04 September 2009

Jalan Te Ple 'Ot

Persoalan ini sering ditimbulkan bagi mereka yang mau menolong mereke yang sudah jauh terpersimpangan jalan. Orang yang sesat jalan tidak akan tahu cemana kan balik semula kalau nada urang mengajar, menegur ataupun membetulkan jalan diee.

Imagine saja kalau tani ramai2 konvoy 10 buah keta. Sekali keta yg dapan sekali, etah yang MESTI TAU tu ke mana next and which way to go next, sekali sekirenye urang dibelakang lambat sikit, selaluNYA, urang dapan terpaksa ke siring sekajap menunggu pasalnya untuk "regather" semula. Balik2 kalia ah urang branti disiring jalan musim raya walaupun mobile ada.

Anyway, orang yang dapan sekali memainkan peranan yang sangatlah beso kerana kalau ia inda tau jalan ke sesebuah rumah itu, orang yang mengikutinya dibelakang akan tersesat jua. Kalau kan sasat ke miri, ke miri jua larinya tu nyanta.

Berbalik kepada nasib seorang manusia. Semakin jauh tani lari daripada Allah, semakin susah untuk tani balik ke pangkal jalan kerana bnyk sudah liku2 ataupun obstacle yang tani tempuh sampai menutupi jalan yang lurus itu. Macam samak bah rasanya. Like gahhhhh!

Yang kesian ialah kalau sekiranya urang di atas tadi inda kana TAGUR langsung ataupun nda kana ENDAHKAN, ia akan melayari satu jalan yang ia nda tau mana kesudahan disebabkan sikap tani yang inda ingau kan kawan2 yang sudah tersalah simpang atu. Tanie biarkan ia hanyut dibuai arus yang membabi buta larinya.

Perhatikan kawan2, cemana air begerak. Selalunya air akan turun daripada kawasan yang tinggi ke kawasan yang rendah dan ahirnya akan jatuh ke ke tempat yang paling rendah. I wonder air ani dimana brantinya. Macam air terjun kan, kalau tani buat perahu yang diperbuat daripada kertas, either ahirnya kertas atu hancur sal inda tahan air but kalau tahan pun, ianya akan jatuh bersama air terjun tadi.

Tanpa engine yang berkuasa 50HP, perahu yang banar2 pun inda dpt melawan arus yang kuat, ahirnya semua urang dalam atu akan menempu maut di bawa air terjun tadi.

Imagine kalau kamu masuk dalam hutan yang inda pernah ada seorang manusia PUN memasukinya. Apakah bekal2 yang perlu kamu bawa? Adakah indo mi? Adakah buku APO edisi 113? Adakah 3 biji mobile? Adakah popmie? Adakah kamu akan membawa kucing kesayangan kamu, cMong? Ataupun kamu akan membawa compass dan sebuah map? Ataupun kamu bawa quran dan hadis? hellewww

Rasaku lah, hidup di dunia ani adalah seperti sebuah hutan yang basar brabis and setiap simpang atu ada consequencenya. Ia samaada akan mendekatkan tani kepada Allah ataupun sebaliknya. Kalau sekiranya seorang manusia inda tau kenapa ia kana CAMPAKKAN di dunia ini, ia mungkin berbuat sesukanya kerana ia INDA TAU the purpose of life and bapa atau babunya inda mengajar ia.

Jadi, adakah ia salah? INDA pasalnya ia inda tau apa yang dibuatnya itu sala. Sama macam era sebelum nabi datang ke Makkah. Semua orang2 yang menyembah dan mengorbankan anak2 bini dorang atu inda tau yang dorang buat atu salah pasal nada urang yang meluruskan diaorang itu.

Aku pernah mendangar, kalau sekiranya tani membuat sesuatu perkara di atas dasar kejahilan, maka, Allah akan mengampuni tani, tapi kalau once ada urang menagur tani, maka, tanggungjawab atu lapas pasal its up to us untuk menerima kah inda. Pasal atu, taraf orang yang berilmu ugama ani tinggi disisi Allah pasalnya diaorang ani tah yang meluruskan garisan yang bengkok. Kraja nabi kali ahh

Tani perlu memerhatikan dan memfind out samaada perkara2 ataupun ibadah yang tani buat atu perbuatan yang sahih yakni ada dalil dan nash2 yang kuat and bukan ikut2 membabi buta. Urang makan taei makan taei jua, meliat urang pakai seluar pindik ketat, ikut jua. Macam adakah orang islam tidak ada pegangan sendiri?

Masalahnya sekarang ialah terdapat segelintir masyarakat yang inda tau yang dorang atu sudah memegang aqidah (prinsip hidup) yang inda betul. Setiap muslim sepatutnya hidup bertauhidkan Allah dan setiap pekerjaan yang dibuat itu hendaklah ataupun sepatutnya mengikut apa yang termaktub di dalam Al Quran dan apa yang diajar oleh baginda Nabi Muhammad.

Tapi banyak urang inda tau pasal untuk menegur ani susah. Banarrrr like ada sampai ke hati, ada sampai inda mau melayan tani lagi, ada kana lapor pulis, ada kana ucap sesat dan kana lemparkan perkataan yang hina yang hanya tidak layak dikenakan kepada suatu makhluk pun except iblis laknatullah.

Tapikan kamu, kalau kana ucapkan ani banarnya inda papa, one good thing yang tani buleh dpt daripada kana ucapkan ani ialah tani mungkin kana "tagur" uleh Allah melalui urang atu pasalnya subhanallah kawan2, Allah, He works in His mysterious ways and seseorang manusia inda akan tau apa akan terjadi kepada dirinya.

Walaupun demikian, kalau tani liat kehidupan nabi. Kalau sekiranya nabi ada buat sesuatu yang inda sepatutnya Allah akan turunkan firman melalui jibril macam contoh seorang buta yang mau belajar pasal islam and he kept on bugging sampai nabi punya expression muka jadi masam (Surah Abasa).

There are numbers of verses yang menegur tindak tanduk nabi and kalau kamu rajin, share ah pasal aku mau belajar juaaa. Anyway, kalau tani manusia yang biasa ani kan kana tagur oleh Allah mungkin dengan cara2 yang inda tani sadari. Contohnya saja, kamu pun pernah mendangar ceta pasal seorang yang bukan muslim, ia ani majal kan minta hidayah, panjang plang cetanya ni tapi ku bagi point saja.

Basically what happened was, ia ani mau "sign" that islam ani tah yang lurus sama Allah atu exist. Jadi ia bali quran and duduk ada lantai di tengah malam yang sayu. Jadi, ia balik2 doa kepada ia pun inda tau arah siapa, agar ia kana bagi petanda like anything like hints to convince him further untuk memeluk islam.

Tapi doa punya doa inda jua dpt sampai ia putus asa. Lapas atu tegarak hatinya untuk memflip quran and lalu matamnya pun teliat satu ayat ani yang lebih kurang menyatakan, "tidakkah cukup tanda2 dalam penciptaan manusia atu..." (kalau siapa tau surah ani angkat tangan sama getauku ayatnya pasal aku lupeerrr).

So, masaku membaca cerita ani, kambang bulu. I mean what else do u need? Mau gaban atau kasteria baja hitam datang arah kamu membagitau yang islam ani lurus. Ataupun kamu mau kana angkat ke langkit dulu, barutah kamu caya yang there is a thing called the day of Resurrection and so on.

Jadinya, setiap teguran ataupun apa saja yang berlaku arah diri tani hendaklah tani hisab dulu. Mana tau banar apa yang tani kana ucapkan atu mesti ada banarnya pasal WE ARE NEVER PERFECT. Ingatlah bahawa sebaik2 kamu ialah mereka yang membuat persiapan untuk hari akhirat (hadis).

Hisablah diri kamu sebelum kamu kena hisab and hisablah diri kamu sebelum kamu menghisab orang lain. Wallahu'alam. Selamat bersungkai.

Love
Tapau

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

banar tu. BANYAK sudah ciptaan Allah utk membuktikan kebenaran islam. It's just, they are afraid to leave their jahiliah's life yg huhahuha, muzik yg melalaikan smpai angau tepelanting ke laut, overdose mlayan nfsu dlm bilik sorg2, karaoke siang mlm, chat inda pedah2 utk kepentingan diri smpylah lupa diri kenapa mulianya ia diJADIkan - bcos they thought atu tah KEBAHAGIAAN. Let me ask everyone, if kamu kana tinggalkan di padang pasir w/o kawan2 yg slalu mndangani ke mall, BAHAGIAkah? Tanya org2 berilmu dan beriman, mereka akan senyum. Lihat sja contoh rasulullah bersembunyi di Gua Hira alone dari hidup jahiliah yg menjelekkan. Percayalah, living your life right in islam gives happiness :) Seek first to understand then to be understood

Tapau berkata...

so trueeeeeeeeees.

kalau kana tinggalkan di padang sahara, tani buleh bekawan dengan cacing sama kala jenking saja oh YAA sama UNTA (sup unta is best sama LALAPnya yeya!..haha, bek tah kamu bekawan dengan urang yang baik2 and bukan TALAM dua muka pasalnya

kana gigit kamu karang ulehnya belakang2

Thanks stranger :P