17 Februari 2009

Rumah terbuka kritikan membina



Assalamu'alaikum kepada yang baru pernah masuk ke situs yang berumur hampir satu bulan ani. Ahir2 ani aku fikir tentang sesuatu, tentang apa yang sudah ku buat so far. Tentang tulisanku yang sekadar and tentang diriku yang banyak kekurangan..


Sebelum ku teruskan coretan ku yang paling pindik ani, aku kan share rah kamu sebuah hadis yang berbunyi..


"Berbicaralah kalian tentang hadis dan bersiap sedialah, siapa yang berdusta atas namaku tempatnya di neraka jahannam". (Imam Thabrani dari Rafi' bin Khudaij).


Kalau biskita kan tau cemana hadis ani timbul, aku ada membali buku Asbabul Wurud karya Ibnu Hamzah Al Husaini Al Hanafi Ad Damsyiqi. Buku ani menerangkan cemana sesebuah atu timbul and alhamdulillah, buku ani bnyk menolong aku memahamkan tentang sesuatu.


Hadis di atas atu timbul cani. Rafi': Pada suatu hari Rasulullah lewat didepan kami dan kami pada waktu itu sedang saling menyampaikan hadits Nabi, bersabdalah beliau seperti hadis tadi.."


Now, the reason aku kan share kamu pasal hadis ani ialah aku takut..takut kadang2 aku teckp sesuatu yang inda lurus. tapi ingat wahai kawan2ku yang ku kasihi kerana Allah, niatku hanyalah untuk memberitau apa yang ku tau and its never my intention to memperselekehkan kitabullah and hadis nabi..insap2. Etah tu, kadang2 aku malas kan cari source atu walaupun dapan mataku. Tapi aku harap kamu doakan agar aku inda malas and semangat untuk mengquote apa2 saja yang dari qur'an and hadis. ku cuba untuk inda cakap macam di bawah ani..


1) aku pernah mendangar...yeah right!


2) aku pernah tebaca..really!?


3) ada urang pernah ceta rah ku..


Di atas ani contoh plang saja ni mungkin ada yang ku ketinggalan, tagur saja tarus. lagi ku happy daripada kamu terima apa saja yang buat ani. I open to kritikan ALWAYS and trust me, ill be the last person yang kan create fitnah. Fitnah ani apa dalam qur'an? ni nah..dalam surah Al Baqarah ayat 191..


"...fitnah itu lebih besar bahayanya dari pembunuhan, dan janganlah kamu memerangi mereka di Masjidil Haram, kecuali jika mereka memerangi kamu di tempat itu. Jika mereka memerangi kamu (di tempat itu), maka bunuhlah mereka. Demikanlah balasan bagi orang-orang kafir"


Note: Fitnah (menimbulkan kekacauan), seperti mengusir sahabat dari kampung halamannya, merampas harta mereka dan menyakiti atau mengganggu kebebasan mereka beragama.


Aku alum tau kenapa ku takut. Aku takut sal neraka ani bertingkat-tingkat and tingkat yang paling teruk ialah neraka jahannam...seperti dalam surah Al Baqarah ayat 206..


"Dan apabila dikatakan kepadanya: "Bertakwalah kepada Allah", bangkitlah kesombongannya yang menyebabkannya berbuat dosa. Maka cukuplah (balasannya) neraka Jahannam. Dan sungguh neraka Jahannam itu tempat tinggal yang seburuk-buruknya."


So, aku sangat berterima kasih kepada yang menagur aku. Aku syukur. Now, i feel much much better...


Jangan Baca Saja Tagur kalau salah k :P

Tiada ulasan: