah imannya, maka, mungkin ia tertipu dengan bala yang di bawa uleh dajjal atu..

Pengajaran? Cemana lemah/kejahilan/kemalasan/keegoan/keingakaran/kefasikan/kemaksiatan/ketidakpedulian seseorang atu buleh menyebabkan ia inda pecaya kepada kekuasaan Allah yang hakiki sampai ia sangka yang ada "kuasa" lain yang menyembuhkan. Semoga Allah sentiasa menguatkan iman tani yang kekadang2 naik kekadang2 turun ani and also, semoga Allah inda membiarkan tani terperdaya dengan godaan iblis dan syaitan baik dari golongan jin dan manusia.

Semoga ada manfa'at walaupun dikit
Love Tapau

Tiada ulasan: