12 Jun 2009

Ilm

Assalamu'alaikum semua. Mudahan kamu dalam keadaan yang sehat baik zahir ataupun batin. Aku sendiri alhamdulillah, masih lagi dibari peluang oleh Allah untuk meluruskan garisan yang kadang2 ke kiri kadang2 ke kanan.

Wahai kawan2, dunia adalah tempat tani bercucuk tanam dan hasilnya akan dapat tani saksikan semua di akhirat kelak. Berjayalah orang yang kanan yang akan makan dari buah pisang yang tersusun rapi dan alangkah ruginya golongan kiri yang berterusan membuat dosa besar yang akan minum air yang bergelegak panasnya. Sangat beruntunglah lagi orang2 yang mula2 dulu beriman, iaitu golongan sabeequun.

Saudara2ku yang ku kasihi kerana Allah, orang2 yang berilmu dan para malaikat mengakui bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan tau akan hakikat MengEsakan Allah. Pasal atu darjat orang yang berilmu ani tinggi sampai dorang ani buleh lagi disuruh untuk menjadi ketua walaupun dorang dulu seorang hamba yang kehidupannya serba kekurangan dan tanggungjawab pun kurang..Hatta jadi ketua tentera di barisan pertahanan islam.

Perlu diingat wahai kawan2, lebih tinggi pangkat ataupun kedudukan ketani, lebih bnyk lagi amanah yang mesti tani pikul dan untuk memikul beban amanah ani adalah satu tanggungjawab yang berat pasal kalau silap sikit saja, habis. Kana tuntut oleh urang yang inda puas hati dengan cara ketani mengurus baik anak murid, orang bawahan, pegawai kakitangan dan sewaktu dengannya.

Cemana kan memastikan tani mampu untuk menjalankan tanggungjawab ketani sebagai ketua, amir, cikgu, bapa, abang, kakak, menteri, ketua kampong dan sebagainya. Rasulullah pernah bersabda, "jika engkau ingin berjaya di dunia, carilah ilmu dan jika engkau ingin berjaya di akhirat, carilah ilmu..." Obviously, ilmu adalah sebagai bekal ketani untuk menghadapi segala kesulitan dan kepayahan dalam mengharungi kehidupan ketani sebagai hamba Allah di dunia.

Dengan ilmu, ketani buleh jadi orang yang berjaya dan insya Allah, Allah akan memudahkan sama membagi jalan keluar kepada orang yang berilmu. Tapi ada satu perkara yang selalu tani lepas pandang. Ada yang berfikiran bahawa, ilmu ani maksudnya ilmu2 yang berkaitan sama dunia macam kimia, fisik, matematik dan sebagainya. Tapi beberapa ulama telah menghuraikan yang ilmu yang nabi maksudkan atu ialah ilmu agama.

Tidak dinafikan yang ilmu dunia atu beguna jua pasal kalau ketani inda tau masak nasi, payah jua tu, cemana kan jadi orang yang independent dan hidup sorang diri tanpa babu or bapa tani. Kan harapkan bali nasi katok hari2, mual jua kan tu ahirnya? Diluar negeri ada nasi katok kan? Again, word keseimbangan atu terpaksa ku sabut lagi pasal its only the only best way to gain both dunia and akhira is thru balance and we try not to be an extremist on one aspect but a moderate on the other.

Jika tani perhatikan, kadang2 ada mereka yang terlalu focus on one aspect sampai yang lebih penting atu terbiar. Contoh seorang pengembala mmbek yang sudah beristeri ada anak dan sebagainya and at the same time ia ada 3 ekor kambing yang mesti dijaga kalau inda mampus kana makan anjing sama hilang tah tau mata pencariannya. Imagine now, he only looks after kambingnya, ia bagi makan rumput yang segar, bagi minum, bagi tempat tinggal yang empuk sampai kambing2 ani kan bangun malam pun barat rasanya.

On the other hand, bininya, anaknya terpaksa look after themselves sal si suami tadi ani terpaksa tolak awal2 pagi sal ladang kambingnya ani jauh walaupun tiga ekor kambing saja. Suaminya ani tadi jua, kalau balik atu malam masa urang lain udah tidur sampai kan menagur, memgarah, mendidik, bercanda dan sebagainya atu inda tebuat. Isteri sama anaknya saja yang siuk2 sendiri and si suami inda tau keadaan familinya sendiri.

Ahirnya, si isteri pun cari di internet untuk memuaskan nafsunya, iaitu dengan chatting dengan strangers di internet, liat profile urang dan sebagainya sampai tahap kan bejumpa arah di mall. Anaknya pun cematu jua lebih kurang, ke mirc dan mula untuk berjinak-jinak dengan perkara2 yang mengarah kepada kemaksiatan. Al maklumlah, teikut kawan2 di sekolah, inda jua mau ketinggalankan? So, u guys can imagine cemana ahirnya contoh ani..

So, si suami atu sepatutnya inda terlalu focus kepada satu hala saja pasal besar kemungkinan, walaupun si suami tadi jadi saudagar kambeng yang berjaya dan mampu mengexpot kambeng di serata dunia terutama sekali di india tapi rumahnya di penuhi dengan kehancuran yang inda nampak secara zahir. Si suami atu mungkin nampak berjaya di mata manusia tapi hakikatnya, ia telah kalah seteruk-teruknya. Orang2 yang di sekelilingnya akan menuntut dan mengajukan berbagai soalan dan herdikan yang menyebabkan ia termasuk ke dalam api neraka yang setitik saja gugur ke bumi akan lenyaplah bumi.

Siapa yang rasanya ada ilmu agam yang tinggi di sini angkat tangan? Adakah? Kalau ada, bagus sudah tu, kalau dpt share2 ilmu kamu sal aku ani banarnya inda jua berapa tau pasal agama ani. Aku pun baru2 jua berjinak dengan deen ketani sal aku sadar bahawa hanya dengan ilmu ugama saja hatiku akan tenang dan hanya dengan agama ani saja hati dapat hidup walaupun jasadku sudah mula longlai dan inda mampu untuk menackle urang yang lebih muda daripada aku..huhu

Imam Ghazali pernah menyatakan, semua manusia sebenarnya celaka kecuali mereka yang berilmu, ilmuan pun celaka, kecuali yang benar2 mengamalkan ilmunya. Yang paling ahir pun celaka kecuali yang menghiasi diri mereka dengan sifat ikhlas..Mungkin ada yang terasa and mungkin ada yang inda, tepuk dada tanya diri sendiri? Adakah aku ikhlas dalam beramal, menimba ilmu? Dan dengan penuh tulus ikhlas mengajarkan urang ilmu..memang susah untuk menjawab soalan ani..

Kalau tani fikirkan banar jua sal perumpaan seorang manusia yang melakukan sesuatu tanpa ilmu atu kesian pasal ia mungkin buat sesuatu meliat tanpa berdasarkan dalil atu pun nas yang sahih sampai sebenarnya apa yang dibuatnya atu bukan plang ia mendapat pahala tapi dosa plang mikin betimbun. brijap kan tu? Yang brijap lagi ialah kalau urang yang berilmu dan beramal tapi amalnya atu hanyalah untuk mengharapkan pujian2 orang yang berada disekitarnya dan untuk mendapatkan habuan dunia.

Tapi tani mesti cuba untuk tanamkan sifat ikhlas ani dalam usaha tani mencari ilmu pasalnya kalau ketani inda ikhlas mencari ilmu, ditakuti inda berkat and ahirnya ilmu yang awal2 ketani timba atu hilang cematu saja. And untuk menjadi orang yang ikhlas ani pun mesti jua tau apa itu ikhlas and perlu kepada keyakinan yang tinggi and etah kraja urang2 dulu yang hidup di zaman nabi, dorang membuat sesuatu atu bukan untuk apa2, tapi hanya untuk merasa nikmat mendapat redha Allah dan RasulNya.

Teringat satu kisah di zaman nabi. Bilal yang tani tau adalah seorang hamba Allah yang selalu melaungkan azan kalau masuk waktu, sekali ada tia seorang sahabat nabi ani, ia iski banar kan azan jua. Awal2 atu nabi inda suruh tapi lapas pajalnya nabi muhammad, baginda suruh tia jua. Jadi ia pun azan..lapas ia azan atu, urang tetanya-tanya..siapa yang azan tadi atu? lawa jua suaranya atu! Lepas atu apa jadi?  Malaikat Jibril pun turun dari langit betanya rah nabi, "Wahai nabi Allah, tadi nada azan kah?" Nabi pun cakap "ada.." Malaikat jawab, "inda pun kami kedengaran.." Sebelum ani kalau bilal azan, malaikat kedengaran tapi kali ani inda..

Jika tani melakukan sesuatu dengan mengharapkan pujian atau hanya untuk mempertontonkan bakat/kebolehan/kemerduan dan sebagainya, jangantah harap apa2 pasal bukan saja dosa yang diterima tapi kana seksa saja di akhirat. Kalau bilal, ia azan atu banar2 ia menyeru orang2 disekeliling untuk sembayang dan menyembah Allah..and walaupun suara bilal inda berapa merdu.  wallahu'alam.

Kalau tani liat dari kontex masa ani, urang yang azan 5 kali sehari atu banar2 ikhlas menyeru urang untuk solat di masjid, besar kemungkinan, ramai urang yang datang tapi kalau yang tukang azan atu "mau saja", efeknya pun cam "apakan..balik2 jua eh". Mungkin pasal atu kadang2 tani liat masjid atu kosong, dipenuhi dengan urang tua saja sal dorang sadar kematian ataupun ajal dorang atu dekat.

Sama jua halnya kalau tani menyeru urang kepada jalan yang lurus, kalau ketani inda ikhlas, cemanatah kan urang peduli dengan pa yang tani cakapkan apalagi kan mengikut rentak tani kalau apa yang tani tunjukkan kepada kawan2, famili saudara pun songsang. ani yang bahaya. Once tani kana label "inda baik" selama-lamanya tani kan ucapkan dulu walaupun banarnya tani ani banar2 mau jadi urang yang baik.

Orang masih akan meliat kepada sejarah2 tani yang jahil sampai datang satu saat di mana, kawan2 yang dulu meliat ulah tani yang baik ani menyangka buruk tia pulang. Macam "eh, ajaran sasat kah ko ani" Puasa ari isnin khamis, pasang janggut dan sebagainya. Tani pun cam teturn off disebabkan sikap kawan lama tani atu tapi mesti ingat sebagai hamba Allah yang menyeru manusia kepada jalan yang lurus, tani mesti cuba untuk berlapang dada walaupun kadang2 cemuhan ataupun hinaan yang dibari atu menghiris hati.

Jadi, sebagai penutop, ilmu hendaklah dicari walaupun dengan apa cara sekali pun tapi selepas ilmu diraih, cuba tia untuk diamalkan. Lepas istiqomah dalam mengamalkan ilmu tadi, tani cuba sirami dengan sifat ikhlas agar buah yang gugur daripada air keikhlasan atu tadi dapat diminum oleh manusia2 yang dahagakan untuk menjual dirinya kepada Allah, Tuhan sekalian alam..

Barakallah.

Tiada ulasan: