07 September 2009

Membentras Kezaliman

Kezaliman akan terjadi kalau hak seseorang atu inda kana penuhi. Selagi ada kezaliman, penipuan, penindasan dan ketidakadilan, selagi atulah tanggungjawab tane inda akan selesai pasalnya selagi ada ada di antara manusia yang inda happy the way ia kana treat, selagi ada manusia yang meliat kezaliman berlaku di dapan mata, selagi ada manusia yang berlaku curang kepada ciptaan setiap kejadian dan paling teruk sekali lagi, selagi ada manusia yang inda memenuhi hak Allah, maka, selagi atulah ada kezaliman dan yg kezaliman yang paling hina sekali ialah manusia yang derhaka kepada Allah dan rasul-Nya.

Setiap benda yang diciptakan oleh Allah mempunyai haq yang perlu dipenuhi pasal hanya dengan berbuat demikian, ketenangan dan kelembutan hati dapat dicapai. Orang yang sentiasa saja kelut kesah dan sedih memanjang mungkin haqnya telah diambil tanpa jalan yang syar'i. Liat saja keadaan di palestine, iraq, china dan sebagainya, penduduknya hidup dalam keadaan yang menderita dan untuk hidup normal atu susah pasal sumber kehidupan dorang disekat oleh pihak2 yang mengobrol (aku pun na tau melayu ni) tapak kekuasaan.

Manusia yang paling teruk terjejas dari ketidakadilan ialah ORANG MISKIN, ORANG FAKIR, ORANG2 TUA pasal dorang ani nada daya untuk menuntut keadilan and inda tau arah siapa. Seakan-akan nada urang ingau pasal dorang. Except for musim raye, saatlah dorang paling gembira, dorang hanya dapat "hidup" masa waktu rasa and 11 bulan yang lainnya atu dorang hidup menderita, kelaparan tanpa makanan, minuman dan segala keperluan2 asasi yang sepatutnya ada untuk menjalani kehidupan.

Imagine kamu, sepasang couple yang miskin, melahirkan anak2 yang lebih kurang macam bapanya and babunya jua, inda putus selagi ada peluang yang dibagi arah dorang untuk mengubah nasib dorang. Kan ngantar sekulah inda mampu, apa lagi kan belajar tinggi. Sampai ahirnya ada di antara anak dorang ani menjual diri dorang untuk memberi sesuap nasi arah adi bradinya. Mungkin di Brunei inda berlaku ni tapi negeri2 yang 3rd world countries, ani perkara yang lumrah.

Siapa yang disalahkan? Diri ketani sendiri pasal di dalam rezki yang Allah bagi arah tani, sebenarnya ada2 haq2 bagi orang yang miskin dan hidup melarat. Ada urang berfikiran, "eh, duit ku kali semua ni ah, kenapa pulang ku kan bagi dorang, aku kaja siang malam untuk dorang kah?" ada jua untuk fikir, "eh malasku kan keluarkan zakat harta eh, banyak lagi keta kan ku bali SL55 AMG lagi balum cukup, ani kan membagi urang tia pulang, siapakan dorang ani!? Sambil menghalau urang yang minta duit tadi.

Kamu pun pernah dangar dalam 93.3 pasal urang yang meminta duit arah tani atu kadang2 jin yang ingin mengetahui cemana ulah manusia ani, adakah dorang akan bermurah hati untuk menghulurkan bantuan ataupun sebaliknya. Setiap diri anak adam atu akan dicuba untuk mengetahui diri ketani atu cemana dan sikap ketani terhadap orang muslim yang lain cemana. In fact, bukan saja arah urang muslim tapi arah orang bukan muslim iaitu kafir dzimmi, yang mereka ani di bawah perlindugan pemerintah islam dan bukan memusuhi islam.

Rata2 di seluruh dunia, banyak urang yang susah pasal orang2 yang kaya inda mau membagi duit yang dorang ada walaupun pada hakikatnya, kalau mereka mengeluarkan, maka, rezki dorang akan bertambah. Pernah dangar kan ceta sal sahabat, ia ani suka membari baik arah urang miskin ataupun kaya sampai satu tahap, kalau ia mengeluarkan singgit pada pagi hari, maka sudah patang atu Allah bagi ia semula 10 ringgit. Banarnya banyak contoh2 cemani kalau tani rajin membaca, insha Allah.

Kalau di era khalifah umar al khattab, ia inda akan tidur lena kalau masih ada haq2 manusia yang inda kana penuhi dimana perah diriwayatkan, ia selalu membuat rondaan malam2 untuk memastikan setiap rumah atu tenang and nada anak2 damit yang menangis kelaparan. Ia faham banar hakikat keadilan atu, kalau sekiranya inda penuhi haq2 dorang ani, ia tah tu yang bertanggungjawab nanti sudah bejumpa dengan Allah.

Ingatlah wahai2 kawan2, azab Allah itu sangat pedih dan manusia2 yang derhaka kepada Allah dan inda menjalankan hukum2 yang telah disyariatkan oleh Allah akan diseksa sesuai dengan perbuatannya di dunia kerana Allah tidak akan menganiaya hamba2-Nya. Aku menyeru kepada kamu untuk sentiasa memenuhi haq manusia, binatang, alam sekitar baik yang muslim ataupun inda kerana hanya dengan cara atulah makhluk2 di langit akan memandang tinggi perbuatan kamu.

Hatta, islam melarang umatnya mencuri haq2 orang bukan islam karena bersikap adil itu adalah lebih dekat kepada taqwa sama Allah suka kepada orang2 yang bersikap adil. Yang ku paling kesian di bulan ramadhan ani apa nah? Amah2 yang inda kana bawa sungkai diluar sedangkan ia pun manusia jua yang mencari nafkah hidup untuk keluarganya. Dorang kana tindas dan ditempatkan dibilik yang kalau dapat jauh daripada rumah tane.

Aku takut di hari di mana manusia yang dipersoaltanggungjawaban kerana Allah akan memberi peluang kepada setiap manusia untuk menuntut haq2 masing sehingga ada manusia yang menyangka kan melangkah kakinya ke syurga, tapi disebabkan ada manusia yang ia "ingat2 lupa" menuntut ia, maka, ia pun kana humbankan ke dalam neraka. TAKUTLAH KAMU kepada hari perjumpaan dengan Allah dan persiapkanlah dirimu untuk berjumpa dengan Tuhan, agar hati2 kamu tenang.

Wassalamu'alaikum.

Love
Tapau

“Ya Allah jadikanlah aku lebih baik dari apa yang mereka persangkakan dan ampunkanlah apa-apa yang mereka tidak ketahui”

Tiada ulasan: