12 Ogos 2009

Biar

Dalam menjalani kehidupan sehari-hari, tani inda akan pernah lepas dari bisikan iblis laknatullah. Kalau orang atu imannya kuat, dengan sendirinya ia akan sedar bahawa bisikan atu adalah bisikkan dari syaitan and ia tarus minta perlindungan kepada Allah Ta’ala.

Sebaliknya, kalau urang atu imannya kurang kuat, contoh, baru ada garit sikit arah keta barunya, tarus tia mengamuk sampai tuduh2 orang yang berada disekeliling. Perlu diingat wahai kawan2, salah satu tanda orang munafik, apabila ia kelai ataupun bergaduh, ia MELAMPAU.

Dalam sehari atu, baik di rumah, di universiti, di rumah, hatta dalam jamban pun, syaitan atu akan sentiasa mengikuti tani di mana jua tani berada. Not unless rasanya diri tani tane mantap sudah macam Saidina Omar, then, Alhamdulillah tapi rasanyakan rata-rata almost manusia di zaman ani, syaitan inda takut arahnya.

Dalam jamban saja, masa kamu liat ceramin and sambil gosok gigi, mungkin ada yang pernah terlintas dalam fikirannya seperti di bawah:

1) Waa, lawa jua aku ane
2) Putih eh gigik..heeee
3) Lembut jua rambut me ani, kalah si anu atu..haha
4) Putih kulit me ani eh, pakai mustika ratu atu kali..haha
5) Fill in the blanks

Jadi, lintasan2 dalam fikiran ketani ani bahaya pasal ketani mungkin berbangga dengan apa yang tani ada sedangkan semua yang ada arah tani atu Allah pinjamkan saja buat sementara and sebenarnya walau cemana lawa seseorang atu, kalau dalam hatinya inda tuntuk kepada Allah, maka hidupnya tidak lebih daripada patung ataupun robot.

Ingat pulang one day nabi ada bejalan sama isterinya, sekali baginda beranti and meliat arah puddle of water. Sekali isterinya hairan kenapa ia tersenyum. Sekali nabi cakap, setiap kali aku meliat mukaku, aku bersyukur kepada Allah..Maksudnya, no matter how good or bad we look, we must always be thankful and grateful to Allah. That’s why everytime baginda liat mukanya, ia puji Allah.

Bukan apa, ditakuti kalau ketani layan perasaan bangga diri (ujub), tani akan lupa asal usul tani and lupa siapa yang menciptakan tani in the first place. Sifat bangga adalah salah satu sifat yang tercela and kalau di antara pembaca yang pernah membaca sirah rasulullah, nabi always cakap..”bukan untuk bangga..” atau lebih kurang cematu.

Baru ku ingat, masa ada sahabat yang inda mau kawin, inda mau tidur and mau puasa hari2. Nabi tagur dorang something like, “bukan untuk berbangga walaupun aku seorang nabi, aku kawin, aku kadang2 puasa kadang2 bebuka and aku tidur. Then ada tia hadis pasal kalau sesiapa tidak mengikut sunnahku, maka dia bukan dari golonganku.

This is especially hard kalau tani berdapan dengan orang. Tapi before that bek tani dangar dulu kisah antara awang semaun sama kura2. Dipersilakan.

AS: Waaaa, kura kuraaaa, buleh buat sateh niii..heeee

Kura2: eh wang, kau dah gile ke, kau nak makan daging akuuu!

AS: Aik! Apahey? Balik2 jua sudah ku makan dagingmu ani.
Kalau bukan dagingmu, daging apatah ku makan atu?

Kura2: Etah kau tu nah, yang kau makan atu ialah sebahagian
daripada kerbau/lembu dan bukannya dagingku. Aku lagi inda makan aku, apalagi manusia!

AS: iakah!!? Baru ku tau tuu, hehe. Sorry kura2 eh. Maaf aku

Kura2: ok ok, kau dimaafin. Eh, siapa kan kau ani? Cana ko tau
aku buleh beckp?

AS: Namaku Awang Semaun.

Kura2: EH! Macam ku pernah dangar saja namamu ani, kau kah
yang kalau melumpat sekali, sejauh mata memandang
ani sama kalau kau bejalan, laju brabissss?

AS: of course! Akulah urang itu

Kura2: wahhh, finally aku tejumpa seorang lagenda..wohooo.
cana buleh atu kan?

AS: Cana buleh apa?

Kura2: Ehhh anu bah, cana buleh kau handal atu?

AS: ahhh, cakap biar jelas! Ntah ah pasal aku bertaqwa atu
kali, etah ku rasa Allah bagi aku semua kelebihan ane

Kura2: waaaa, handal eh. Aku pun mau jadi kura2 yang
bertaqwa eh..eeeee

AS: Kau pikir sanang kah jadi OYB (orang yang bertaqwa)
ani?

Kura2: apa jua menjauhkan daripada maksiat sama melakukan
semua yang diperintahkan Allah..sanang jua tu?

AS: Its easier said than done buddy! Bukan sanang. Macam
aku ah..tiap malam kali ku qiam dari pukul 12 sampai 5
pagi, bezikir, ke masjid, naik haji 10 kali, umrah apa lagi,
sedekah ku ke masjid2 dengan namaku lagi atas frame atu

Kura2: waaaaa, mantap eh

AS: Biasa tu kura2, sekarang pegi jauh2, aku kan bezikir ni!


Kesian kan kura2, walaupun ia mau jadi macam si AS, tapi lamah semangatnya meliat ulah si AS atu. Cana pulang? Orang yang banar2 ikhlas bertaqwa inda perlu dibagitau apa dibuatnya, inda payah kan diceritakan brapa banyak amalan dan ibadat yang udah dilakukannya.

Ingat seorang hamba Allah yang hidup di zaman nabi. Jadi ia mengumpul duit untuk naik haji tapi mamanya inda suruh pasal nada urang menjaga mamanya, jadinya ia pun akur and kelurusan pada masa atu ada urang beguna duit untuk naik haji jua. Dengan rasa rela (pasal ia ani andang baik), ia pun bagi duit yang kumpulkannya atu and biarkan orang yang minjam atu naik haji.

Selepas haji habis, nabi tanya rah malaikat siapa yang mendapat haji yang mabrur. Sekali malaikat tanya kepada Tuhan and Allah bagitau yang tiada seorang pun yang dapat haji mabrur menlainkan urang yang menjaga mamanya tadi. Allah lebih Mengetahui.

Jadinya kan kamu, ikhlas memainkan peranan yang penting dalam menjalani kehidupan tani sehari2. Once rasa hairan ataupun ujub dalam hati atu timbul dan jangantah harap kan masuk syurga apalagi bersua dengan nabi. Kisah di atas atu just shows that your daily actions meant nothing to Allah if we were in it for the wrong reasons.

Wahai kawan2, jangantah dihairankan apa yang ada pada diri ini tapi bersyukurlah dengan hati yang khuysuk dan tawaddu’ pasalnya kamu mendapat taufeeq dan hidayah bukan kerana kamu pandai kah apakah tapi kerana Allah menghendaki benda atu berlaku. Jangan dhina orang yang belum tebuka hatinya untuk mematuhi ajaran islam pasalnya mungkin balum masa dorang lagi. Doakan saja dorang menerima hidayah.

Cuba kamu fikirkan sejenak kisah Omar Al Khattab, masa ia jahiliyyah, hidupnya macam2 ada tapi lepas ia masuk islam, ia membawa manfa’at kepada islam and lapas atu islam berkembang tapi there isn’t a time ia merasa bangga dengan apa yang ia raih. Nabi Muhammad pun cematu, baginda selalu rasa bersyukur dengan segala kemudahan yang Allah berikan kepadanya macam pembukaan Makkah, ia sujud syukur kerana dapat menyejakkan kakinya balik ke Makkah.

Tanamkanlah sifat syukur dan tapis tia semua sifat hairan/bangga diri (ujub) dan segala penyakit hati agar satu hari nanti, dengan izini Allah, tane dapat bersua dengan mereka yang pernah menaikkan/menegakkan Kalimah Allah di muka bumi ani.

Semoga Allah membukakan pintu maghfirahNya kepada tani semua. Kabulkanlah ya Allah…

Allah Maha Besar

Allah-lah Segalanya
Tapau

Tiada ulasan: