29 Julai 2009

Hidup Susah Mati Pun Susah



Salam kepada hamba2 Tuhan yang masih lagi mendidik nafsunya daripada menyuruh kepada membuat kejahatan kepada satu mesin yang bulih menghasilkan buah yang manis lagi segar. C'mon guys think about it? Nobody wants leftovers, nobody likes to eat rotten mangoes and nobody likes baju yang buruk. Kalau buleh, we all want the finest things in this life tapi we all kadang2 lupa that seteguk air sajuk yang tani minum buleh mengurangkan nikmat tane di akhirat (hadis).

Pernah kamu dangar pasal syurga adalah bagi orang yang hidupnya serba kekurangan (tapi inda mengusut), orang yang menahan matanya daripada meliat perkara2 yang batil, menggelak daripada mendangar perkara2 yang menaikkan nafsu berahi dan orang atu tau erti hidup sebagai urang yang susah. Itu ini nada, air nada, makanan nada kana hidangkan atas meja, stukin bubus, kasut betaun-taun sudah inda ganti baru, baju betampal sana sini, selalu sedih pasal rindu untuk kembali ke halaman kampung.

Aku jauh kan jadi orang yang di atas pasal aku selesa dengan hidupku, kalau lapar, bali nasi katok atau ke dapur cari makanan, tidur pun selesa di atas katil yang lembut berbantal sulaman sutera yang inda sepatutnya dipakai (tapi buleh dipakai untuk laki2 yang berpenyakit kulit). Bukan saja me kali tapi almost all of us merasa happy dengan kehidupan tani sehari2 pasalnya stock makanan/minuman atu mencukupi untuk sebulan ataupun bertaun-taun lamanya. Sampai expayat makanan tin atu. huuuu

Teringat pulang kisah nabi dengan seorang sahabat, Abu Dzar. Suatu hari Rasul SAW menyapa Abu Dzar. Beliau pegang tangannya lalu bersabda, “Wahai Abu Dzar! Sesungguhnya di antara kedua tanganmu ada bukit penghalang. Ia sukar untuk didaki, kecuali orang yang ringan bawaaannya“. Abu Dzar bertanya “Wahai Nabi, apakah aku termasuk yang ringan atau berat bawaanku? “ Nabi SAW. bertanya “Adakah kau punya makanan untuk besok pagi?“ Dijawab ada. “ Untuk lusa? “. Abu menjawab, tidak ada! Nabi bertutur “Andai kau punya makanan untuk lusa. Niscaya termasuk orang yang berat bawaannya“ ( HR.Anas bin Malik ).

Banar jua kan, the less you have the easier ur trip will be. Imagine saja tani keluar negeri, thailand kah, taipei, indon, jawa matong, india, bulgaria atau brazil. Sekiranya tani plan kan outing for a week long. Then brgkali we'd bring 21 sets of clothing pasal pagi baju lain, ptg baju lain and malam baju lain. contoh saja niii. Anyway, jadi imagine dmana tah kan kamu simpan tu baju2 dan brg2 yang berkenaan. Lain lagi makeup, barus gigi, indo mie, megi kurry, sambal belacan, lada padi, duit belanja akhirnya dibayar untuk excess baggage. kan annoying tu?

Jadi, we try to pack yang perlu saja and tani cuba untuk travel as "light" as we can untuk kemudahan kastam jua. Karang ani lagi, setiap port kana tahan, kai tudong, tupi aji , jambang kana ucap osama, nampak macam urang baik kana claim jahat and so on. SO macam2 masalah yang akan kamu hadapi kalau appearance kamu atu "islamic". Bek pulang pakai surat pindik sama selipar jepun tu, tarus kali kana urakkan karpet merah yang bersinar-sinar macam bintang2 yang berkelipan di tengah malam yang syahdu.

Kehidupan pun cematu jua sehari-hari, we try to elak daripada mengumpulkan barang2 sampai betimbun. Ahirnya buat garage sale, nasib baik urang membali. Setiap barang yang tani punyai ada hak orang lain di dalamnya. Sama jua harta yang tani ada. Bukan saja urang miskin tapi untuk menolong urang yang susah, orang yang fakir, orang yang dalam perjalanan yang jauh, orang yang menuntut/mengajar ilmu, bukan untuk gila populariti tapi untuk mencari keredhaan Allah, orang yang berperang dan untuk melindungi keluarga daripada musuh2 dan banyak lagi.

Kalau sahabat2 dulu, watir dorangkan menyimpan harta. Sebelum malam atu, semua harta dorang, dorang bari sudah arah urang miskin, orang2 yang memerlukan. Rasanya dorang tidur pun inda nyenyak memikirkan harta yang masih ada dalam simpanan. Tapi look how much we have in our pockets, dalam bank, harta yang melimpah ruah. Again, mungkin disebabkan iman tani yang masih lagi ditahap randah ani, susah ketani kan merasa KESUSAHAN HATI ADA HARTA, bukan susah hati NADA harta. Too much emphasis.

Of course, tani belajar untuk hidup as we speak and mudahan dengan tekad tani and semangat tani untuk menjadi orang yang paling betaqwa, bukan untuk mencari nama di mata manusia, bukan untuk agar nama tani disebut oleh manusia, tapi agar Allah menyebut nama tani dihadapan malaikat2 yang memegang arasy. Semua dengan izin Allah jua. Ingat pulang hadis nabi pasal 5 or 4 jenis manusia. tau? alum try belum tauuu..hehhehehe, mau saja eh.

It goes like thiz, satu contoh saja, orang yang berjihad. Jadi masa kana kumpulkan di padang mashyar, kana umumkan oleh malaikat yang ditugaskan untuk memanggil urang yang berjihad, sekali orang yang berjihad tadi ani kana raikan macam celebrity and urang yang ada pun te wow wow masya Allah. Then ia pun mengadap yang Maha Kuasa. Lapas atu Allah tanya orang ani, "Apa ko buat masa di dunia?" Urang atu jawab, "Aku berjihad keranaMu ya Allah". Then Allah balas, "KAU BERDUSTA! KAU BERJIHAD UNTUK DIPUJI YANG KAU BERANI!" Lapas atu urang ani pun kana humbankan dalam neraka.

Siapa berani penipu di hadapan Allah!? Mungkin kalau kan menipu manusia atu sanang pasal manusia ani apa jua taunya, kan membagitau brapa ramai yang tidur masa ani pun inda tau. Even tahap, brapa urang yang tinggal di sesebuah rumah pun terpaksa bagi 3 jawaban. Tapi NEVER my beloved readers, NEVER tipu Allah coz once you do, sakit yang bakal tani terima di akhirat atu akan membuatkan tani menangis darah, menyasal di atas perbuatan tani. Tapi good news, its never too late to bertaubat pasal Allah is the Most Loving, The Most Forgiving, jgn putus asa.

Putus asa adalah sikap orang2 yang kafir, yang fasik, yang inda tau yang Allah sajalah yang buleh mengampuni dosa2 manusia, bukan paderi or "father2". Tani mesti yakin yang no matter how bad how dosa is, selagi tani bertaubat banar2 and inda mengulanginya sama balas kejahatan atu dengan kebaikan, maka, insha Allah kawan2, Allah akan mengampuni tani pasalnya ku pernah tedangar that tutuplah kejahatan dengan kebaikan..(wallahu'alam).

Jadi, setiap detik tani mesti reflek diri tani agar tani inda lupa why do we do this why do we do that agar objektif yang sebenar dalam diri tani atu inda lupa ataupun "terjangkit" dengan perkara2 yang boleh membatalkan iman seseorang.

Allah Maha Agung!

Lost in confusion
Tapau

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

terasa ku ih, makanan tin ku byk expired tp nda ku buang, simpan sja. bukan apa, diet bah iatah na di makan wahaha