26 Julai 2009

K.I.S.S


Your mind so dirty. I was referring to Keep It Simple Stupid. Ouch to ME pasalnya aku lagi suka dragging kalau menghuraikan sesuatu. Mun habitat atu susah kan dikikis. inda ja? Akan ku cuba untuk mengubah acuanku k..heeee

Meliat seorang hamba Allah yang tunduk membuatkan aku tersentak di dalam hati. Masa angkat takbir ia tunduk, masa rukuk ia melabihi 90 degree (which is makruh by the way), masa duduk antara dua sujud, kepalanya masih tunduk. Rasanya kan ku tulis surat cinta kepadanya. Pernah ku terbaca sikap Khalifah Omar masa ia meliat sahabat tunduk kepalanya masa berdiri. Selepas sahabat atu habis solat, omar pun tagur katanya, "kekhusyukan terletak di dalam hati."

Tapi ada jua hamba2 Allah yang terlalu mendongak ke langit masa solat sampai kan tegugur ke belakang. Nabi pernah bersabda janganlah ada di antara kamu yang mendongak ke langit semasa solat kerana kalau inda panah api akan memancar mukanya (wallahu'alam). Again, to find the center of gravity masa solat atu penting pasal we try not to over do it masa solat, inda labih inda kurang, sadang2.

Masalahnya ialah bukan semua akan menerima teguran secara direct macam kana timbak tarus, grenti marah or bad mood tia pulang. Terpaksa jua kadang2 berpuisi ataupun bersajak kalau kan menagur kawan2 yang lain. Tapi masalahnya kalau they just dont get the point, ani akan menyebabkan ulah dorang yang sepatutnya atu berlarutan sampai bila2. Pasal atu the concept ataupun theory of KISS ani inda dpt pakai.

Jadi cemana kalau tani liat ada hamba2 Allah yang kan ditagur salah and kalau dibiarkan, takut2 nanti tani pulang kana tuntut di akhirat disebabkan kelakuan yang dibuatnya atu. Eh hang on? Kamu tau kan, selagi ada fitnah di dunia ani, selagi atu tanggungjawab ketani inda akan habis and kalau tani biarkan seorang manusia, baik yang tani kenal or inda kenal, melakukan sesuatu yang sesat, yang bida'ah, yang bukan islami, maka, jangan tah harap kan masuk syurga. Yes, its simple as that.

Kamu ingat kan ceta pasal di zaman nabi, ada seorang ani tidur di dalam masjid and sorang lagi solat. Sekali setan pun ada jua masa atu. Setan inda mau bangunkan urang yang tidur dalam masjid atu pasalnya kalau ia bangunkan, orang yg solat atu akan ditagur uleh orang yang tidur tadi. Paham kamu ka? Mungkin urang yang solat atu ada membuat perkara2 yang inda sepatutnya masa ia sembayang, contoh solat sunat selepas waktu asar sedangkan waktu atu diharamkan solat sunat.

This is interesting, hadis nabi pasal keutamaan seorang alim (ilmuwan) terhadap seorang 'abid (ahli ibadah) ibarat bulan purnama terhadap seluruh bintang (Abu Daud). Orang yang ahli ibadah ani mereka yang inda kacau tepi kain urang, kraja dorang pegi masjid, baca quran, bertasbih dan sebagainya. Ia inda mau kacau urang lain, yang penting hubungannya dengan Allah ok tapi hubungan dengan manusia ataupun keluarga biarkan tia. Nantitah ku memikirkan.

Wahai ahli ibadah, pernah kamu dangar pasal hadis nabi pasal bala Allah. Pasa suatu ketika malaikat yang ditugaskan untuk menurunkan bala kana perintahkan uleh Allah untuk menghancurkan satu kawasan di bumi ani and then udah ya turun ke bumi, teliat ya seorang laki2 yang tekun beribadah sampai tahap rumput atu pun masuk dicelah-celah kakinya. Sekali, inda pasti apa kan dibuat, ia pun naik semula and tanya kepada Allah, "Ya Allah, macammana aku akan menghancurkan kawasan itu sedangkan ada orang yang beribadah kepadaMu."

Allah pun menjawab, "TURUNKAN bala arah kepada orang itu (ahli ibadah)!" So, cuba fikirkan impact seorang yang inda pedulikan pasal keadaan sekelilingnya. Sifat malas ku ingau atu inda dapat di pakai lagi masa ani pasal kamu pun pernah dangar hadis di bawah ane"

"Wahai segenap manusia, menyerulah kepada yang ma'ruf dan cegahlah dari yang mungkar sebelum kamu berdo'a kepada Allah dan tidak dikabulkan serta sebelum kamu memohon ampunan dan tidak diampuni. Amar ma'ruf tidak mendekatkan ajal. Sesungguhnya para robi Yahudi dan rahib Nasrani ketika mereka meninggalkan amar ma'ruf dan nahi mungkar, dilaknat oleh Allah melalui ucapan nabi-nabi mereka. Mereka juga ditimpa bencana dan malapetaka. (HR. Ath-Thabrani)

Padih kan? Sekarang kamu tanya diri kamu dan diriku, napa kadang2 doa2 tani inda makbul. Rasaku balik2 sudah ku minta arah Allah untuk memurahkan rezki, memanjang umur, memberkati umur, mempass periksa, at least just pass pun ok lah, minta suami yang soleh/isteri, minta ilham, minta hidayah, minta tunjukkan jalan yang lurus taaapiiii inda jua dapat2nya. Yang ku dapat, semakin ramai pulang kawan2ku yang jahat, makin banyak pulang ku meliat benda2 yang dzolim dan rasanya makin jauh pulang ku dengan Tuhan. Eh sampit jua dunia ani, atu kan LUAS!! argghhh.

Kepada yang tua (bapa2 babu2 nini2 tua2 angah2 uncles2 and so on), ingatlah tua bukanlah alasan abiskita untuk inda menagur orang2 muda ataupun orang2 yang lebih tua. Wahai yang masih muda, isilah masamu dengan perkara2 yang akan menaikkan darjatmu di akhirat dan biasalah dirimu untuk mendekatkan dirimu, bukan saja kepada Tuhan, tapi korbankan tia sedikit daripada masamu untuk memikirkan cemana kan improve masyarakat yang memandang baik maksiat yang dilakukan dihadapan mata dan menjaling urang yang hidup sebagai penggembara (serba kekurangan).

Here and there
Tapau

2 ulasan:

Idan berkata...

Assalam tapau. yg pasal amar ma'ruf nahi mungkar ane msti behikmah kn?. skalinya cana ku kn lakukan atu dlm familyku? cam payah wah. yatah...skiranya aku diam ja tapi aku tunjukkn akhlak yg baik, dengan niat mudahan drg terkesan dgn cara pemakaianku n cara prgaulanku...ok kh tu? aku musykil je..

Tapau berkata...

wa'alaikumsalam Idan, soree lmbt reply

Yes, cara yg berhikmah seperti di dalam surah An Nahl: 125.

Doakan dorang dapat hidayah sama istiqomah melakukan perbuatan/penampilan/pergaulan yg baik.

Liat cemana keikhlasan abu bakr masa ia solat (baru solat tu balum lagi ia membuka mulutnya) buleh menarik perhatian urang masa ia solat sampai orang bukan islam "mau tau" lagi pasal islam.

Allah lebih mengetahui

Semoga Allah membantumu