02 Februari 2009

Konfiden Yo


Assalamu'alaikum kepada yang baru masih sekulah, yang kraja dan yang menganggur. Ku harap kamu dalam keadaan yang sehat and ceria bersama keluarga yang tersayang. Kepada yang masih sekulah atu, blajar tah banar2 pasal sayang bah. Kamu ada kana bagi peluang untuk belajar sudah and kana bagi scholarship dan sebagainya. Jangan sia-siakan, menyasal kamu kang.

Kepada yang sudah kraja, ku ucapkan tahniah kerana sudah bekraja baik di sektor awam dan sketor swasta dan aku doakan agar kamu sentiasa berkerja keras untuk Allah dan mempertingkatkan lagi daya usaha kamu untuk menjadi pekerja yang inovatif, kreatif dan jujur lagi amanah.

Kepada yang menganggur, ku ucapkan tahniah jua rah kamu pasal walaupun kamu atu inda kraja tapi kamu mesti ingat tanggungjawab kamu masih ada. Kalau sekiranya kamu masih tinggal dengan bapa babumu, dangankan tia membasuh-basuh ataupun memop lantai dan memesin rumput/lalang yang panjang atu. Pastikan kamu atu inda duduk saja betapa dalam bilik kamu pasal inda kamu kesian kah rah babumu yang menjaga kamu dari damit atu? Daripada membuat taik mata, bek plang kamu mengumpulkan pahala tu.

Aku tau plang pahala ani inda nampak, syurga dan neraka pun inda tani teimagine cana tapi aku aku mengingatkan diriku yang ala kadar ani dan juga kepada yang membaca yang neraka sama syuga atu banar and urang yang pernah inda adil arah kamu atu akan dibalas sesuai dengan apa yang dorang buat arahmu. Kalau kamu inda caya, tunggu saja..ada tu karang..

Ok, aku ani benulis panjang lebar pasal 3 jenis manusia di muka bumi ani. Tapi aku inda lupa kanak2 jua yang balum sekulah lagi, atu inda ku rista pasal dorang inda jua pandai membaca, apalagi masuk ke webku yang bnyk lagi perubahan kan dibuat ani. Anywho, as mentioned, they are those people who are workin', those who are studying and those who are unemployed. Nah, ani baru ku ingat, ada jua mungkin yang inda kaja pasal dorang sakit daripada accident ataupun tekana angina ahmar dan sebagainya. Aku merasa simpati dengan nasib dorang…mudahan Allah membagi kamu keputusan yang terbaik nanti.

Firstly, up to this point, ko mungkin tetanya-tanya bahapa ya ckp kosong ani kan and knapa ada gambar di atas atu. Ok ok, brgkali kamu annoyed sudah rah ku tapi aku yakinkan kamu aku ani andangnya annoying lah tapi aku cuba untuk kurangkan keannoyingan ku atu pasal aku pun banarnya inda suka menjadi urang yang cematu.

Sebenarnya, gambar di atas atu ku ambil masa ku kl bulan lapas. Siuk jua lah, ada itu ada ini dan bermacam macam lagi. Gambar ani ku dedicate kepada urang ani sendiri tapi ku rasa ia inda akan paham apa yang ku tulis ani. Doakan hadiahkan surah Al-fatihah saja arahnya supaya usahanya atu berkembang k.

Kalau kamu liat gmbr di atas, kamu akan dapati ia membuat sejenis kadboard bergantung dilihirnya yang betulis “AKU KETUA SAINTIS DUNIA”. Kalau sekiranya kamu pernah meliat ia ani, aku menyampaikan salam kepada kau pasal ko sudah jadi saksi urang ani banar2 ada. Jadinya, masaku di sana, ia ani becerita pasal cara mengira yang paling sanang..bnyk urang lah banarnya masa atu and terpaksa berimpit impit dengan urang. Inda plang tahap macam urang beperabut kan ke atm masa bonus kuar atu tapi kira ok lah.

I couldn’t help but notice, ia ada becakap pasal daun bah. Katanya setiap daun yang gugur ani Allah tau pasal ani ada dalam Al Qur’an. Aku pun macam waaaaaaa. Mantap jua urang ani walaupun toha sudah. Prasanku ia dapat quote qur’an and ayat mana bah..atu lagi haiyan. Lapas atu aku befikir panjang lah cemana bleh ia ingat semua atu. Kotauapa? Urang putih pun ada masa atu and ia pun cam diri2 saja dsana macam paham bahasa melayu, brgkali omputih tu paham bahasa melayu kot?

Walaupun aku mendangar urang ani sekajap saja tapi aku dapat mengambil bnyk pelajaran yang akan ku getau arah kamu sekalian. Ani khas ku tujukan kepada yang masih belajar. Sebelum ku teruskan aku kan betanya arah kamu kenapa kamu belajar? Jadi, bek tah kali tani tanya salah seorang penuntut tingkatan enam katok yang berwajah muram tapi hensem..marilah ikuti

Aku: Assalamu’alaikum wang?

Si Muram: Wa’alaikumsalam…

Aku: Ko ani muram semacam, kenapa ko kan?

Si Muram: Ntah ah, dmlm girlfrenku bah..aku atu cuba memiscal ia tapi engage bah etah sedih ku. Seminit lapas atu, ku cuba call lagi tapi masih jua engage..start atu sedih sama marah menyelubungi diriku..

Aku: Kesian jua ko ani. Kenapa plang ko sedih pasal tipun nya engage?

Si Muram: Pasal ku rasa ia ani ada scandal bah kerana bukannya first time ni ia buat cani..kalau start pukul 10pagi, engage tah tu tipunnya ah

Aku: Kesian jua ko ani eh..sulnya ko ani macam kana tipu plang..Pernah ko tanya kenapa tipunnya engage?

Si Muram: Pernah plang tapi katanya adinya yang minjam tipunnya so aku pun terima saja..

Aku: Cemani saja nah. Kalau aku kau, bek ko fikirkan lagi pasal gerlpren mu atu pasal, kamu ani baru bf gf sudah tia ada masalah, kalau kamu kawin nanti..cemana? bek tah ko pikirkan kalau kau mau selamat..awww

Si Muram: etah ni, betaun taun sudah ku..?

Aku: sabar dulu wang, kalau ko kan ceta pasal nasib mu, minta emel mu nantitah ku selesaikan masalahmu yang sekadar ani k. Now, aku kan tanya kau beberapa soalan, bulih kah?

Si Muram: Bah, tanya tia pasal aku ani buring sudah jua sudah dengan hidup ani. Rasakan bunoh diri atu pun ada.

Aku: Eh! Bek tah ko beistighfar wang. Cuba jangan ckp cematu, bnyk kali lagi bini2 yang baik ah..alim lagi. Kalau ko kan bunoh diri pun ko fikir cani saja, sudahtah idupmu kana tipu di dunia. Ko tau di akhirat lagi ko teruk kana seksa

Si Muram: Akhirat?

Aku: Au..nantiku ceta rahmu lagi. Bah jawabtah dulu soalanku ah!

Si Muram: Sudah kita ajukan soalan itu kan?

Aku: Eh, au wah..balum banarku tanya..ok. Soalannya, kenapa ko belajar?

Si Muram: Maksudnya?

Aku: Atu pun ko inda paham kah? Maksudnya maksudnya lagi tu..

Si Muram: Boh, yang banarnya bah. Aku banai2 inda paham

Aku: Bah bah. Maksudku cani, kenapa ko belajar di pusat tingkatan enam katok ani?

Si Muram: Ahh…mmm…aku blajar pasal aku mau dpt kraja lah sama dapat ku kawin dengan gfku..

Aku: Confident jua ko kawin dengan gfmu atu ah? atu majal

Si Muram: Au eh, etah kan ku usahakan ni. konfiden kali ah!

Aku: lain konfiden mu ani wang. Bnyk lagi kamu inda tau pasal hidup ani wang wang..

Aku: Jadi, ko blajar ani untuk mendapat kraja?

Si Muram: Aulah, untuk apa lagi

Aku: Sebenarnya wang, ko ani mesti belajar kerana Allah. Ko mau tau pasal apa?

Si Muram: Aik..tarus2 jua kerana Allah. Apa hal?

Aku: Kalau ko blajar untuk periksa ataupun untuk kraja dan mendapat scholarship, ertinya kau atu inda ikhlas tu blajar…cemana kan berkat. Kalau ko kan tau, ilmu yang tani dapat atu lebih berkat dan melakat kalau tani buat kerana Allah

Si Muram: iye ke?

Aku: punya luru ko ani ah. Au, bnyk penuntut sekarang belajar bukan kerana Allah tapi dorang belajar untuk mendapat periksa dan bukan untuk ibadat.

Si Muram: paning ku eh..blajar pun buleh jadi ibadat kah?

Aku: Etah kau nah, napa tah kau branti darjah tiga ugama?

Si Muram: Branti? Siapa branti? Dapat grade 3 kali ku ah

Kalau biskita meliat conversation di atas tadi, tani dpt mengambil kesimpulan bahawa kebanyakan daripada ketani ani melakukan sesuatu untk mendapatkan sesuatu. Kalau penuntut, dorang mau scholarship, kalau pekerja mau dapat LDP, kalau yang menganggur, mau dapat kraja. Tani buleh nampak, cemana ketani atu dilatih untuk befikiran cematu.

Kotaukah? Sebenarnya, setiap kraja yang tani buat atu, buleh mendapat pahala tu yo. Contoh, kalau sekiranya tani menuntut ilmu kerana Allah, tani grenti dapat berkat and tani rasa happy walaupun result tani inda memuaskan and sikap tani masih lagi positif ani ketani rasa lebih semangat untuk mencuba dan inda putus asa. Kalau kraja jua, kalau tani kan mengharapkan naik pangkat ataupun membuat sesuatu untuk mengharapkan pujian dari bos tani ataupun untuk mendapat prestasi yang cemerlang, susah tu yo pasal semua yang dibuat atu inda menjurus untuk mencari redha Allah instead, ko lebih menarget mencari redha bos kamu. Ko fikir bos kamu kah yang membagi kamu rezki?

Yang coolnya pasal masalah2 niat di atas, atu..its never too late to ubah tani punya haluan atu, maksudnya. Tani mesti try to mengampu rah pencipta ketani and bukannya rah manusia yang inda dapat mendatangkan mudarat ataupun kesenangan sikit pun. Tani mesti confiden jua that we can do it coz u have it in you. Tapi untuk mengubah kotak menjadi bulatan atu bukan perkara yang mudah and mungkin mengambil masa yang panjang tapi rest assured, you will succeed if kamu berfikiran positif.

Jadi, atulah purpose gambar di atas atu, urang tua yang sudah bekeradut atu masih mampu menaikkan semangat urang ramai walaupun sulnya lusuh dan warna kulit nya gelap. Tapi kalau kamu mendangar how confident he was masa ia membagi hujjah nya atu, grenti kamu pun waaaa…ho leng ngaaaaaa! Insya Allah, kalau kamu menolong diri kamu untuk berubah, pasti Allah mau menolong jua tapi yang penting kamu mesti YAKIN and ikhlas semata-mata kerana Allah. Brani kamu kan gantung kad arah leher kamu yang betulis “AKU KETUA SAINTIS DUNIA”?? aku balum lagi brani buat catu..:(

Article ani ku buat khas untuk diriku jua, untuk membersihkan apa yang kutur arah diriku dan untuk meningkatkan usahaku untuk menuju mercu kejayaan. Baca jangan inda baca k.

Wassalam

ps: kalau ada typo sorry ah..pandai2 tah kamu memikirkannya tu. peech

ADDENDUM

Siapa yang tau apa erti addendum angkat tangan sama bagi ku seringgit? Pasal apa bagi ku seringgit nyamu? Pasal aku mau buat website ku .com bah ganya aku ani bukannya uwang kaya..tapi inda papa, aku masih gumbira dengan kehidupan masa ni dan akan ku pertingkatkan lagi amalan dan ibadatku agar aku dapat hidup dengan penuh nikmat nanti di alam sana..

Kalau siapa tau erti perkataan ani ku ucapkan tahniah dan syabas kerana tau perkataan yang aku sendiri pun na tau. Kepada yang inda tau PUN ku ucapkan tahniah pasal hari ani adalah hari yang bersejarah untukmu dan untukku. Nasib baik ko masuk website ani, kalau inda, inda jua ko tau tu apa erti addendum.

Nuff said, addendum ani ertinya tambahan. Sanang kan. Kenapa plang ku masukkan semana mana. Kalau kamu lum pernah baca article ani, prasan kamu tu aku mention udah sal uwang kaja, urang sekolah tapi aku lupa mention pasal urang menganggur. Cana bleh ku ketinggalan atu ah..ish ish ish..

Ok, sebelum tani mencari jalan penyelesaian untuk masalah global warming ani, eh salah, global issue ani, ada baiknya kalau tani tanya salah seorang penduduk kampong yang berhampiran, iaitu kampong pinang sebatang..marilah ikuti bersama..

Aku: Assalamu'alaikum awang tuan? Siapa nama bis tuan?

Nada nama: walaikumsalam. Namangku kah?

Aku: Au tuan, nama bis tuan

Nada nama: namangku banarkah atau namangku aksen?

Aku: Ada jua bis awang tuan nama aksen?

Nada nama: of course lah, untuk mirc kali ah

Aku: Bah, inda apa. nama kita banar apa?

Nada nama: Bandar?? Inda ku kan ke bandar wang!

Aku: Eh, nda jua ku menyabut bandar awang tuan..nyangku, nama kita banar siapa?

Nada nama: Buleh ko teriak sikit wang, inda ku brapa mendangar ko atu, tadi ok ya..mikin halus suara mu atu bah

Aku: AWANG TUAN!! SIAPA NAMA KITA KAN!!?

Nada nama: Ahhh...atu baru cucungku:). Urang kampung ani memanggil aku cPundak, nama banarku Kamis bin Ahad. panggil ku si kasim

Aku: Ahh..kasim. Kita ani sulnya masih muda, inda biskita kraja kah?

Kasim: Sebanarnya wang, aku ani nada kraja, jadi ketua kampong saja..

Aku: Apa kelulusan awang tuan kan? sama brapa lama udah kita jadi ketua kampong ani?

Kasim: Aku ani sebenarnya bedegree dalam perundangan islam. Aku jadi ketua kampong ani lama jua udah, kucing kami atu kan labih sepuloh kali branak

Aku: lama udah tu awang tuan..bedegree kita sudah bah?

Kasim: au wang, ganya aku ani ntah ah..kana paksa bah uleh mama kan ambil jurusan atu tapi aku inda mau sama aku inda minat bah etah cemani jadinya..

Aku: Kesian jua kita ani ah. Bnyk jua kraja dinegara tani yang tercinta ani, inda kita mohonkan?

Kasim: bnyk sudah ku mohon wagng, ganya aku ani memilih sikit, aku inda mau jadi cikgu bah pasal aku ani pemarah. indaku tahan tu meliat anak gauk ah, kan menampar sajaku kali..

Aku: Ganas campur brutal jua kita ani ah..jangan kita apa2 kan kediaku eh?

Kasim: Inda tu, jangan saja ko kurang ajar rahku..hahah

Aku: Jadi, behapatah bis tuan awang ni and apa perancangan masa panjang?

Kasim: Ntah ah, aku ani suka ku ngacau anak dara urang sama bini urang, selalunya be gang jua aku ani bah..ramai2 tah kami ke pusat membeli belah tu..siuk nyamu wang nada kraja ani

Aku: mm..bah atu saja kali awang tuan..terima kasih banyak2

Dari pengamatanku sendiri, peluang untuk kraja atu banyak, tani inda semestinya kraja dengan sektor swasta ataupun sektor awam, tapi ketani buleh buat bisnes sendiri tapi mesti ingat bukan plang terlibat dengan dadah, syabu dan menyeludup minuman haram tapi kamu buleh kraja buka kadai nasi katok kah, blajar dari orang india cemana mengunting kah ataupun ikut cara gmbr di atas atu, ko pikir ia cematu atu saja2 kah, mungkin ia buat catu untuk menyara kehidupannya yang kesian..tapi ia usaha and ia konfiden that dengan cara atu ia buleh meyuapkan sesudu nasi dalam mulutnya.

Tani banarnya, inda dapat terlalu dependent arah ibubapa tani especially yang masih menganggur atu pasal dorang atu pun kesian jua kan, mesti jua tani usaha untuk mengubah sikap tani yang sentiasa harapkan pertolongan urang lain. Yang penting tani mesti plan bisai2 apa kan tani buat atu dalam sekeping kertas yang sadang2 basarnya. Sudah ketani plan apa yang kan tani buat, pastikan minta advice ataupun pendapat daripada urang lain dan buat research jua samaada laku kan inda bisnes ataupun barang yang kan ko jual atu. Sudah semua atu dibuat, cuba tia untuk dilaksanakan...lapas atu serah kepada Allah.

Ingat lagi sekali, plan bisai2 apa yang kan ko buat atu then take it into action and ahirnya doa. and serah kepada Allah samaada ia mau tani sukses atu inda. Kebanyakan dari tani ani banarnya kurang berdoa bah, kalau salah luruskan ku ah pasal aku ani pun apa jua kurangnya. Akhir kata, yakinlah kamu buleh berjaya tanpa pertolongan dari siapa2. Sekian terima kasih kerana membaca.

Tiada ulasan: