01 Februari 2009

Hujan Oh Hujan

Assalamu'alaikum kepada pembaca yang pernah tekana banjir dirumah kamu. Aku ikut rasa simpati arah nasib yang menimpa rah mu. Kepada yang rumahnya inda pernah kana banjir ku ucapkan selamat datang jua. Aku harap, apa yang tu tulis sejauh ani dapat kamu resapkan dalam jiwa kamu yang penuh dilembutan atu pasal as i mentioned in my intro, aku cuba untuk mendalami perasaan yang pernah kamu lalui dan yang akan kamu lalui. Tapi krajaku bukan pulang untuk mensolve masalah kamu tapi at least aku kan memberitau tau yang bukan ko sorang saja mengalami nasib yang kurang memuaskan.

Kotauapa? Hujan ani sebenarnya rahmat yang datang dari Allah. Air yang turun ani banarnya untuk menghidupkan tanaman yang karing, membari air rah binatang dan manusia yang kehausan. And kalau tani perhatikan, air yang turun atu turun dengan cool saja...inda terlalu sikit and inda terlalu banyak. TAPI, jeng jeng jeng disebabkan manusia atu ingkar kepada perintah Tuhan, Allah turunkan hujan yang labat..

Bnyk urang pikir, lungkang, rumput tabal ataupun infrastructure yang inda tantu atu menyebabkan sesuatu tempat atu banjir tapi yang banarnya kan, Allah ingin membagi tani peringatan pasal how well tani melayan ia sejauh ani. Jangan salahkan mana2 pihak. Cuba fikiran buat sementara waktu...shhh..jangan bising...fikirkan...fikirkan...fikirkan...

Ku rasakan banyak urang yang muda2 atu terutamanya, malas dorang kan sembayang. malastah dorang kan pakai tudong and malas tah dorang yang inda branti mengumpat. Bnyk sudah remaja yang tani harapkan ani inda taat kepada parentnya, and pandai sudah kurang ajar lah. Melawan ckp indung and meninggikan suara walaupun dorang ani sudah lanjut usia. Kanak2 yang teenager pun satu jua. Aku pernah mendangar kanak2 ani damit masih tapi ckp S##t and F##k...siapatah kan disalahkan tu? Pasal atu bala turun...

Bukan saja atu, dorang ani mejaur lagi sampai tangah malam sampai parentnya pun inda tau anak dara yang kemana. Brgkali ada parentnya yang fikir, "eh, anak urang sablah atu, trok anaknya ah, bejalan sama laki2 saja". Tapi yang parent ani inda fikir, kejadian yang sama berlaku jua arahnya, ganya ia inda nampak. Mungkin dorang ani keluar melalui tabuk etah bahayanya tu anak2 mu yang bilinya tingkat bawah. Apa lagi rumah yang inda bejiran. Sanang saja laki2 masuk ke dalam rumah mu atu.

Ani untuk parents yang ada anak. Sebenarnya kan, tanggungjawab biskita atu basar bah. Allah sudah membagi biskita anak atu untuk dijaga and dididik dengan ilmu agama yang cukup so that sudah dorang basar, pandai dorang menjaga diri dorang walaupun dluar negeri. Disebabkan kita inda brapa prihatin arah anak kita, and lalai tia pulang dengan astro dan AF ataupun lost world atauapun dengan bisnes nasi katok, anak kita pun lain jadinya. Kalau yang diluar negeri atu, kita liat saja brapa bnyk yang mengandung anak luar nikah, yang bejalan jalan dengan ramai laki2 sampai tahap dorang ani inda tau lagi apa agama dorang.

Ada lagi yang dorang ani membawa tidur ke bilik and tidur serumah dengan laki2. Apa dah jadi dengan kemurnian islam atu? So, we shudnt blame entirely arah budak2 yang pintar2 atu, blame jua rah parents. Again, niatku untuk menagur adalah untuk kebaikan bersama pasal ketani ani mesti beingat-ingat supaya ketani inda lupa. And kalau kana tagur pun andangnya tu marah balik pasal aku pun pernah, kana tagur marahku pulang. Tapi masa atu aku inda tau kenapa ku kana tagur atu tapi udah ku belajar sedikit2 tentang hidup ani, tautah ku kesalahan yang ku buat. Aku harap dosa2 yang lapas atu dihapuskan oleh Allah dengan usaha ani..amin..doakan ku saja.

JAdinya, hujan yang labat atu kadang2 disebabkan perkara2 yang tani inda nampak. Tani liat saja arah sebuah kereta yang baru..sudahtah bekilat, sport rim 22 inch lagi..ragat kali ah. Tapi kan tani inda tau apa dalam keta atu, mungkin sebenarnya, dlm keta atu nada enjin, or mungkin keta atu sebenarnya di start pun inda mau. Jadi, sama jua hal keadaan macam keluarga ketani atu. Mesti tani periksa selalu apa aktiviti2 anak ketani ataupun adi2 tani so that dorang ani tejaga and inda ikut mana2 ajaran sesat macam yang dulu pernah terjadi atu.

Becakap pasal ajaran sesat ani, ingat ku pulang pasal cemana tani meliat urang atu sasat. ada urang cakap sesebuah organisasi atu sasat and macam2 dibuat lah untuk menstop dorang ani untuk maju. tapi nya kan, cuba liat lagi sekali makna sebenar sesat atu. Sesat ani seingatku masa ku blajar ugama dulu, sesuatu kelakukan yang terkeluar dari ajaran islam. So, cemana tu ah...urang2 inda betudong, inda solat, inda puasa, bejudi, minum arak and kissing and bepalukan dapan urang inda kana panggil sasat. urang yang bejanggut and pakai jubah ani pulang kana panggil urang sasat..lainkan?

Jadi, kalau ketani kan mengharapkan hujan ani branti dengan doa ataupun mengusai lungkang ..i doubt that itll solve anything. Pasal yang penting tani ani mesti muhasabah (reflect), bertaubat and kembali arah Allah and pastikan tani punya amalan atu bukan amalan yang songsang and banar2 mengikut Al Qur'an sama hadis. Macam stress plang ah sikit article satu ani. Aku minta maaf kalau aku ada menyinggung perasaanmu k. Aku cuba untuk turunkan (maksudnya: memanaskan bilik ku..bulih) temp bilikku, pasal sajuk banar kali bilik ani.

Baca jangan inda baca

Wassalam and salam mesra

Tiada ulasan: