26 Jun 2009

Me suka you juaaa



Hold up hold up! What’s with all the commotion? Feeling down? Got no1 to talk to? Don’t worry…it’s not the end of the world YET. We’ve lots to go thru and we won’t miss a single thing coz when the pipe is blown, when mountains shatter to dusts, when women miscarriage and when people runs like they’re drunk when they’re in fact sober, every heart will finally be convinced that there is life after death after all. The day of reckoning where every soul will know where they all be at. It’s now or never what we often hear. A place to call home is what we’re after. We could well be the one who’ll be yelling for help way below the pits of hell but no one cares coz when we’re still breathing, we couldn’t care less about the messages that came down knocking.

Ketani sebenarnya semua berasal dalam keadaan yang baik, suci lagi meyucikan macam air mutlak yang dapat dijadikan air wudhu. Caya ke tak? Semua bayi dilahirkan dalam keadaan yang bersih dan cara setiap diri dibesarkan atu yang menyebabkan manusia atu memilih di antara agama islam, kristian, yahudi dan langsung inda agama langsung. Kamu inda akan tejumpa seorang bayi yang masa dilahirkan tarus menganas sama jadi pembunoh bersiri. Apa lagi kan mencari gerlpren ataupun boypren masa ia damit. Mana ada kan? Ada ker?

Aku pernah plang tejumpa satu emel yang menunjukkan seorang baby laki2 yang kana “rogol” ataupun harassed oleh baby BINI2. macam out jua tu? Apa dah jadi dengan dunia? Damit2 pun pandai sudah kan ikut cara urang barat, yang statistic menunjukkan kerosakan akhlah dan moral dikalangan remaja di amerika syarikat semakin menjunam macam air yang jatuh daripada angkasa. Kepala2 dan pembesar-besar pentadbirannya pun khuatir cemana kan menstop ataupun membendung kerosakan belia. Ganya rasaku susah pasal kerosakan yang ada pada diri belia2 atu datang dari pembesar2 atu sendiri.

Wahai belia2 di Brunei, kamu ani sebenarnya insan yang istimewa pasal kamu ani yang akan mengganti menteri2 yang ada sekarang and kalau sekiranya kamu inda didik ataupun timba the necessary ilmu untuk mentadbir Brunei ani, inda batah, duit yang sepatutnya kamu agih-agihkan kepada yang berhak, akan kamu makan sendiri2. Cematu halnya kalau ketani liat negara2 yang sudah membangun ataupun yang masa ani membangun. Kalau di Thailand, tani liat cemana negeri atu panuh dengan corruption sama duit atu sentiasa saja digelapkan. Kalau di Malaysia, we will know that in order for our application untuk mendapatkan tender ataupun project, tani mesti bagi “hadiah” kepada orang2 yang tertentu.

Tapi now, that’s not the topic im about to discuss/share. Masani aku kan target orang yang muda yang masih balum berapa tau pasal hakikat kehidupan. Kalau tani tau awal, hidup tani akan lebih selamat pasal tani sudah buat persiapan awal untuk menghadapi cabaran2 yang akan tani tempuhi nanti. Bini2 laki2, kamu masing2 ada peranan pasal kamu lah yang akan menjadi engineers bagi pembangunan Brunei yang masih lagi di tahap yang dapat diselamatkan ani. Kalau kamu teikut2 urang2 barat atu, trust me, inda batah, Brunei dan orang2 di dalamnya pun akan ikut lingkup jua macam kadai melayu runcit yang hanya bertahan beberapa bulan saja.

The question now is kenapa kamu kan begerlpren ataupun boyfren? Adakah kamu rasa sunyi sama nada dengan becakap? Atau kamu rasa ada kekasih yang inda halal atu perlu untuk memberikan kamu semangat masa kamu down and sad? Mungkin pasal kamu inda kana bagi kasih sayang sepatutnya oleh bapa dan babu kamu? Ataupun kamu liat kawan2 kamu bebf atau gf, kamu pun ikut jua pasal karang kana ucapkan jual mahal ataupun “gay kah ia ani..” pigang pun inda buleh. Extremist extremist. Kadang2 ada jua kes kana ucapkan oleh saudara mara atu pasal kalau urang inda bebf or gf atu kana kategorikan sebagai orang yang anti social and kana ucap sasat tia pulang pasal ia melawan arus kehidupan.

Apa pendapat kamu? Coupling ani haram atau halal? Arak haram atau halal? Tikus dapat dimakan? Siapa pernah makan cicak disini? Ataupun temakan cicak dengan cara yang inda diduga-duga? Siapa yang cakap coupling atu halal atu lurus kalau ia sudah kawin..hahaha. Siapa yang cakap haram pun lurus jua, pasal atutah yang sebenar-benarnya hakikat yang perlu tan ingat di kepala ketani yang karas macam batu. Huhu. Sebelum ku memberikan pendirian ku pasal coupling ani, bek tah tani liat tu pengertian coupling itu sendiri.

Coupling di dalam dictionary barat bermaksud satu pasangan yang tidak semestinya berkahwin, tidur satu rumah, mandi satu jamban, tidur satu katil dan bercumbu-cumbuan di khalayak ramai ataupun secara sembunyi. Tani liat saja kehidupan orang2 yang bukan islam, dorang ani balum kawin tapi ada anak udah. Dorang tidur serumah dan sebagainya tapi balum jua kawin. Terutama sekali celebrity yang femes2 atu, tani liat pasangannya atu berubah sampai jadi gossip tia pulang and sampai anak dorang pun jadi femes pasal babunya ataupun bapanya ada scandal. Adakah dorang happy?

Kalau di negara2 sebelah timur, di indon sebagai contoh, coupling ani pun sudah jadi trend yang keren pasal you see it on television, you see in on the news and urang indon dbrunei pun yang sudah kawin pun terpaksa mencari gf or bf untuk mengisi masa dorang untuk jalan2 di bandar. Kesian plang ah. Lakinya kraja sini while bininya dsana terpaksa menjaga anak tapi masalahnya kalau either laki or bini tadi kan mula project berasingan. Brunei pun kan nampak sudah cahaya2 kegelapan atu, yang betunang buleh tidur rumah sudah selagi inda sama bilik. And parentsnya atu kana panggil cool uleh anak2nya pasal membiarkan anak2nya membawa bf or gf ke rumah.

Bagi sesiapa yang inda tau, ada termnya bagi ayah or ibu yang inda tejaga anak2nya secara sepatutnya. Termnya ialah dayus. Dayus ani adalah term yang hina pasal nabi pernah menyebut yang sesiapa yang dayus ani, nabi inda akan mengakun dorang ani umatNya. Pasal memalukan jua tu banar. Sebagai seorang lelaki, ia sepatutnya bersifat tegas dan bertanggungjawab di atas amanah yang dberikan kepadanya oleh Allah. Amanah ani bukan saja pasal duit, tapi isteri, anak2 adalah amanah yang perlu dipikul oleh ketua keluarga tadi.

Lain halnya yang membiarkan anaknya betundong, pakai swimsuit, dan sebagainya. Aku kesian sebenarnya arah parents cani sal disebabkan dorang lack ilmu tentang mendidik anak or isteri, akhirnya, anak2nya pun ikut trend bapa or babunya tadi. Jadi bagi mereka yang pernah bebf ataupun gf atu sebenarnya datang daripada bapa dan kamu sendiri, walaupun kamu tanya tu, berapa bf or gf yang dorang pernah ada. Tapi jangan plang kamu marahi dorang sal dorang pun ikut bapa dorang (nini kamu). Jadi trend coulpling ani.

Cuba kamu liat keluarga kamu, kamu pikir dorang happy? Ada kelai? Kedengaran teriak2 dalam bilik? Pernah kamu kana kurung dalam bilik stor? Aku ada beberapa kawan yang kesian keadaan dorang. Parentnya becarai pasal scandal di ofis, scandal internet dan di sekolah, sampai dorang pun terbiar. Imagine kamu muda2 sudah terpaksa berdikari hidup sendiri. Aku pernah mendangar satu kisah di mana seorang teenager yang berumur lebih kurang 18 tahun y ang terpaksa mengharungi hidup sendirian pasal babunya inda mau ia tinggal dalam rumahnya. Parentsnya becarai jua, jadi masa umurnya 15 sudah ia terpaksa cari tempat tinggal sendiri, cari makan sendiri, bayar fees sekulah sendiri dan sebagainya.

Mau inda mau terpaksa jua ia cari bf untuk menanggung kehidupannya. Kalau kamu 15 tahun and ur a girl, what can u expect the girl to know terutama sekali yang inda kana didik dengan cara hidup bedikari. Bisai kali lagi penguin yang kana jaga oleh bapanya sampai ia pandai bejalan, kana bagi makan, kana bagi tempat tinggal and sudah bapanya tau yang anaknya atu boleh sudah hidup sendirian, baru tah lapaskannya. Jadi this teenage girl tadi terpaksa bekraja part time and sewa tempat untuk berlindung daripada panas terik matahari dan sejuk malam yang membeku.

Apa halnya kalau kamu end up macam girl di atas atu? Nyaman kah tu? Ataupun kamu happy sal kamu dapat hidup sendiri2, masak2 sendiri2, cuci dan jamur cucian sendiri? Majority I think would say not happy pasal, kalau dbrunei ani kan kraja pun payah, kalau kan jadi pelayan restoran pun kana runding oleh orang2 yang sudah pencen. Macam2 ada jua banar. Trend by anf gf ani sebenarnya datang dari barat pasal pecaya atau inda, orang2 arab yang belajar di Malaysia ataupun di mesir ataupun di uk akan merasa hairan banyak urang melayu ani jalan berpasangan and they know for sure that couple2 ani balum kawin…

Ku rasa puncanya ialah kawan2 dan persekitaran ketani. Tani sangka apa yang tani buat atu baik, coupling atu baik pasal in many ways kamu rasa kamu ada tempat mengadu, tempat share ceta kamu seharian atu, tempat kamu ceta apa kamu liat, apa kamu makan, apa kamu dangar dan sebagainya, tapi semua ani hanya kamu buat dalam tipun and mungkin ada jua terpaksa membuat ani secara tersembunyi. Trust me, sesiapa yang merasa dorang atu mendapat berkat sudah by having a bf or a gf atu sebenarnya sudah TERTIPU. Pasal apa? Pasalnya, kamu atu didorong oleh nafsu syaitan yang akan memandang baik kejahatan ataupun maksiat yang kamu lakukan.

Kalau tani liat dbrunei, bnyk cina yang inda beragama and ku pernah tanya kawan cinaku, kenapa ia nada agama (atheist), katanya sanang makan. Simple jawabannya atu kan. Lets now analyze cemana trend gf bf bermula. A typical boy meets girl situation or girl sees boy..

Boy1: waaaaa, lawa jua bini2 atu, she looking very stunning wooo and unik gitu loh!

Kawan2 sekeliling: bah, apa lagi, tackle tia, keluarkan chia ayat2 cinta atu

Girl: ckp2 dengan kawan2nya sambil senyum2 pasal ia notis ia kana perhatikan..

Boy1: waaaaa, lawa jua girl atu, suka ku eh..cana ni ah cana ni ah..nerves ku pulang

Kawan2 sekeliling: haha, kau ani boy, balum lagi apa2 sudah tia kajar2..pathetic

Boy1: kamu ani macam mencabar aku saja, kamu pikir aku inda dapat ia kah?

Kawan2: inda kami konfiden ko dpt ia sal lawa kali ah ia atu, dari jauh sudah macam siti nurhaliza, kalau ampir macam siapa kah..shah ruh khan kali

Boy1: ok, ill take up ur challenge. Brapa kamu byr aku kalau ku dptkan ia?

Kawan2: kami bagi kau, duit lah 100. cukup?

Boy1: bah, its be a piece of cake!

So this boy yang pintar pun try to find out this girl skulah mana walaupun obviously ia dari stpri sal ia kain kain light green pattern2. Akhirnya ia pun Berjaya mendapatkan mobile number this girl. Udah dpt number girl atu, ia pun decide to call instead of text sal ia rasa lebih “gentleman” kalau call tarus. Bukan pengecut ia ani. Ia pun call..

Boy1: Hi there!

Girl: hi, sapa ni?

Boy1: Awani kan ni? You don’t know me but I think you’re CUTE

Girl: hehehe, thank you. You flatter me (sekadar ah)

Boy1: Lemme just say that I felt that I love you before I’ve met you.

Girl: that so sweet…tapi I don’t know who you are, bek tani jumpa malam ani di mamih sal me tinggal di kawasan mamih atuu

Boy1: An excellent decision. Eh, you nada bf kah?

Girl: Nada, me inda pernah ada bf sal malas me kan bebf ani, paning saja sama stress

Boy1: Pasal apa?

Girl: ntah, me punya kawan banyak jua stress kalau sekulah, macam bf dorang atu jadi polis tia pulang, selalu memerhatikan gerak geri dorang

Boy1: ahahaha, talur jua

Girl: etah, banar talur masin goreng

Boy1: tapi napa u suruh tani jumpa and you haven’t even asked me name?

Girl: Pasal me ani cam boring sudah jua hidup sorang2. My family pun selalu belayar and me adi bradi pun 3 orang saja

Boy1: kesian juaa, u anak yang ke berapa?

Girl: Anak yang pertama..

Boy1: Waaa, manakan lawa..hehehe. Bila tani jumpa?

Girl: Emm, ill sms u nanti tempat sama masa. Nama u sapa kan sama umur berapa?

Boy1: okie. Nama yang dberi Khalid and im 18 years young, baru jua dapat lesen..huhuh

Girl: me punya umur 15, inda batah lagi sweet 16..hehe. bah me kan tidur dulu Khalid. Gd night and it was nice talkn to you

Khalid: sure no problem awani, such a lovely name u have, the pleasure is all mine.

Girl: bye

Khalid: tata

So, dorang pun tunggu hari yang ditunggu. The girl texted and they met. One thing leads to another and c awani pun tepakai dengan kehenseman si Khalid and “kebaikannya” atu, c awani pun kana “propose” uleh Khalid.

Sebenarnya kan kamu, cerita di atas adalah salah satu cerita di antara bejuta-juta cinta lemon yang ada di kawasan Brunei. Ada jua urang bejumpa melalui fb, mirc, twitter and so on. Ada jua yang tunggu2 di kawasan mall and tunggu kana tackle ataupun lepak2 sampai tangah malam mencari laki2 or bini2 yang sanang di runding. Im not sure tahap kegawatan coupling dbrunei ani tapi having gone at the mall a few days ago showed, there a plenty of empty souls tryn to satisfy their needs and wants every way they can and what better way to satisfy your emptiness than having a perfect bf or gf. Kan?

NOT. That’s one the reason why coupling ani semakin berleluasa macam kes H1N1, walaupun sedikit tapi perlahan2 ia mulai masuk di dalam saf saf yang renggang. Teenagers and youths selalunya inda tau apa kan dibuat dengan masa dorang. They spend most of their time on fb, then sudah boring didalam rumah, they go out but they go out with style. Kalau buleh mesti kai mini skirt and sleeveless. Tapi tudong jangan lupa. Wajib kali ah. At least cover rambut pun, dpt jua pahala kali..huhu

Ok, rojak2. Pernah kamu dangar kes2 dera di Brunei. Kes cerai pernah? Baru kawin satu bulan lepas atu cerai? Kes buang anak pernah? Kes rogol? Kes pelacuran? Kes apa lagi? Kes melawan babu atau bapa? Kes diservis dengan bayaran easi 5 ringgit pernah? Bnyk kes yang sudah melanda Negara Brunei ani disebabkan renggangnya hubungan ketani dengan Allah. Caya kah inda? Tani inda happy pasal u just know deep inside you, there’s always that one thing that’s missing. And that one thing is Allah, yang menciptakan ketani dan yang menjaga ketani sejak ketani lahir. You may think babu or bapa kamu jaga tapi melalu babu and bapa ketani, Allah-lah yang sebenar-benar pelindung ketani..

Would you marry you? Kamu fikir kamu akan kawin dengan orang yang masih dara kalau kamu sendiri sudah inda teruna lagi? Adakah kamu fikir kamu akan kawin dengan orang yang baik sedangkan diri kamu orang yang kurang jahat? Adakah kamu fikir, kamu buleh membina satu keluarga yang halal, sedangkan awal2 sudah kamu mulai dengan langkah yang haram? Allah itu Maha Adil and trust me, setiap action yang tani lakukan, ada impactnya nanti di future, tani balum nampak sal atu tani inda ingau.

Walaupun ada di antara yang membaca mungkin masih muda, sayang kamu biarkan diri kamu kan pigang2 oleh tangan2 yang akan meninggalkan kamu. Sama jua halnya dengan lelaki. Kalau seorang teenager lelaki, ia mana kraja, not unless ia urang kaya, ia mesti minta duit arah babu or bapanya tiap kali ia keluar. Bapa or babunya pun dengan rela hati membagi pasal sayangkan anaknya. Kalau tiap kali keluar pun, bukannya seposen dua posen keluar, paling kurang pun 20 ringgit and paling maximum 50 ringgit kali. Movie, makan, baju baru, makan, coklat, kasut baru, movie, minyak, perfume, bunga. Everything in this world costs money except kalau tani halakan cinta tani kepada Allah.

To love Allah, mungkin ada masa2 nya uve to keluarkan duit untuknya (infak) tapi atu rasa syukur kerana rezki yang dibaginya arah ketani. Other than that, yang perlu tani buat untuk mendapatkan cinta Allah ialah dengan bertaqwa saja kepadaNya. Sanang kan, inda lagi stress2, paranoid and the only saingan yang ada ialah orang yang lebih taqwanya. Oh taqwa ani, membuat apa yang disuruh oleh Allah dan menjauhkan daripada apa yang dilarangnya.

Balik kepada scenario di atas. Imagine kalau seminggu sekali ketani keluar dengan gf tani seminggu sekali. So in a year there is 52 weeks, right? So kalau 52 kali dengan 50, berapa tu? B$2600 setahun, kalau sekiranya kamu sudah lama couple, say..7 years. Totalnya B$18,200. dapat sudah kamu bali kerita!! Sayang jua duit kamu tu. Duit yang kamu belanjakan kepada gf or bf kamu atu terbuang cematu saja. Rugi rugi. Kan? Kan lebih baik kalau kamu kumpulkan duit atu untuk kamu kawin nanti masa akan datang ataupun untuk kamu balik keta SL500 version 2009. lagi best. And kalau coupling ani jua IA LEBIH bnyk mendatangkan keburukan daripada kebaikan. (tima kasih tanpa nama)

Kalau sekiranya kamu melakukan hubungan haram atau zina, kalau dapat anak, habis kana kawinkan uleh bapa kamu sal kamu atu sudah menconteng arang arah muka dorang. Drop my water face nya ceta p ramlee. Imagine umur kamu sudah mencapai 40 tahun or more and kamu pun nanti ada anak sendiri, sekali dorang pun kawin accident jua, so mau inda mau kamu pun terpaksa kawin anak kamu atu nanti. Ku pernah menerima emel pasal orang yang kawin masa pregnant. Anak yang dilahirkan atu masih anak luar nikah sal ia buat sebelum kawin. Habislah dunia ani dipenuhi dengan anak2 yang dipersatukan bukan dari dasar iman tapi dasar kufur kepada Allah.

Jadinya, kamu fikirkan chia. Kalau kamu mau family yang sempurna macam nabi, para sahabat dan cerita2 orang yang soleh. Anak dorang ani jadi orang yang contribute +vely dalam masyarkat yang dengan adanya orang cemani, islam atu pun jadi maju and nama islam atu sendiri pun jadi harum. Ani tebalik, islam atu bukan lagi lambang kemegahan, kekuatan ummah, akhlak yang tinggi dan murni and all that is good and dandy, tapi lambang kemorosotan and inda unik lagi jadi urang islam. In the end of the day, mesti jua tani rely dengan teknologi urang kuffar atu. Sayangkan.

Like they always say, “when there’s a will, there’s a way”. The same concept is applied in our life. Kalau tani mau end macam urang yang becarai sana sini, anak terbiar, umban sana umban sini, tidur inda lena, balik rumah teriak2, anak inda tejaga, dayus, nusyuz, dadah, jual diri, murung, stress, menyesal, gelap, susah kan ditagur, inda solat, solat hari jumat saja, liat astro, liat porno, ganja, selalu kapih, dan semua perkara2 yang menuju kepada kerosakan, silakan tah kamu be bf ataupun gf. Nobody is stopping u except YOURSELF. Masani lagi, cara untuk berhubung atu sanang sudah, kana sediakan sudah oleh orang2 bukan islam untuk memperpanjangkan lagi kemorosotan diri kamu semua.

Sebagai penutop, aku selalu getau kengkawanku ani, “cemana kan kamu harapkan berkah daripada hubungan kamu yang awal-awalnya sudah dipenuhi dengan murka Allah..” Walaupun panjangnya ani melampau sikit, ku harap, bini2 dan laki2 yang masih mempunyai bf or gf atu dan yang memikirkan untuk mencari bf or gf, pandai2 tah kamu memikirkan apa yang baik untuk diri kamu, dunia hanya sementara and kalau kamu inda betobat, prince2 ataupun princess2 yang dibuatkan khas untuk kamu di dalam syurga atu inda akan kamu jumpai apa lagi diliat pasal dorang atu diciptakan khas bagi orang yang banar2 menjauhi apa yang dilarang oleh Allah dan membuat apa yang disuruhnya. Wallahu’alam

Lelaki pezina untuk perempuan pezina
Lelaki BERIMAN untuk perempuan BERIMAN

Barakallahu Fiq

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

paragraph 8, after conversation alai dan abang. hehs

"And kalau coupling ani jua INDA lebih bnyk mendatangkan keburukan daripada kebaikan."


ada error x sikit..


MasyaAllah bro! alhamdulillah
misti panuh semangat brcrtia ne.

setiap saat yg kmu pakai akan dikira sbagai pahala utk dptkn syurga. ameen


abdullah

carebear berkata...

Yeah, this is an interesting topic yg udah berkali2 dibahaskan dlm blog2 dan ceramah2 tp unfortunately no change is seen.

I think its because persekitaran sendiri mengatakan bahawa 'its ok untuk bercouple'. whether its parents, peers, cegu, even utz2 ckp ok. manakan society tani still camani.

banarnya mesti tani sampaikan arah semua urang yg tani tau that banarnya salah perkara ani, and if dorg ckp then canatah kn kahwin then bek tah sediakan tips2 cara kn kawin secara halal atu..because if they dont know the options, then theyll only go through the way they know.

Tapau berkata...

Abdullah, sudah diluruskan. terima kasih pasal menagur..:)

Carebear, banar tuu, brgkali in the future aku akan masukkan cara untuk kawin bagi yang mo kawin walaupun nada gf or bf, what! how is that possible?

kalau kan kawin, mesti jua bf gf dulu, then baru tah tunang selama sehari then lapas atu baru tah kawin ahadnya, bukannya cematu kan? not really my dear compandress.

Nanti ku tulis secara inda rojak insya Allah, steps yang dbuat oleh nabi Muhammad masa ia kan kawin dengan siti khadijah ra al kubra..

Allah maha Besar

Tapau berkata...

Abdullah, sudah diluruskan. terima kasih pasal menagur..:)

Carebear, banar tuu, brgkali in the future aku akan masukkan cara untuk kawin bagi yang mo kawin walaupun nada gf or bf, what! how is that possible?

kalau kan kawin, mesti jua bf gf dulu, then baru tah tunang selama sehari then lapas atu baru tah kawin ahadnya, bukannya cematu kan? not really my dear compandress.

Nanti ku tulis secara inda rojak insya Allah, steps yang dbuat oleh nabi Muhammad masa ia kan kawin dengan siti khadijah ra al kubra..

Allah maha Besar