21 Jun 2009

Sabda Nabi Pasal Wabak Penyakit

Assalamu'alaikum semua. A very quick note pasal wabak penyakit yang sekarang semakin menular..

Pada suatu hari khalifah Umar bin Al Khattab kan ke Syiria. Sebelum sampai ke wilayah atu, khalifah Umar sama orang2 terdekatnya sama sahabat2 yang senior pasal ada berita yang mengatakan yang Syiria sedang dilanda wabak penyakit tha'un. Sorang pun inda kana suruh masuk ke kawasan atu pasal takut kejangkitan. Jadi, Umar pun mengumpulkan para sahabat untuk mensyuarat dan dorang inda bersependapat.

Sorang sahabat ckp, "bek tah jangan masuk pasal dengan biskita atu orang2 yang dekat dengan nabi, kalau tejangkit susah.." Ada yang komen, "bek tah taruskan saja perjalanan kita sama selesaikan tia urusan tani, alang2 jua udah jauh2 bejalan.."

Masa dorang betukar pendapat sama argue atu, datang tia Abdurrahman bin Auf yang kelurusan baru datang. Ia pun bagi pendapat arah Umar..

"Aku pernah mendangar nabi Muhammad bersabda, "Jika sedang terjadi wabak penyakit di suatu negeri, kalian jangan mendatanginya. Tetapi, jika kalian sudah terlanjut berada di negeri itu, janganlah kalian keluar melarikan diri darinya."

Tani tau kan sahabat nabi Abdurrahman bin Auf ani orang kepercayaan penghuni langit dan bumi sama Umar pun tau pasal ia ani. Jadi, Umar pun inda jadi masuk ke Syiria sam decide untuk balik ke Madinah saja

Angkat tipun, cancel tia ticket itu daripada nyawa melayang..bek sedia sudah kalau balum sedia..*gulp*

Wallahu'alam

2 ulasan:

Doctor Dee berkata...

Only 3 things actually improved health of 3rd world nations:
1)clean water
2)vaccination
3)handwashing

So wash your hands lots to prevent penyakit!! :D

Tapau berkata...

how bout clean toilets? inda masuk kah? hahaha