28 Jun 2009

Lagi lagi pasal dadah



Waduh! Gawat ni pak! Apa yang gawat!? Kamu kok seperti katak bawah tempurung! Mata kamu buta ya? Kan sekarang dunia menghadapi masaalah kejatuhan ekonomi; banyak yang dibuang kerja dan ibu2 yang kerja kilang sudah hilang mata pencarian! Bagemana meneruskan kehidupan!? Semua orang ingin berkerja tapi kerja sudah dipenuhi dengan orang2 asing dan gaji mereka dibayar berlipat kali ganda! Dan banyak pula yang melibatkan diri dengan gejala social yang tidak putus-putusnya!

Seriously, do you guys really think that drugs really breaks family apart? Kalau pendapat ku sendiri, inda! pasai apa? Pasalnya, jika tani perhatikan statistik dan tani liat background urang2 yang bedadah dan mengedar dadah, dorang ani mostly urang yang sulnya hubungannya dengan Allah atu inda berapa. Lebih2 lagi di negeri barat yang inda paham apa erti hidup bertuhan, menyembah Tuhan yang Esa dan merasa sentiasa diperhatikan oleh Allah yang tidak pernah tidur dan tidak pernah mengantuk.

Aku pernah dangar ceta urang bedadah ani di kampong air and dsana balik2 kana ambush and ada satu kampung yang dulunya, dikategorikan sebagai kampong yang bukan saja bida se bidanya, tapi kana hina. Tapi sekarang, masya Allah, tempat atu sudah menjadi tempat yang kana pandang sebagai salah satu kampong contoh d Brunei Darussalam yang kes H1N1 yang semakin bertambah ani. I wont tell apa kampongnya tapi yang penting apa yang telah menyebabkan perbubahan di kampong atu.

Cetanya cani, dulu kampong atu kesian, sewage system, surau, eletrik, air (walaupun rumahnya di atas ayer) inda sistematik. Maksudnya, airnya inda bersih, saluran najis nya menumpuk saja ke bawah rumah and so on. So u guys can imagine cemana keadaanya masa atu. To make things worse, kampong atu lah tempat urang bedadah and rumah2nya pun gelap2, manusia sekeliling inda tau aktivit2 apa yang kana buat sudah limpas tengah malam.

Kalau dulu, kes ambush mengambush ani inda berapa tapi sekarang dikuatkan sudah knowing that semakin ramai yang terlibat dengan kejadian yang kesian ani. Urang inda brapa ingau jua kalau meliat urang bedadah ani pasal kerja2 amar ma'rfu nahi mungkar atu dibuat uleh pihak2 yang tertentu saja and masa atu jua peribahasa "jangan jaga tepi kain orang" diambil bulat2 sampai tahap malas tah ku ingau atu berleluasa, sekarang ani cana ah?

So, one day ada tia seorang hamba Allah ani, ia masuk kampong atu and kelurusan ia ani kana tugaskan menjadi imam di kampong atu. Dengan rasa berat hati, ia pun terpaksa menjadi imam walaupun suraunya masa atu, kesian brabis, tempat wudhu pun mesti "do it at ur own risk". Perubahan atu inda berapa ketara awal2 pasal banar jua tu, sorang imam yang inda brapa kenal urang kampong, kana suruh jadi imam. Malas urang kan solat sal inda lagi biasa beimam. kesian kan.

Jadi, imam tersebut terpaksa melalui hari2 solat jemaah ia dengan bilal, yang jua kana tugaskan. Again, to cut the story short, imam ani ada visi untuk mengubah tempat yang negatif atu menjadi tempat yang positif. Jadi ia pun mula menagur anak2 muda yang macam "urang bedadah" atu. Usul dorang ani mengantuk dan labam sana labam sini and ahirnya dengan izin Allah, semakin ramai urang mau solat jemaah di masjid sehingga ahirnya, kes dadah atu berkurangan.

Imam ani bukan saja ia menyuruh urang ke masjid tapi ia jua mensetup satu kelab di masjid untuk mengisi masa2 kosong remaja dan belia yang ada di kampong atu. Alhamdulillah, selepas mengeluarkan masa, tenaga, wang ringgit dan sebagainya, kampong atu pun jadi bersih di tolong lagi dengan bantuan urang ramai (infak) dan kerajaan, ahirnya kampong ani pun jadi masya Allah wow sampai menjadi ikutan kampong2 yang lain.

Pecaya atau inda rah ceta ani itu kamu punya hal pasal yang penting ialah pengajaran dan pelajaran yang dapat tani ambil dari ceta ani. Perbuatan tegur menegur adalah satu ibadat sebenarnya, bukannya saja budaya pasal kalau tani reflek kehidupan nabi kesayangan tani, baginda menegur orang2 yang berada disekeliling baginda, apa lagi sahabat2nya sampai dorang jadi orang yang mau berkorban di jalan Allah. Dapat jadi pelaburan tan di akhirat..

Tapi mesti ingat sama pernah juaaa ku ingatkan, kalau menagur urang itu, mestilah dengan cara yang berhikmah sal takut salah haribulan, muka kamu yang kana karatekid. haha. So, lemme ask u this, adakah dadah yang menyebabkan tani jadi orang jahat ataupun hubungan yang renggang dengan Allah yang menyebabkan tani inda segan silu membuat maksiat dan kejahatan sama jadi gangster sama jadi urang kuat di kampong pinang sebatang?

Wahai kawan2 ku yang dikasihi, ingatlah bahawa dengan iman yang ada di dada, nada tani kan tegamak mencuri, menghisap dadah, mengedar dadah, berjudi dan semua perkara2 yang hanya mendatangkan mudarat arah diri tani di dunia mahupun di akhirat. Kalau banar ketani sayang kan Allah sama akui yang nabi Muhammad atu ikutan ketani, inda tani sampai hati kan menjatuhkan kesucian dan kemurnian islam.


Urang sekarang ani inda brapa tau apa kan dbuat dengan masa dorang. Ada yang hidup untuk makan, ada yang hidup untuk kumpul stem, sama there are those who lives to work that they becomes slaves to work and bukannya hamba kepada Allah. Lain lagi halnya, urang yang hidup untuk mencari harta, hidup untuk naik pangkat, hidup untuk belajar. Overall dorang brgkali inda tau kenapa ia hidup in the first place? Adakah untuk bersahaja sampai mau kan mencuba everything like travel the world in 60 days and cuba semua jenis dadah yang ada di dunia ani. Lapas dorang mati, cematu tah saja tu. Jadi bangkai tapi dorang adakah mereka lupa tentang seksa kubur, alam barzakh?

So cemana kan makan untuk hidup ani? kraja untuk hidup? Dan seterusnya. Well well well, kalau tani makan untuk hidup atu bermaksud, tani makan atu ala kadar saja ani inda kan brabis sampai kan explode jua parut tani itu. Makan ani perkara yang harus dan buleh mendapat pahala kalau tani niatkan makan atu kerana untuk memberikan tenaga lagi untuk beribadah kepada Allah Ta'ala. Sama jua kalau kraja or sekulah, tani niat that tani belajar atu adalah untuk mendapat kerja yang baik so that one day, sudah tani dpt gaji yang beso, tani dpt infakkan and tulung urang2 yang susah sama yang memerlukan.

BUkan saja itu, tapi kalau tani tidur, tani niatkan agar tani inda ngalih ataupun ngantuk masa tani menghadap Allah. Kalau bersenam pun, tani niat that kalau tani FIT, tani buleh jadi orang yang bertaqwa yang bukan saja sehat rohani tapi jasmani pun asbestos! jadi setiap perkara yang tani lakukan atu baliknya kepada Allah jua kalau niat tani atu lari sedikit, meaning, tani niat sekulah sal bapa or babu tan suruh inda jua dpt pasalnya (cuba liat buku hadis qudsi tentang niat), Allah hanya menerima niat yang bulat kepadaNya. Macam susu yang putih yang kalau terdapat sedikit rambut ataupun kutu babi ataupun sedikit dust pun, inda mau tani minum. Apalagi Allah yang tiada yang patut disembah melainkan Dia..

Jadi, kalo sekiranya seseorang manusia banar2 paham yang islam atu pegangan hidup, maka insya Allah, segala masalah social, masaalah kegawatan ekonomi, masalah malas, masalah terlalu banyak tidur, makan barang2 yang ragu2, masalah sex luar nikah, masalah buang anak, masalah kelai dengan cigu2, masalah rogol di kalangan orang melayu dan sebagainya inda akan ada. Ganya, etah tu, Allah buleh buat ketani semua bertaqwa tapi cemana kan Allah tau siapa yang ingkar kepada nikmatnya dan siapa yang banar2 mensyukuri nikmatnya? Ingat, Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.

Wallahu'alam


ps: kalau kan makan dadah buleh plang tapi sup dadah TAHAI. HUHU

Tiada ulasan: