30 Ogos 2009

Fadhilat Amal

Salam kawan2 yang sentiasa di dalam peliharaan dan kasih sayang Allah.

Sabda nabi “Wahai manusia! Kamu ucapkanlah salam, berilah makan dan dirikanlah sembahyang pada waktu malam sedang manusia ketika itu sedang tidur nescaya kamu akan masuk syurga dengan sejahtera.”
(Hadis riwayat at-Tirmidzi)"


Siapa inda mau masuk syurga angkat tangan? Salahkah ketani beramal untuk mengharapkan bidadari disyurga? Salahkah ketani beramal kerana takutkan api neraka? Tapi ada orang pula urang yang beramal untuk inda mendapatkan apa2 melainkan redha Allah. Kamu yang mana satu?

Seorang ustaz pernah kana tagur uleh sorang ustaz pasal kajanya memberitau fadilat membuat sesuatu amal. Like kalau kamu baca selawat tafirjiyyah 1000, maka akan diangkat hijab and so on. Then otak ku berfikir memproses apa yg telah dicakapkan and ani lah hasilnya

Bagi pendapat I, sesiapa yang mengatakan urang yang mengerjakan sesuatu amalan untuk sesuatu balasan atu salah adalah seperti ia mengatakan syurga dan neraka yang ALLAH ciptakan atu NADA PURPOSE sedangkan setiap ciptaan Allah atu ada purpose.

Secara semulajadi Allah tau yang MAJORITY of manusia di dunia ani mengHARAPkan balasan dari apa yang dorang buat. Kalau kaja dapat usin, kalau kawin dapat anak, kalau ikut bank riba, dapat duit haram labih, kalau lumba lari dapat hadiah and the lists just goes on. Mau kamu kraja jadi kerani secara FREE, keluar paluh and ngalih tapi inda kana bagi duit, even elaun lambat keluar sikit pun urang marah, apatah lagi gaji yang memang haq seseorang atu.

Wahai kawan2 yang dikasihi, ingatlah bukan SEMUA urang faham apa yang seseorang atu faham, tidak sama orang yang buta dengan orang yang melihat tidak sama orang yang berilmu dengan orang yang berilmu. Dalam al Quran, Tuhan balik2 buat comparison antara dua keadaan manusia and selalu membuat ketani berfikir tentang dua golongan atu: kiri atau kanan?

Setiap perbuatan yang dibuat uleh manusia atu bertahap-tahap, ada yang mantap, ada yang kurang mantap dan ada yang langsung inda tau pasal hakikat beriman kepada Tuhan. dan banyak lagi tahap keimanan seseorang hamba Allah. Tapi masalahnya ialah sometimes we are so quick to judge others: family, friends, passers-by and so on. We say urang ani itulah inilah sampai tahap menghina seorang muslim yang lain.

Perkara ani adalah bertentangan dengan hadis nabi di bawah:

“Hadis diriwayatkan oleh al-lmam Muslim. Daripada Abu Hurairah r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: Janganlah kamu saling dengki mendengki, tipu menipu, benci membenci, belakang membelakangi antara satu sama lain. Janganlah sebahagian kamu menjual barangan atas jualan orang lain. Hendaklah kamu menjadi hamba-hamba Allah yang bersaudara. Seorang muslim adalah saudara bagi seorang muslim; dia tidak boleh menzaliminya, membiarkannya (dalam kehinaan), membohonginya dan menghinanya. Ketaqwaan itu di sini - sambil Baginda menunjuk ke dadanya sebanyak tiga kali - Cukuplah seseorang itu mendapat keburukan apabila dia menghina saudaranya yang muslim. Setiap orang muslim ke atas muslim itu haram darahnya, hartanya dan maruah dirinya.”

Ani pun sebagai untuk peringatan kepada aku sendiri dan kepada kamu yang masih membaca blog yang sekadar untuk membagi peringatan saja.

Jadi, mau ke tok, inda dpt tani ucapkan seseorang atu terutama sekali seorang muslim. Sampai tahap, nabi pernah ckp tani mesti bersangka baik like we MUST come up with TUJUH PULOH (70) alasan kenapa ia inda buat sesuatu atau buat sesuatu atu and sudah atu tambah lagi alasan atu. Meaning, kalau tani teliat sesuatu yang inda patut arah kawan, tani mesti MASIH sangka baik, yes walaupun obvious! payah plang I KNOW!

Contohnya, kalau sekiranya ia inda datang for majlis ilmu ataupun jemputan, tani inda dpt ckp, "ehh si fitri ah, inda ya datang ke majlis harijadiku, tidur ya kali, na ya suboh kah dmasjid kah!?" or maybe ia inda dtg for a certain fuction tarus tani ucapkan like, "aissshh, setan udah menyelubungi jiwanya tuuu.." sambil berbisik dengan kawan2 lain.

Yang sepatutnya terjadi ialah alasan seperti berikut:

1) Anu, mungkin ia ada hal yang lebih penting kali. FULLSTOP, inda payah kan elaborate.
2) or, ketanya rusak kali djalan ataupun ketanya inda mau start
3) u can figure it out :)

Also kan menambah sikit apa yang Allah firmankan dalam Al Quran Surah Al Hujuraat Ayat 11:

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik...."

Jadi kalau biskita rasa dalam diri itu LEBIH PANDAI or LEBIH ALIM or LEBIH apa2pun daripada urang lain (siapa saja), itu mungkin bermakna kamu ada sudah mempunyai salah satu sifat yang TERCELA bahkan buleh menyebabkan amalan yang kamu fikir kana terima (rajih) atu menjadi sia2 yakni sesuatu yang inda kana terima Allah (marjuh). Syurga or neraka?

Ingatlah kawan2, di dunia ani adalah sebuah ladang untuk tani bercucuk tanam and orang2 yang beriman kepada hari akhirat tau yang ketani ani masa ani belumba siapa di antara tani yang dulu mencapai tahap taqwa yang paling tinggi dan paling banyak amalannya TAPI only because we are sincere in doing so and NOT because kan membagitau dunia that tani ani urang yang alem, baik or whatever tapi because we know what we are doing is ONLY for Allah.

Seorang murid pernah mengaga gurunya, nya, "wahai guru, me buat solat tahajjud yang banyak sehinggakan terdapat tanda hitam didahiku". Sekali tok gurunya balas, "Jadi? You datang lagi arahku kalau you sudah membuat bumi ani hitam pasal sujudmu!". Allah Lebih Mengetahui

Inda payah dikira berapa banyak amalan yang telah kamu lakukan (eg tasbih sampai 10000 and so on) tapi liatlah kembali samaada amalan kamu diterima oleh Tuhan atau inda dan ingat, kita tidak akan tau cemana besar ataupun kecil amalan yang sudah tani kumpulkan so far, jadi belumba-lumbatah kamu untuk menjadi orang yang berjaya di dunia dan akhirat sebelum nyawa tani melayang!

Wahai Tuhan, kasihanilah hamba2mu yang mengharapkan ampun/rahmat/redha/kasih sayang/cintamu. Semoga Allah menjadikan semua hati tani lembut untuk menerima hidayahnya..ameen ya rabb

Love
Tapau

Tiada ulasan: