03 Julai 2009

Meem Wow Ta

Puji dan syukur kepada ilahi pasal kalau bukan kerana kehendakNya, tani semua mungkin sudah mati dan jadi makanan cacing/ulat/scorpion/tanah sama teriak2 meliat kebrutalan/kebengisan/keta'atan malaikat2 yang bertugas menyeksa tani. TAPI inda, Allah masih bagi tani peluang, betobat, perbaiki amalan (menjauhi semua bid'dah dalam amalan) dan suruh tani kumpulkan segala macam kebaikan untuk tani mengadap Allah Yang Maha Mulia dengan hati yang lebih tenang lagi insha Allah.

Mengingat mati adalah satu perkara yang sanang, liat saja pokok karing ataupun daun yang beguguran, ingat tani kan mati. Liat kucing yang tekeluar daging sama isi parutnya, ingat tani mati. Apa lagi? Liat saja kulit karing dimuka ketani, we know for sure its a dead skin. Tapi syg, urang ingat mati tapi malas ya ingau kan bertobat pasal ia kan tunggu waktu ia pencen / berTAP tapi ia lupa, kehidupannya mungkin ia sampai pun ke 55 tahun.

Allah lebih tahu perkara yang ghaib dan kalau tani baca tafseer Al Quran tani akan dapati urang yang sudah mati terutama sekali yang kufur/fasik/ingkar/ kepada Allah, dorang ani menyesal and minta request kepada Allah untuk balik ke dunia. Kalau dorng kana bagi peluang balik ke dunia, maka dorang akan menjadi orang2 yang soleh seperti ayat Al Munafiquun ayat 10. Tapi Allah getau mana ya kan bagi peluang arah dorang ani sal tanda2 kematian atu ampai2 dapan dorang. Macam coklat quality 10 bintang, tani ambil kah inda kalau ia dapan tani?

Tanda2 yang Allah berikan kepada hamba2Nya sebenarnya terlampau banyak sampai jari jemari yang menakan keyboard ani pun sudah menunjukkan ada sesuatu yang mengerakkan anggota badan ketani tapi malas jua urang kan peduli. Ada satu trend yang I rase perlu dihighlight disini. We all try so hard to look for a miracle like maybe a flying cat or seekor kucing sembahyang. Aku kan tanya kamu satu soalan, adalah inda cukup tanda2 Allah itu wujud sampai mau lagi tani kan memajal mencari tanda2 kebesaran Allah, adakah tani inda yakin?

Trend masani, kalau ada a miracle happened in one area, it spreads like a bad disease and by the time it reaches you, everyone around you knows what its about. Macam apa ah, like menara yang terbang sendiri yang terjadi di indon. Tapi miracles yang dapan mata tani cam quran, dibiarkan behabuk and diambil some section saja dikhaskan untuk hari2 tertentu macam surah yaseen. Banar plang, tani perlu kepada benda2 cemani untuk meyakinkan dan memantap jiwa ketani tapi etah, we dont' need to look far for miracles coz the miracles are in our creation itself. paham2 aight :)

So anyway, sesiapa yang rasanya hatinya tu masih karas macam batu, bek tah ke kubur pasal sebaik-baik tempat untuk melembutkan hati ialah dengan meliat keadaan orang yang dikubur. Tapi jan plang kamu gali kubur atu, karang blog ani yang kana label sebagai sesat. Maksudku itu, liat cemana certain kubur nampak masya Allah, what a sight! tapi ada certain kubur yang wallahu'alam, karing kontang. Tani liat pun terlintas dalam hati tani "kesian jua...". Imagine, nasib tani dalam kubur cemana and gambarkan keadaan yang gelap, dikelilingi oleh tanah didatangi oleh dua malaikat either dalam keadaan yang mengembirakan ataupun yang meremukkan hati tani.

Masa di atas kubur, try to observe and know dengan hati yakin kamu akan jadi cam dorang jua and know that one day, semua akan di masukkan dalam perut bumi and semua akan dibangkitkan and dijudge accordingly. Mudahan dengan membuat catu, kesedaran akan timbul dan rasa kamu untuk berbakti kepada Allah atu akan datang sampai kamu dapat merasa nikmat berbakti kepada Allah yang Maha Kuasa lagi Maha Mengetahui.

Masalahnya, ada jua urang yang di atas kubur yang men mobile, main kayu tiga, men guli, makan, ketawa2, cerita2 pasal AF sama P2F, ceta pasal skulah, ceta pasal bos dan sebagainya. Dorang ani seakan-akan hati dorang macam kana tutop sudah uleh Allah untuk menerima pengajaran yang ada masa di kawasan kubur atu. Len lagi halnya urang yang main bula siring kubur. I just cant imagine while dorang tandang2 before maghrib, sedangkan masa atu, mayat2 meraung kesakitan di atas kealpaan dan kelalaian dorang daripada mengingat Allah.

Pernah ku tedangar dalam ceramah yang kalau sekirnya tani dapat mendangar teriakan ahli kubur; kesakitan dan penyesalan dorang, maka manusia di dunia ani inda lagi kan ingau pasal kan mengejar dunia kerana takutnya manusia arah suara atu. Sayang jua sudah tu Allah arah tani, inda kan? Jadinya kawan2ku yang dikasihi kerna Allah..turuntah ke kubur sekali sekala tapi jan plang sorang2, pilih hari yang bisai dan tenang agar and bukannya masa keta, motosikal, bus lalu lalang. It'll be good agar kamu sedar asal usul ketani. Bumi tempat dipijak, bumilah jua jadi atap.

Semoga tani digolongankan dalam orang2 yang sentiasa mengingati mati

ameen...

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bkn meem alif wau ta kh?
sbgy kebaikan bersama :)

Tapau berkata...

umm, atu kalau ejaan rumi melayu, kalau kamus bahasa arab, it is spelled Meem Wau Ta..

thanks anyway Tanpa Nama:)

Tanpa Nama berkata...

au ahhh. bru ku realise ehh. huhu thanks!!