11 Disember 2009

Cerpen - Aku

Salam all. Apa yang ada dilangit dan apa yang ada dibumi memuji yang Maha Mulia lagi Maha Bijaksana dengan cara mereka yang tersendiri. Lalat, nyamuk, kuman, tikus, kuku, tangan, lembu, kelawar, munyit, katak dan semua makhluk yang Allah ciptakan dengan nafsu semata.

Lain tani manusia yang bukan saja diciptakan dengan nafsu tapi dengan akal dengan harapan, tani dapat menggunakan akal untuk menapis segala asutan2 nafsu yang jahat. Macam mengongkong cematulah. Tanpa akal manusia akan gila, hilang waras, hilang punca dan hilang cara dan akhirnya akan binasa.

Allah sayang kepada tani walaupun tani jahat arahNya. DIturunkannya seorang manusia untuk menyampaikan apa yang perlu tani tau tentang kehidupan. Kana tanya, kenapa nabi bukan dari kalangan malaikat? Kenapa nabi bukan tergolong di antara orang berada?

Di saat anitah tani perlukan bimbingan yang mesti mantap pasalnya, kalau dulu yakni di zaman jahiliyyah, ataupun di zaman nabi, urang inda tau banyak pasal ugama, dorang inda tau cana solat, dorang inda tau cemana jama', dorang inda tau sunat nafilah.

Tapi sekarang lain, kebanyakan orang tau tapi as they grow older, tani menjadi lupa and sudah tani lupa, nada lagi urang kan mengajar tani pasal ilmu yang tani pelajari atu hanya belegar masa umur tani 12 tahun, masih ancingnya urang tua.

Sedangkan saat ilmu ugama atu diperlukan ialah masa umur meningkat dewasa iaitu di antara 18 ke 25 tahun. Masa atu tah urang banyak meng"experiment" dengan kehidupan. Dorang cuba itu ini untuk mencari identiti mana yang sesuai untuk dorang.

Dorang cuba dadah, hmmm hayal. Dorang cuba minum carlsberg, dorang cuba hisap gam, dorang cuba jadi hantu malam sampai orang tua pun malas udah kan tagur. Karas macam batu. Batu lagi dapat pacah.

Pasal apa? Inda tau apa kan dibuat dengan masa. Etah masanya itu bergaul bebas. Anak merempat. Live independently. Blajar masak sendiri. Basuh pakaian sendiri. Tidur? Manasaja. Boyfriend sleepover. Buat anak. Buang anak atau makan pil untuk bunuh bayi dalam kandungan.

Salah siapa? Salahku. Pasal Smsku inda sampai kepada kamu2 yang masih lagi bergelimang dengan dosa. Alasan? Kamu inda tau? Pasal semua urang buat, aku pun buat jua. Aku liat kepada kepala, kalau kepala buat, aku buat. Atu saja. Jan sibuk.

Ilmu inda diamalkan menjadi lupa. Mandi wajib pun mesti bali buku lagi. Bagaimana bermandi wajib mengikut pendapat ulama. Mandi wajib bekas main dengan girlfriend? HARAM. Pasal kamu inda paham. Its ok?

Nabi meliat diwaktu diisra'kan. Bau urang berzina, banyak urang berzina ahir zaman. Macam biasa sudah. Salah pelakon2 orang kafir yang mempelopori coupling. Macam friends, ceta yang ku sangka baik tapi sebenarnya telah merosakkan diriku. Ampuni aku wahai Tuhan.

Sex before marriage? Berkat? Rahmat? Kamu liat apa akan jadi. Recently, seorang hamba Allah ceraikan bininya, kawin dengan orang lain. BEfore atu dorang couple. In fact, aku kenal beberapa orang yang cemani yang ahirnya menjurus kepada penceraian.

Mau carai? Pakai sms? Sanang, fatwa di saudi ok sudah sms. Kira SAH. Cuba tia tapi jgn blame dirikamu, blame diriku. Pasal apa? Aku menyuruh. Kenapa kamu ikut? Pasal nada ilmu?

So what, aku ada PHD sudah? Kenapa plang ku kan sibuk2 blajar pasal ugama? Kacang lupakan kulit. Inda kau tau dari siapa ko datang? Roh yang ditiupkan ke dalam badan yang tadinya kosong.

Lupako dulu tani pernah bersua? Tani happy pasal hidup tanpa jasad. Allah lebih tau. Aku banyak yang inda ku tau tapi aku mau tau pasal semua kalau dapat. Tapi aku inda mampu. Tapi kamu!? Mampu.

Duit bejurit, kenalan ramai, femes and can get anything u want. Bali certificate PHD pun dapat. Aku, tebalik, aku kenal aku dan insha Allah kenal kekuatan yang ada pada Tuhanku. Aku cuba belajar sifat2 Allah agar aku jadi urang yang paling takut di dunia ani lebih daripada Umar Abd Aziz.

Tapi takutku kan? INda jua, pasal aku lamah masih tapi ku mohon doa dari kamu semua yang membaca blog yang sekadar ani. Agar aku hidup susah di dunia tapi tersenyum masa ku bejumpa dengan Tuhanku.

Kamu mau catu? I bet mau pasal Abu Dzar, masya Allah, seorang sahabat nabi yang kesian tapi etah ganya sorang manusia yang akan dibangkitkan sorang disebabkan semangatnya untuk berjuang melawan musuh ALLAH!

Disebabkan ia miskin, nada unta, sanggup ya belari dari jauh untuk ikut rombongan Rasulullah untuk berperang. Kesian tapi semangatnya mengalahkan tani semua.

Jan prasan tani hebat! Jan prasan tani sesiapa! Jan prasan tani tau segala! Pasal tani balum tau apa2 selagi tani belum kenal siapa Tuhan yang sentiasa meliat tani walau dimana jua tani berada.

Bukan melepaskan apa2, tapi hanya untuk mengembalikan semangatku yang hilang, membangkitkan sel2 darah yang kampis dan untuk menguatkan diriku untuk tegar menghadapi cobaan yang bekal menimpa baik yang damit ataupun yang basar.

Ampunilah aku wahai Tuhan.

Love
Tapau

Tiada ulasan: