14 September 2009

1000 Bulan

Wahai kawan2 yang dikasihi, aku hanyalah manusia biasa macam kamu yang menginginkan agar semua dosa2 yg lepas dan semua maksiat baik kecil ataupun besar yg ditulis dalam kalam Allah diampuni. Ku mengharapkan agar yang Maha Pemberi, memberikan tani semua nikmat islam, iman dan ehsan agar hidup tani di dunia ani lebih bermakna daripada kehidupan sehelai daun yang melepaskan dirinya daripada tangkai lalu menjadi keringlah ia.

Tanpa me sadari, tani sudah berada di dalam detik2 ahir bulan ramadhan..Seluruh makhluk di muka bumi menitiskan air mata kerana inda batah lagi bulan ramadhan yg penuh rahmat dan berkah ani akan hilang. Purata jua menunjukkan di bulan ramadhan anilah kerosakan yang berlaku kepada bumi ani berkurang. Semoga amalan yang tane lakukan sejauh ani diterima Allah..yakinlah kawan2.

Seorang kawan rapat pernah bercerita tentang kehidupan seorang penjaga bar. Bar ialah tempat orang minum arak. Walaupun penjaga bar ani bukan seorang muslim tapi ia happy kalau bulan ramadhan datang. KArena apa? Katanya, "Most of the people who came to drink at the bar were muslims!" Jadi, kalau bulan ramadhan datang, urang islam yg minum atu stop for a while sampai bulan ramadhan habis. Katanya jua, "masalah ataupun kekecohan di dalam akan berkurangan semasa bulan ramadhan..".

Wahai kawan2, apa dah jadi dengan urang muslim ketani? Di dubai ada sudah penari bogel, ada tempat minum arak secara terbuka, ada tempat pelacuran. Seakan-akan, islam sudah tinggal pada nama saja, haji haji jua tapi kalau kana ruding uleh bini2 lawa, akan hancur luluh lah hatinya dan menyewa tempat hotel2 yang murahan. Benarlah apa kata nabi, islam datang dalam keadaan yang dagang dan akan kembali dalam keadaan yang dagang, maka beruntunglah mereka yang dagang (ganjil) (hadis nabi).

Nonetheless, we never know how we all will end up. Sekaras mana pun and setinggi mana pun cita2 tani untuk masuk ke syurga, kalau bukan kehendak Allah, ke neraka jua tani ahirnya. Dan seteruk-teruk manusia di muka bumi ani, yang all her/his life, di detik2 hidupnya, Allah mengerakkan hatinya untuk bertaubat dan sulnya macam ia ani ahli neraka tapi banarnya, etah yang masuk syurga. TAPI itu bukan bermaksud tani berputus asa kerana Allah sudah berjanji akan memudahkan jalan siapa yang lurus dan kan jalan yang sesat pun Allah mudahkan jua kalau tani mau. Its up to us really. Tepuk dada tanya mana kamu mau?

In relation, since tani sudah berada di 10 malam terakhir ani ada baiknya ku share sikit ilmu yg sikit yg ku ada. Terdapat beberapa pendapat mengenai bila jatuh malam lailatul qadr ani. Ada ckp 27 ada ckp 29 ada kata 21 ada ckp 23 and ada ckp 25. Now, lemme ask u this? Siapa yg pernah hidup 1000 bulan, iaitu lebih kurang 84 tahun? Apa lagi beramal selama 84 tahun?

Kalau orang2 dulu, dorang beramal beratus-ratus taun and pernah kana beritau, satu pun amalan dorang ani inda kana terima. Mungkin salah satu sebabanya, beramal tanpa ilmu. Ilmu penting yo, bek belajar lagi and pastikan amalan yang kamu buat atu nada bid'ah ataupun perkara2 yang kurang dan labih. orytes?

Ok, we all know average umur umat nabi Muhammad ialah 63 tahun, mengikut umur nabi wafat. Tapi ada jua yang mati lebih awal dan ada jua yang mati ahir dikit sampai kan menyecah 100 tahun. Tapi adakah amalan yang tani buat atu lurus? Hatta, bacaan surah al fatihah tani? Pernah kamu minta tasmik (dangarkan) arah seorang yang banar BANAR BERkaliber dan memang bidangnya tajweed? Ataupun you resorted untuk berguru dengan CD dan kaset saja sedangkan audio quran yang tani dangar atu banarnya inda dapat jadi GURU pasal kalau sekiranya sebutan tani salah, sampai bila2 tah salah tu.

Ok ok, bagi pendapat me, inda penting tani pertikaikan bila jatuhnya malam yg lebih baik daripada seribu bulan ani. Hang on, kepala ku baru menerima idea yg baru. Probability. 83 x 365 berapa aaa? Its 30295. Since malam lailatul qadr sehari saja, jadinya kalau seseorang manusia yang hidupnya 63 tahun equivalent to 22995. Ertinya, the chances of us kan mendapatkan malam atu hanyalah 1 darab 22995 = 0.00434%. Macam mana ni?

Apa tah ertinya tu nyanta? Ertinye, bukan sanang kan mendapatkan malam ani and urang2 tertentu saja yg kana ANUGERAHKAN malam ani. Siapa pernah merasa malam ani, please share, kamu mau jua tau apa rasanya, jantah getau kamu kau siapa, TANPA NAMA pun ok jua as long as banar2 pernah mengalami malam itu..

Menurut pembacaan ku yg sedikit, malam ani selalunya kana bagi uleh urang yang berusaha setaun atu or even years and baru tah kana bagi. Paham ker? Maksudnya, ia bukan saja banar2 beramal masa bulan ramadhan tapi ia beramal before ramadhan and after ramadhan and tahun2 sebelumnya. Consistentlah (istiqomah). Tapinya kan kamu, ada jua urang yang beramal like say baru bulan ramadhan ani, kana bagi tia uleh Allah, yes yes Allah itu Maha Adil. Period. Not question asked.

Mungkin sebabnya, urang yang ahir ani tadi banar2 ikhlas dalam beramal atu and selalunya kan yg mengharapkan kana bagi malam atu ialah urang yang inda berharap macam ia buat solat tahajjud, baca quran, zikir selawat and semata-mata karena Allah, lapas atu kana bagi tia pulang. Macam ada seorang ustat pernah bercerita tentang dua orang manusia. Sorang ani hari2 tahajjud, like malam2 ia qiamullail sejak dari umurnya 40 sampailah ia berumur 50 TAPI inda jua hitam2 dahinya.

Sebaliknya, ada urang muda yg masih lagi single yang baru start kan berjinak-jinak dengan solat malam ani, baru seminggu hitam tia sudah dahinya. Al musykil jua kan tu. Jadi urang yang pertama tadi atu pun like, "haiyyy, macammana ni, aku betaun-taun udah solat malam, inda jua itam2, kalau dapat ku "pressure" lagi dahiku atu arah tempat sujud ah TAPI inda jua mau...gahhh!" Orang kedua atu dengan kelembutannya sujud kepada Pemerintah langit dan bumi hanya berdiam diri tanpa mengatakan sepatah pun terdapat kesan hitam di dahinya tanpa ia sadari.

Apa yg kamu pelajari? Is it important that tani ikhlas dalam beramal baik di bulan ramadhan dan di bulan lainnya kerana Allah will response faster kalau tani ikhlas like 200%. Ada urang malam2 ganjil atu tah saja ia kan be"kraja" banar2 sedangkan kalau difikirkan kan kamu, ditangan (kekuasaan) Allah lah segala rezki dan kalau Ia kan membagi anytime buleh jadi.

Jadinya, sebagai peringatan untuk hamba ini dan kamu semua, gerakkan nadi2, tulang2, urat2 kamu untuk sentiasa beribadat kepada Allah bukan saja untuk mencari malam KHAS ani tapi malam2 lainnya agar di suatu hari nanti pabila Allah bertanya kepada kamu, "Apa yang sudah kau bulan di masa hidupmu?" Maka kamu pun dengan hati yg tenang menjawab, "Aku beramal2 semata-mata kerana mu ya Rabb..".

Semoga Allah menlindungi diri tani daripada keburukan diri tani dan kejelekan yang ada pada diri tani. Mudahan bermanfa'at. Ampunilah kami semua wahai Tuhan..

Semoga Berjaya Dunia Akhirat
Tapau

Tiada ulasan: