13 Disember 2009

Pro Tek Sun

Assalamu'alaikum sahabat2 yang beriman. Semoga berada di dalam iman yang sehat dan masih lagi mau menyampaikan apa yang tani tau. Bara api akan padam kalau inda kana tiup sama kalau nada kayu disekelilingnya. Tebalik, bara api akan marak kalau ditiup angin dan dikelilingi kayu yang segar.

Yang akan tinggal daripada bara api hanyalah debu yang akan bertebaran di muka bumi Tuhan Yang Maha Indah dan api yang sentiasa marak, akan memakan kayu2 lain sampaitah semua kayu di dunia ani lesap, sampai semua jadi debu.

Kamu liat rumah, macammana ia terbakar. Cetusan awal akan merebak kalau sekeliling api tadi terdapat barang2 yang mudah angus. Macam gas, plastik dan selipar jipun. Inda batah, remuk tu rumah ah sampai yang tinggal untuk dibakar hanyalah tanah.

Caya? Tani dibuat daripada tanah sampai satu tahap para saintis membuat penyelidikan and keputusan menunjukkan tani what we're made up of is similar to the ground we walk on. Translate ke bahasa brunai. Tani ani macam tanah daaa!

I teringat pasal dorang ani cerita pasal cemana iblis/syaitan kana seksa di dalam api neraka. NYa urang B, "cemana kian iblis sakit sedangkan ia sendiri kan buat daripada api?" Sekali urang A ambil tanah then bulati sampai terbentuklah sebuah tanah yang bulat then umbannya arah urang B tadi. Urang B pun teOUCH!

Urang A pun tanya, "APA RASANYA!?" Urang B pun balas, "ADUS, sakit kali ah, ku antam ko karang!" Urang A, "Etah kau tu nah, iblis/setan pun catu walaupun dorang dbuat daripada benda yang sama tapi dorang masih akan merasa sakit".

Cuba cek diri tani, cemana sensitive our skin is, Kana kubit nangis, kana tampar tarik rambut, kana cucuk mengiak, kana tagur sikit boycott. Habis ceta. Masih lemah tani semua ani, inda ada daya tahan. Bulu idung dicabut, bulu telinga disuruh trim, bulu ummm tangan dicukur sedangkan..

Kalau di North pole, beruang2 yang berada disana atu, kalau dapat dorang pakai COAT ataupun baju bulu tebal daripada kulit kawan dorang sendiri lagi disebabkan kesajukan yang dorang rasai.

Kawan2 yang beriman, setiap pemberian yang Tuhan bari arah tani mempunyai fungsi dan manfa'atnya yang tersendiri. Urang sangka bulu idung panjang ani pesyen baru tapi jan jua sampai tekeluar. Nabi inda suka urang yang inda terurus tahap cipan. Bisai kalau tani smart and appealing and bukannya merepel urang ramai.

Atulah pentingnya keperibadian seorang muslim yang sejati. So bulu idung, ia memprotect diri tani daripada dimasuki debu2 yang hangus tadi. Notis, kalau kamu berasin, ertinya, ada sejenis pembawa kuman yang ingin masuk ke badan tani tapi Allah menciptakan sesuatu yang lebih pantas untuk bertindak..BERASIN.

Macam ACCCHOOOOOO! Dengan sendirinya, germ yang tadi kan masuk atu akan terkeluar. Kan setiap kali tani brasin, we FEEL waaaa syukur, aku sehat semula. Tapi ingat, nya nabi brasin yang labih empat atu, maknanya penyakit. Kalau tiga kali insha Allah bagus tu.

Baru ku teringat ku tebaca satu buku kumpulan hadis dan cemana ia timbul. Basically dalam hadis atu cakap, "Masih ada iman selagi orang atu berasin.." Macam udah ku baca, macam interesting jua eh. I mean urang kafir masa ani, brapa kali ku meliat dorang ani brasin macam..

It makes me wonder, adakah dorang akan masuk islam di kemudian hari. Pasal atu ketani sebagai orang2 yang beriman insha Allah inda dapat mengucapkan dorang ani terutama sekali kalau ditimpa musibah. Macam apa lagi kalau tani ketawakan. Yang lebih baik ialah mengucapkan inna lillahi wa inna ilahi roji'un.

Selain daripada bulu idung, bulu tangan pun ada fungsinya. Ia membuatkan tani warm and cool. Ia jua tempat paluh2 tani keluar. Bulu mata sama jua, setiap kali ada barang kan masuk, dengan less than a second, tani bule tutop mata tani. Macam kalau tani beshampoo, then masuk tia sikit shampoo atu, padih kali ah. Ok i think H arah keyboardku macam hang. Syukur2

[PERINGATAN: KALAU SEKIRANYA ADA PERKATAAN YANG SULNYA PERLU DITAMBAH HURUP H, SILA TAMBAH, SEKIAN TERIMA KASI ]

So, pasal protection. Manusia berlumba-lumba untuk mendapatkan protection. Safety helmet, hood, caps, gloves, stukin, boots, pemadam api dan banyak lagi. Macam even sekecil-kecil binatang pun mau protection. Liat ruma samut. Cemana dorang membuat "sarang" didalam tanah.

Gah! Samut merah kalau mengigit padih tapi kalau kamu biasa sudah macam aku, macam ok jerr. Tapi the first bite is always the most painful. Teringat plang pasal kisah2 yang ku baca pasal seksa Akhirat.

Cemana kepala pacah, teburai isi otak, tulang patah mematah, kemaluan dihancurkan, dicucuk dengan basi yang panas macam sateh, sateh manusia. Dbagi racun sebagai minum, dbagi selimut untuk "memanaskan" badan?. Cemana SEKSA DI AKHIRAT ATU BERULANG.

Tani inda tau sampai bila but tautah, SEKSA ALLAH ATU MAHA SAKIT, TAHAP INDA KAMU TEIMAGINE. Tangisan atuta yang banar2 tu kalau kan mendangar. Urang menangis teisak-isak di dunia, inda kamu tani judge and inda tani banar tau. "banar ka ni ia ani?"

Udah urang atu masuk neraka, mungkin aku mungkin kau, baru tah tau amal tani, banyak orang dikit, kana terima atau inda, ikhlas atau hanya sebagai coretan semata. Banyak lagi yang perlu tani basuh utak tani yang karas ani.

Kalau kan memutung kelapa lagi sanang. Start dari siring and jangan tatak dead on 0 degree, make sure pisau atau pemarang atau at least 20 to 25 degress masa menusuk. INsha Allah tebuka tu. weh weh weh.

Tapi, brijap kan. INda tau nasib tani di akhirat. Saat atu ada urang happy sakan and ada jua urang yang murung ataupun moody macam urang uzur. Padih padih. Tapi atulah hakikatnya. Selagi tani inda kenal tempat kembali tani yang abadi, selagi atu tani akan jadi orang yang leka untuk membuat persiapan.

Sampai di dalam satu surah, malaikat masa mencabut nyawa atu cakap, "NADA ADA PERINGATAN KAH YANG DATANG ARAHMU?" Pasal urang atu ia ani cakap inda ready or something. OUCH!

Aku memperingatkan diriku dan dirimu agar we all sentiasa membasuh jiwa tani dengan membuat perkara2 yang mendatangkan manfa'at kepada diri tani dan cuba untuk berhenti daripada mencela daripada apa jua jenis.

Sudahtah mengucapkan makanan inda nyaman, masin, terlalu manis, ada cicak, ada lalat, ada geok, ada ular. Udahtah mengucapkan panas eh, bebau eh, itam jua, eh kaling eh, bida jua, sikit jua, gatal eh, bising eh, kuang hajo dan sebagainya kerana seorang mukmin tidak akan mencela..

Aku mintak maaf jika ada tersalah bahasa dan pengunaan perkataan yang rambang. Kalau terasa, bagus pasalnya at least we know dimana sepatutnya tani mulakan tekad tani untuk menjadi urang yang paling taqwa di dunia yang fana ini. Allah Maha Mengetahui.

Semoga tani tergolong orang2 yang dekat dengan Allah.

Love
Tapau

Tiada ulasan: