15 Ogos 2009

Bata (bukan kasut bata)

Manusia diciptakan daripada tanah dan batubata PUN diciptakan dari tanah jua, ganya batu inda pandai becakap. Tapi engkorang pecaya x? batu buleh mendatangkan manfaat lebih daripada manusia pasalnya batu buleh dijadikan sebagai weapon ataupun perlindung tapi manusia yang munafiq hanya akan mengucar kacirkan pertahanan tentera islam.

Secara terperinci, lets look at how bricks are made. Kalo tani liat di internet, macam2 jenis batu bata yang dapat tani liat tapi kalau di brunei sendiri, kebanyakan batu bata yang digunakan ialah yang berwarna dark red. Tapi sekarang ani, ada jua kontraktor2 yang memakai batu yang diperbuat daripada simin (cement), which is inda tahan pasalnya, the process of making batubata (walaupun basar) yang warna grey/pale atu inda lama. Silap hari bulan, kamu dan rumah yang tempat kamu tinggal atu pun gugur berkecai macam cawan yang pecah. Naudzubillah

Batubata yang warna kemerah-merahan ani lebih bagus untuk dipakai. Me bukannya kan mempromosi habis2an pasal batu merah ani tapi I just wanna let u know that to build a strong house atau apa2pun jenis structure, you need a good foundation. Kalau foundation kamu lamah, perkara yang menyedihkan akan berulang kembali macam deja vu, sudah jua ku pesan arah kamu, selamat membangun rumah yang mantap! heeeee

Now, lets look at how a house is built. Firstly, what do you need to build a house? Money? Land? Raw materials? Workers? A plan? Skeleton? Garam? Kunyit? Kain hitam? What! this is getting weeeeeiiiird! For me, kalau kan membuat rumah, tanah dimana rumah atu akan dibuat hendaklah didapati dengan cara yang halal. Maksudnya? You didn't get that land melalui cara2 yang inda patut. Macam kamu paksa kah anak yatim untuk jual tanahnya. Kamu upah peguam yang mahal untuk memanangkan kes kamu (selalunya kes tanah waris) and so on.

I hope kamu faham, basically I think dalam pembinaan sebuah rumah yang mesra, tani hendaklah memastikan sumber duit yang tani dapati atu adalah halal 100%. Pernah kamu mendangar pasal urang membali rumah pakai duit haram. Like after a day ia tinggal drumah atu, ada tia hangus, ada tia behantu rumah atu, tidur inda sanang, semua like inda selesa lah. Atu kan lantainya dibuat dari perak sudah sama ceramin nya dibuat daripada permata. Labih jua eh. Adakan tu? Di syurga mungkin? Allah knows better

The point is, duit yang diperolehi untuk membali apa saja baik rumah, keta, barang2, kacamata, buku, jam and so on, kalau inda halal, inda batah hilang tu ataupun mysteriously dissappeared. Aku ada seorang kawan yang pernah berceta pasal kacamatanya. Semasa ia nek aji, ia kan mencium batu hitam arah kaabah atu, yknow the one yang urang ramai beasak-asak atu bahhh. Sekali ia ani menyimpan kacamatanya dalam poketnya. Sudah selesai mencium, ia pun keluar only to find out his sunglass was MIA (missing in action).

Sambung, ia pun sedih semacam and katanya, ia berdoa dalam hatinya dalam keadaan pilu pasal ia punya spec ani mahal. "Ya Allah, jika barang yang ku beli itu halal, maka kembalikanlah ia kepadaku dan sebaliknya.." After a while, unclenya which was also dalam rombongan atu mengaga ia and getau, "lai, kau punya kacamata ka ni?". Kawanku atu pun senyum saja. Allah lebih mengetahui

ok, macam lari lagi coretanku ani. So, after seorang manusia sudah mempunyai land yang didapatinya secara halal, the next step is memPILING. Iaitu memasukkan basi2 ke dalam bumi supaya rumah atu inda tenggelam. Kalau dulu, kana pakai kayu, kayu apa ah? I pun inda ingat, yang penting kayu atu mantap lah, anai pun inda mau makan. huhuhuh. Jadi basi yang masuk ke parut bumi ani memainkan peranan yang sangat penting kerana iatah yang akan bertahan saja tu kalau ada gempa bumi kah, banjir kah and so on. Pasal atu kalau kamu liat, urang mempiling atu, like dorang pastikan basi atu banar2 sudah menyecah soil yang paling karas.

I think ill cut the story short. Yang membentuk rumah atu sendiri ialah batubata. So far, inda plang pernah ku mendangar urang membuat rumah dari basi ataupun plastik ataupun kayu tapi kalau kayu pun, inda jua bertahan lama pasalnya kalau musim panas grenti hangus tinggal debu, liat saja rumah2 di kawasan Australi. You'd hear it in the news pasal how rumah beratus2 hangus. Oh ya, di kampong ayer pun inda berapa lama dulu, bnyk rumah yang ranap ditelan uleh api yang ganas.

Lain halnya kalau rumah batu, yang hangus saja kayu2 yang menjadi support atap dan sebagainya. Ia mampu bertahan dalam kepanasan yang melebihi 200 darjah celsius and kesan yang ditinggalkannya hanyalah asap hitam tapi in the end of the wreckage, structure batu atu masih lagi berdiri tegak, not unless ia berada di tingkat yang ke 100, atu lain ceta. Liat cemana rumah bungalow, masih ada tiang2 yang menjadi alas rumah masa awal2nya.

Ingat ceta pasal the 3 little pigs? Sorang buat rumahnya dengan straw, sorang dengan kayu & yang ahir sekali pakai batu. Ahirnya yang batu manang. Tapinya, yang kuat ani apa? dinding ataupun cement? For me, dua2 memainkan peranan. Kalau sekiranya lapisan cement arah dinding atu tabal, lebih kukuh lagi batubata yang ada di dalamnya dan sebaliknya. Macam cuba kamu susun bata 10 stacks up, now, kamu karate, tumbang kah inda?

Another experiment, ambil batu bata 10 biji jua, and ambil cement yang sudah dibancuh dengan air sama pasir and biarkan semalaman. Esuk baru kamu karate, apa akan jadi? Pastikan kering dulu before kamu tandang. Ok, apa jadi dengan sususan batu bata yang disaluti dengan cement tadi atu? Tumbang kan? Pasalnya belakang nada support TAPI notis kamu ia tumbang "bersama2" and bukan yang macam braggghhhhhh! satu lari sana satu lari sini and ada pacah and ada inda. Ianya menunjukkan satu sistem yang inda sempurna dan ikatan yang inda berapa kuat and anytime saja boleh kana robohkan.

Sorry pasal lama kan explain. Jadi in the end of the day, untuk memastikan rumah atu tetap teguh dan kukuh, banyak faktor2 yang perlu diperhatikan dan dititik beratkan. Mutu simin, pasir, air, basi and so on hendaklah mempunyai kualiti yang baik and just in case you guys inda tau (maybe ada jua yang tau), lebih lama batu bata atu dipanaskan, the more "solid" it becomes and the more solid it becomes, the harder it is for it to "break".

Dalam pembangunan ummah, perumpamaannya adalah lebih kurang cematu. Tapi untuk mengurus manusia adalah lebih susah daripada mengurus rumah. Contoh saja kalau ada atap yang bocor ataupun leaking, tipun urang indon ataupun urang india, suruh dorang tampalkan saja. Kalau tangki tesumbat, kalau cat pudar, kalau kan ganti sink baru, dapur gas baru dan sebagainya. Panggil saja urang yang pandai. Tapi kalau ummah rosak, siapa yang dapat menolong and siapa tane panggil?

Ketua tidak mempunyai makna tanpa pengikut sama pengikut akan menjari kucar kacir tanpa ketua. Lagi teruk lagi pengikut yang inda mengikut perintah seorang ketua. Let’s look any keperibadian2 yang perlu kepada pembangunan ummah. Satu saja ketahanan diri.

Kalau ketani liat sejarah di zaman nabi, bilal r.a adalah seorang yang kuat dari segi physical dan rohani. Lebih lama ia kana jamur di panas terik matahari, lebih beriman ia kepada Allah. Interesting innit tapi kalau kamu ingat apa yang ku tulis baru tadi, the longer batu atu kana “masak”, the more tahan it is.

Pembentukkan keperibadian yang diserapkan dan diajarkan oleh nabi kesayangan ane proved how important it is for us untuk sentiasa menguatkan aqeedah tani. Pasal there will come a time when tani kana cuba and hopefully masa atu datang, we are able to withstand cobaan yang menimpa.

Ketahanan bilal dalam menempuh cobaan yang dihadapi atu adalah salah satu ciri2 yang perlu kepada manusia2 yang akan memikul beban mengajak manusia kepada jalan yang lurus ani pasalnya kalau tani urang yang lemah, malas kan bangun malam, kan membantu urang yang susah, malas menolong babu masak di dapur, mencuci pakaian dan sebagainya, jangantah harap islam akan berkembang.

Disebabkan oleh salah seorang sahabat nabi tadi, islam menjadi kuat dan mampu mengegarkan dunia dengan kalimah Tuhan yang suci, walaupun ada suatu saat islam atu tergelincir sikit pasal orang2 yang tertipu dengan kemewahan dunia yang fana. I say tergelincir pasal, selalunya kalau urang tergelincir, ia ada peluang untuk naik semula. Kalau gugur ataupun jatuh, for me, atu kira teruk sudah (futur) and susah kan naik semula.

Imagine saja cemani, orang yang makan ais krim. Sudah habis dbuangnya kayu (stick) atu. Ia ani balik2 bali/makan ais krim sampai tahap ia boring sudah dengan rasa ice cream tadi. Urang bagi ia dengan free pun, malas ia kan makan pasal muak sudah dengan ice cream tadi. Over plang contoh ani tapi manusia bersikap skajap kelamuan. Liat saja brapa ramai urang yang tukar mobile/bf or gf baru/bini or maybe suami/keta/rumah/kraja etc setiap kali ada version yang latest. Kalau ada ugama baru, apakah ah…bahaya eh

Sekiranya seorang manusia yang dulunya ia bersemangat dalam bertaqwa kepada Allah tapi somehow “hilang” semangat atu dan ia pernah merasa nikmat islam atu, adalah lebih susah untuk tane mengconvince ia tentang bagusnya islam arah urang tadi. Pasainya, ia tau udah selok belok islam and ia even tau cemana islam atu tergelincir and apa yang menyebabkan islam bangkit. Id like to hear a successful story kalau ada.

The point is pembentukan individu muslim adalah penting pasalnya setiap kamu adalah seperti bata yang memperkuat antara satu sama lain. Tani semua mengharapkan agar semua batubata2 yang disusun ani nanti berada dalam keadaan yang teguh sama beratur dalam saf2 yang rata and nada yang terlalu ke dapan ataupun terlalu ke dapan.

Allahu’alam

Tiada ulasan: