31 Julai 2009

Antara Akhlak & Etika



Serulah nama Allah dengan lemah lembut pasalnya Dialah Yang Maha Mendengar segala yang terlintas dalam hati maupun yang dilafazkan dari mulut. Semua yang terindah hanyalah bagi Allah yang membolak-balikkan hati anak adam di antara dua jarinya (hadis).

Semua tane menunggu saat perjumpaan yang agung and masa atu semua manusia akan sibuk dengan diri masing2 walaupun disablahnya ada laki2 ataupun bini2 berbajukan kulit sahaja. Kalau di dunia, mungkin kalau ada urang yang berpakaian menjolok mata, semua mau teliat terutama sekali yang inda tau hakikat penglihatan yang KEDUA akan dituntut oleh Allah dan yang pertama adalah hak selagi inda melampaui batas.

Tapi di akhirat lain cetanya, gambaran yang bermain di kepala tani masing2. Ada tia fikir itu ini dan membuat bermacam-macam andaian tentang hal yang ghaib sedangkan yang ghaib itu hanyalah ada di sisi Tuhan yang Maha Perkasa lagi Maha Halus. Yang tane patut watirkan nasib tani nanti masa menunggu-nunggu di padang mashyar di mana keadaan tani berdasarkan iman dan ketakwaan yang ada masa hujung nyawa tani. Kalau rasanya iman kamu ok, insha Allah, Allah akan let kamu berteduh di bawah naungan pokok yang rendang.

Nyaman kan rasanya kalau musim pasan, dpt berteduh sekajap di bawah tempat yang shady, yang limbu. Rasa lega happy tesenyum dicampur lagi dengan angin2 yang syahdu meniup arah muka tani terutama sekali kalau menunggu bus. Malas urang kan bepanas, karang itam saja muka. Jadi semua urang mau berlindung di bawah tempat yang "cool" and di padang masyhar menurut hadis nabi, ada urang will get the chance to "lepak" dengan nabi...mau kah inda? Kalau mau syarat2 yang banyak tapi sanang banarnya kalau kamu yakin that kamu buleh buat..Minta saja kepada Allah, baginya tu...

Tapi thats not the thing I wanna share malam ane. Recently I heard an interesting difference between akhlak dan etika. Bagi yang sudah keraja, mungkin pernah dangar "work ethics" ataupun yang belajar "business ethics" or mungkin jua ethics dalam bidang surgeon, engineering, economics, archeology dan seterusnya. Bottom line, semua bidang ada ethics nya yang tersendiri. Tapi adakah kamu tau ethics itu datang dari ajaran agama islam. Somehow they just twisted it into something yang dipandang bukan islam or maybe not related dgn islam at all.

Contoh kalau seorang ethics dalam bekraja dengan kerajaan. We're supposed to tutop aurat and inda buleh pakai seluar pindik, pakai mini skirt, mencuri harta benda kerajaan, keluar ofis tanpa kebenaran, memfotokopi personal docs, update facebook walaupun alasan dorang ialah untuk "berkomunikasi" dgn dunia luar, besigup di kawasan ofis building dan banyak lagi. Ethics are basically guidance on how we should behave dalam sesebuah jabatan atu and kalau sekiranya kamu langgar, mungkin tindakan displin akan di ambil.

Interestingly, im sure you've noticed semua benda2 yang kana sabut di atas tadi atu sebenarnya datang dari islam, perintah menutop aurat, yang mencuri, jgn menganiaya diri sendiri (besigup bedadah, besyabu, bescandal and so on), mengambil hak orang lain dan sebagainya. Tapi yang lebih interesting ialah akhlak yang disabut tadi atu adalah keperibadian yang sepatutnya ada dalam diri seorang muslim baik ia kraja atau inda.

Its like this y'all. Kalau seseorang ethical, di opis betudongnya, inda besigup TAPI sudah diluar semua lapas. Maksudnya, ia betundong atu kerana terpaksa and bukan keperibadiannya yang sebenar. Tapi kalau akhlak, ialah diofis ia betudong jua and diluar ofis ia betudong jua. Sekarang masanya untuk tani mencek diri ketani whether we are ethical ataupun islamic?

Cuba perhatikan betapa ramai orang yang sudah diluar pejabat ataupun sekolah, ulah dorang berubah macam ok, IM FINALLY FREE, IM MA BREAK STUFF! Rasanya dirinya atu inda lagi kana liat uleh cikgu ataupun bossesnya that ia menyangka, ia buleh buat apa saja ia suka coz he or she is no more in that "premise".

Berlainan kalau akhlak. Maybe ada di antara tane yang lupa yang seseorang yang berakhlak sentiasa sadar tentang "keberadaan" Allah pasal Allah di mana2 walaupun tapi inda nampak. Orang atu yakin yang setiap gerak gerinya, percakapan, dan apa saja yang difikirkan dalam otaknya, Allah tau jadi ia elak setiap perkara2 yang memungkinkan ia terjebak ke dalam maksiat. Baik masa dapan orang apalagi masa sendirian.

Yang interesting pasal akhlak ialah, mungkin ada di antara manusia yang sulnya macam wow maysa Allah handal jua membaca quran, hafal semua hadis 40, tau selok belok kehidupan dan sebagainya tapi sudah bukan di dapan manusia, tapi sudah dibelakang manusia, kan mejait baju sendiri pun malas, kan menolong urang dirumah like mencuci pinggan mangkuk, kan mengajar ataupun menolong adik beradik pun inda tebuat. Adakah urang cemani I wonder?

Akhlak yang sepatutnya ada pada diri tani, seorang yang mengakui bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan yang mengakui bahawa nabi Muhammad adalah pesuruhNya patut sadar bahawa diri tani sentiasa kana liat uleh Tuhan. Teringat kisah di mana ada seorang manusia yang tinggal di amerika, ia ani kan mengelak daripada maut, jadi ia lockup dirinya dalam sebuah rumah berbekalkan makanan yang banyak. Mungkin samapi 50 taun stok makanan kali.

Thats beside the point, ia bersangka bahawa kalau ia buat catu, malaikat yang cabut nyawa ani inda dpt masuk ke "kubu"nya atu. Tapi malangnya ia lupa bahawa kematian atu datang dalam berbagai cara di mana ahirnya ia mati sakit jantung. Ada jua kisah di zaman nabi yang ada seorang hamba Allah, kematiannya atu ditetapkan sudah disuatu tempat, say ia masa ani di Brunei, and dalam kalam Allah, ia sepatutnya mati di Thailand sebagai seorang shahid, percayalah yang Allah dengan mudah mematikan tani di Thailand.

Apa poinnya ah? Untuk berakhlak ataupun berkeperibadian seorang muslim yang total atu susah terutama sekali kalau tani sorang2. Banar jua tu, macam kalau sekiranya tani qiam kul 2 pagi, mana ada urang meliat and kan harapan pujian pun nada TAPI kalau di masjid tani qiam kul 2 pagi mungkin ia punya marbut (penjaga masjid) saja yang tau. Teringat pulang kisah seorang imam pasal ia atu tidur bah di masjid sampai waktu suboh, sekali tukang jaga masjid ani like "eh wang, kenapa ko di sini ani..shoooo, nyah ko dari sini!". Ia pun kalau halau dari tempat atu.

Apa yang menciut hati me ialah imam tadi atu merasa happy sakan pulang pasalnya marbut atu buat saja yang sepatutnya inda mengira siapa ia atu walaupun sebenarnya ia ani seorang imam yang masyhur. Mungkin keadaan di sini berlainan kali sikit pasalnya kalau ketani liat urang atu urang basar, ketani cuba rapati2 tia pulang sedangkan nabi pernah mengatakan orang yang rapat dengan orang basar (orang berada) adalah orang yang penipu. Kalau ulama2 dulu dorang hidari semua orang basar2 pasal they knew fitnah yang akan datang daripada pergaulan atu.

Tapi bukan pulang me bermaksud tani HARAM untuk bergaul dengan orang yang berada tapi tani mesti pandai liat keadaan and keperluan and bukan yang untuk bersahaja ataupun mengampu untuk naik pangkat dan sebagainya. Tani tau kan rezki di tangan siapa? Allah Azza Wa Jall and kalau para sahabat2 bebisnes dulu inda dorang watir pasal competition pasalnya they know rezki Allah sudah tetapkan bagi hamba2Nya.

So, ani adalah untuk peringatan kepadaku dan jua kepada kamu agar ketani semestinya berakhlak mulia baik di luar waktu kerja/belajar dan di waktu belajar/kraja pasalnya no matter where are, Allah is always watching and setiap amalan ketani yang sekecil-kecilnya akan Allah perkirakan/hitung/timbang walaupun basar biji zahrah.

Wallahu'alam.

Doing what I can.
Tapau

Tiada ulasan: