23 Februari 2009

Jay jeng jay jeng jeng


Gambar nada ari ani, kamu imagine saja bendera brunei bekibar di atas keta kamu..huhu
Baru ku tambah, ani gmbr yang ku lukis...NOT!

Assalamu'alaikum kepada siapa2 yang paham bahasa brunai. Since hari ani hari kebangsaan. Aku kan share sikit apa ku rasa pasal hari ani. Aku ucapkan tahniah syabas kepada semua kerana tani masih mampu hidup dengan keadaan yang nyaman, menikmati air pantai yang kadang2 ada sampah kadang nada, macam oreo. Tani jua ada kesempatan untuk jalan2 sama famili liat badil ataupun bunga api dan bermacam-macam lagi. Aku ani mungkin confuse dengan hari jadi sultan tapi yang ku ingat, kalau hari perayaan ani, yang ku terseliurkan tongkeng ayam sama sutung tutuk (ngap ngap). nyaman kali ah!

Babuku pernah cakap katanya, "jangan ko makan tungkeng ayam saja ani, karang kana bagui j###r ko.." Lapas atu aku tersenyum saja and quite bangang lah apa maksudnya atu. Bagiku semua part ayam buleh dimkn except parut pasal atu urgh brigali and mungkin akan mendatangkan penyakit yang mendatang in the future pasal atu aku elak. Kalau aku inda elak, nanti kena aku sebijik. tak gitu ye tok!?

Title hari ani nampak macam mau saja sal ngalih ku kan bagi topik ya specific atu sal ahirnya lari jua cetaku atu. macam rojak. Kamu suka rojak? aku...sadang..tapi aku suka padas, kalau na padas atu rasaku inda ganas. Kalau laki2 suka makan padas ganas, kalau bini2 apa ya? Tapi yang siuknya sal padas ani, mikin selera tani makan. Cuba kamu lihat saja kalau nasi katok atu, mikin nyaman sambalnya mikin ramai urang bali and udah mikin ramai urang bali, mikin femes tah kadai atu tu. Aku tau satu tempat yang nyaman dimulaut. nyaman lah, aku sama adi ku selalu membali tapi aku inda kan getau dmana sal kan kira mempromote tia, rugi tia ku.

Tapi aku paling suka kalau servis urang atu baik. Paling ku inda tahan yang urang kurang ajar servisnya. maksudku, cara ia melayan tani atu cam, "ah! brapa?" Mungkin kamu pernah tekana urang2 cani. Brgkali aku dapat membuat conclusi bahawa kebanyakan urang melayu lack communication skill? inda ja? jamban. inda cali, i know. I just think this joke never gets old. Masih fresh always fresh macam baju yang ku baru kirim dari indon. Huhu

Beckp pasal hari kebangsaan ani, bnyk tah urang kali bejual2 dipasar malam ni ah. Mikin ramai urang dipasar malam mikin ramai urang behimpit and mikin ramai urang behimpit, anak bini laki urang pun susceptible to kana harass ataupun ramas2. jauh jua cakap ku atu ah? Mun banarnya wah. Selalunya kalau dalam keadaan berhimpit2 atu, bnyk tah urang mengambil kesempatan tu, kalau di malaysia kan, sana bnyk kes ramas and so on, i think kes rugul pun di mana mana? I think dbrunei pun ada jua kali tapi inda brapa menonjol. Yang ku notis kalau kes rogol atu antara bapa sama anak, atu baru tah kedengaran tu tapi kalau yang biasa2 saja inda ku brapa tau. Fullstop.

Bagiku sendiri, hari kebangsaaan ani melambangkan dayatahan sesebuah negeri untuk berdiri dengan sendiri. Selalu negeri atu gain dorang independence selepas menyain perjanjian dengan urang barat. Seingatku kian, brunei dulu sain dengan urang british bah pi kalau ku salah luruskan plang. Cuba kamu liat tu, orang dulu2 nini tani datuk tani and so on bekerja keras untuk hidup bebas atu bah. Brgkali dorang ani dulu idup dalam keadaan yang stress kali. Kan ke jamban pun pikir dua kali kali sal takut kan tembak uleh urang jepun. Cali ah dulu atu, cemana brunei dulu negeri yang almost cover seluruh borneo tapi lapas 1984 (kah?), jadi negara yang lebih kurang basarnya cam singapore...sedih2

Ku rasa kan, urang melayu (termasuk aku sendiri) mesti lebih semangat untuk membangun diri tani ani bah, inda kan tidur saj 24 jam, walaupun cuti. tani musti giat dalam kerja2 yang berkebajikan sama yang boleh mendatangkan hasil yang mengcontribute dalam usaha kerajaan mengharumkan nama urang melayu. Aku pun inda tahan banarnya meliat urang lain maju, AKU MAU JUA FEMES!!?esen ku bah

Becakap pasal femes ani kan, urang putih kalau tani liat dorang bnyk menulis buku2 yang tani suka bali sebagai contoh buku stephine kingkong ataupun j.k rowling roll roll roll ur boat. Aku inda plang baca buku dorang ani tapi aku tau bnyk kanak2 dan juga urang dewasa suka baca buku cam ani. Tani liat dalam buku dorang ani dorang bnyk idea2 yang macam WOWIE and benda yang inda pernah tefikir, tani pun cam kesiyukan membaca sampai habis, brgkali ada jua yang sampai khatam balik2 atu. Urang masjid pun buring sudah mendangar bacaan kamu atu. apakan?

Tapi ku liat kan, urang melayu mana ada papa? yang ada idea yang bagus tapi inda pernah diimplementasikan. Cemana kan maju? aku ucapkan diriku jua lah sal aku ani bananya banyak idea yang bagus2 tapi aku nada usin kan memajukan idea ku atu forward. gali lubang pun alum tau ada duit, yang ada plastik yang hanyut dari kampong ayer ataupun tin2 minuman yang tetanam secara semulajadi. Yang dibawa oleh anjing2 yang suka meruah sampah2 urang. Kamu takut anjing? aku dulu au tapi ani aku "pretend" aku inda takut sal ku dangar dorang ani buleh smell fear. Interesting jua tu..bau ku tau tu eh

So anyway, kalau kamu pernah ke luar negara selain daripada miri ataupun limbang ataupun balikpapan ataupun labuan, kamu akan dapati, masih bnyk anjing2 liar yang berkeliaran. Kadang2 ada jua ditepi2 jalan and ada jua yang kana penyek uleh tayar keta atu. Aku kesian meliat nasib dorang ani, dorang jalan2 hari2 tapi inda kan kemana. Allah lebih tau nasib dorang. Apa yang ingin ku sampaikan ialah anjing dbrunei pun lebih kurang catu. Bnyk masih anjing liar yang lepak sana sini, buat kacau and buat bising masa tangah malam time ku nyanyak tidur. Kucing pun catu jua..

In contrast, kalau kamu pernah melawat negara2 yang bersekutu macam uk usa australi ataupun canada, kamu akan dapati, nada ada anjing2 liar tu yang lari2 sana sini, kalau ada pun ada tuannya tu dengan talinya. Interesting kalau perhatikan cemana perbezaaan negara2 yang sudah membangun, negara2 yang dalam proses membangun dan negara2 yang belum membangun macam negara somlia and such. Once negara tani sudah mencapai stage developed atu, Im confident that anjing2 ataupun kambing, ataupun ucing ataupun ular2 dijaga bisai2 and kalau perlu dibunuh so that inda mengigit kanak2 yang inda berdosa.

Insya Allah, ku doakan brunei darussalam akan menjadi salah satu negara contoh dari segi orangnya, pendidikan, ekonomi yang berlandaskan hukum2 yang ada dalam qur'an pasal aku yakin kalau tani menjurus kesana, brunei ani akan menjadi buah mulut urang bukan saja dilimbang bahkan urang2 yang dikutub utara pun tau pasal brunei. Larikah topik ku ah? Baca saja k. Pisang panas jay jeng jeng jay ga jeng jeng! sing it!

ps: salah silap tolong luruskan sal aku manusia biasa saja yang cari makan melalui blogging tapi so far nada pun ada sesiapa membari aku. Zombie eh

Tiada ulasan: