10 September 2009

Erti Sebuah Salam

Puji sama syukur tane ucapkan kepada Tuhan kerana dengan izinNya jua, tane masih hidup dan diberikan peluang oleh Allah untuk bertaubat dengan sebenar-benar taubat agar setiap amalan yang taniagi buat atu murni dan suci dan diterimaNya.

Sebaliknya, orang2 yang telah pergi di bulan ramadhan dan sebelumnya hanya mengeluh dan menyesal pasal telah dicabut kesempatan mereka untuk bertaubat kepada Allah dan untuk menyelamatkan diri dan memesan keluarga dorang dari api neraka.

Nabi pernah bersabda jangan ada diantara kamu yang memandang remeh sesuatu amalan..allahu'alam. Setiap diri tani mungkin mempunyai amalan2 baik kecik ataupun yang beso dan sebaik2nya ialah tangannya kirinya inda tau yang tangan kanannya membuat kebaikan atu.

Di hutan yang luas ani, tani mungkin saja akan terserempak dengan orang yang tani kenali. Contoh saja kalau tani dmasjid, niat dihati kan memasukkan coins dalam tabung atu, sekali kerana khuatir akan timbulnya fitnah, maka, perbuatan tani atu pun ditangguh sampai inda jadi.

Contoh saja kalau tani solat depan manusia dalam berjemaah, tani cuba sedaya upaya untuk menimbulkan fitnah. Contohnya, topik pasal khusyuk yangmana ketani sepatutnya membuat amalan meliat kesesuaian keadaan.

Seorang pendatang, yg mempunyai masa yg singkat, yg mengikuti barisan jemaah yang setelah imamnya selesai membaca surah al fatihah, ia langsung membaca surah yaseen. Imagine kamu tu, prasan urang yg ikut imam tadi atu? Grenti pangkah imam atu.

Pasal apa? Pasal imam sepatutnya bersikap inda terlalu memberatkan dan inda terlalu meringkankan jemaah. Dan lagi, di dalam jemaah atu mungkin saja ada urang yang sibuk dan ada hal yang perlu diuruskan dengan segera.

Atutah konsep memelihara sekelompok kambing yang berlainan warna, panjang pindik bulu lain2 and so on dan seseorang yang mampu mengawal binatang peliharaannya tanpa perlu mengingkat dan diambat, orang atu buleh dikatakan mantap sudah tu. Hatta, kalau kan bekamih pun, kambing atu ke jamban.

Berbalik kepada amalan yang dinampakkan dan disembunyikan. Banyak para ahli sufi, para sahabat2 nabi dan alim ulama takut untuk meliatkan amalannya atu kepada manusia kerana dorang tau betapa pentingnya menjaga kemurnian sesuatu amalan.

Terdapat beberapa contoh dimana seorang hamba Allah yang hidup sebagai urang biasa diwaktu siang tetapi sudah langit sudah menjadi gelap, ia mendekatkan dirinya kepada Allah. Tapi sudah majikan mendapati ia ani rupanya solat malam2 and ia prasan ia kana perhatikan, ia lalu meminta kepada Allah untuk mematikan ia kerana takut bosnya ceta rah bininya and so on (tespread) pasal amalannya yang dibuatnya selama ani.

Wahai kawan2 yang dimuliakan, terutama sekali di Brunei yang damit ani, susah untuk diri ketani untuk membuat sesuatu amalan tanpa diketahui orang lain pasalnya EVERYBODY KNOWS EVERYBODY and apatah lagi kalau yang sesuatu berita yg inda baik, it spread like kedai nasi katok yang kana buka dsana sini.

Tapi jan dulu putus asa pasalnya, bnyk lagi amalan2 yang baik kecil ataupun besar yang dpt dilakukan. Contohnya macam di atas, nampak simple tapi susah tani kan buat. Like bayangkan saja jap, ada urang sombong ataupun bangga kalau membagi salam kan? Yg inda mau mengunjuk tangan atu adalah.

Tapi realistically, sanang jua membagi salam arah urang yang tani kenal dan inda kenali ani pasalnya seperti yg pernah ku sabut awal2, nabi pesan untuk tani menyebarkan salam dan perbuatan ani adalah perbuatan ahli2 syurga dimana setap kali dorang jumpa dorang bagi salam, BUKAN JABAT TANGAN SAJA.

Anilah aalah satu kesalahfahaman yang berlaku dimasyarakat tani. Dorang unjung tangan tapi baca selawat tia pulang sedangkan mengucapkan "Assalamu'alaikum" atu, tani mendoakan saudara tani atu agar ia selamat dan ia pun balas salam tani dengan mengatakan "wa'alaikumsalam".

Kalau sahabat nabi abu bakr and omar, dorang ani selalu kelai ni pasal dua2 inda bagi salam sampai dorang komplen arah nabi, nya abu bakr, "napa ia inda bagi aku salam atu" and omar pun say the same thing. Tapi sebenarnya, dorang pernah tedangar nabi bersabda, "sesiapa yang memberikan peluang untuk saudaranya memberi salam maka...(aku inda berapa ingat)tapi macam kana buatkan sebuah syurga...(mudahan ada yg meluruskan). Jadi dua2 tunggu bagi salam. Give and take la tu ah..

Tapi basically hadis di atas membagitau tani yang memberi salam kepada kawan tani atu
adalah amalan yang mulia yang buleh membaca tani ke syurga dengan mudah. Liat saja cemana urang2 kuffar how they say, "how are you?" setiap kali dorang jumpa kawannya. ada tia "what's up what's up" and so on. Dorang pulang betanya khabar kawannya.

Yang sepatutnya terjadi ialah umat islam yang mempelopori salam ani lebih lagi dari orang bukan islam, tani tanya kawan2 tani apa khabar dorang sebelum betanya dorang, "dah makan ke belum?". Tani tanya iman dorang cemana and so on agar kemesaraaan dapat dirasakan.

Kalau tani kan mengunjuk tangan "sekubit" saja like hujung2 jari macammana ketani kan dapat merasakan tepanasan ataupun kesajukan tangan kawan tani atu. Ani penting dengan berjabat tangan yang sempurna yang membuahkan persahabatan yang bukan saja berakhir di dunia tapi yang akan berkekalan di akhirat nanti.

Jadi, hamba yang banyak kekuranga ini ingin menyeru kepada kamu agar persalaman dibuat dengan sebaik-baiknya dan bukan sebagai adat ataupun tradisi urang melayu. Tani ingin menunjukkan bahawa islam bukanlah ugama yang berpecah belah tapi adalah agama yang bersepadu, yang menolong kaum yang lemah dan yang memberikan hak2 masing2 dengan sesempurnanya. Allah suka kepada mereka yang melakukan sesuatu pekerjaan dengan sempurna.

Segala puji bagimu wahai Tuhan.

Love
Tapau

ps: berpeluk atu lebih baik pulang banarnya tapi mesti pandai liat keadaan sampai jangan timbul fitnah. Semoga Allah melindungi tani semua daripada fitnah dajjal. Ameen

Tiada ulasan: