24 Januari 2010

Dkit Dkit

Segala puji bagi Tuhan seru sekalian alam. Yang perbendaharaanNya was described from the words of the prophet, sekuat mana pun tani beramal, ianya inda akan dapat meNAMBAH apa yang ada disisiNya dan seXTREME mana pun tani bermaksiat, ianya inda akan dapat mengurangkan apa yang ada disisi Allah.

We are mere slaves and His servants who are meant to worship and obey Him ONLY. Otherwise, we'd be lying dead in a ditch in the worse way we can imagine. Maksudnya, mati pun tani hidup pun tani, it doesn't matter to Allah pasal Dia Maha Kaya dan inda memerlukan kepada tani, in fact, TANI yang begunakan Allah.

Tani ucapkan terima kasih kepada Tuhan yang hanya tempatNya tani mengadu nasib tani seharian yang sentiasa dipenuhi dengan cacat cela baik dari segi akhlak, amalan dan kepercayaan tani kepada Allah. Not to say tani inda percaya ataupun beriman kepada Allah tapi in terms of our confidence towards Him, when supplicating, asking Him for favors, hatta, kalau kan beramal dengan surah fatihah untuk mengubati diri pun, inda konfiden.

Satu hati ada seorang sahabat nabi yang pegi ke sebuah kampong. Jadi udah ya masuk kampong atu, urang kampong pun cakap, "eh, ia ani rapat dengan nabi ni grenti ia tau macam2!" Masa atu kelurusan ada urang sakit, inda mau baik2. Macam panggil bomba, panggil pulis, panggil lawyer dan panggil tukang urut, inda jua baik. Jadi sahabat nabi ani pun kana suruh "mengubati".

Dipindikan ceta, urang atu baik lepas sahabat nabi membacakan sesuatu arahNya. Urang pun tanya, "waaahh, sehat udah..apa yang biskita bacakan atu?" Sahabat nabi jawab, "baca surah al fatihah saja.." dan berdoa kepada Allah. Allahu akbar!

How amazingly confident sahabat2, para tabi'en, apatah lagi nabi kepada Allah yang di dalam tanganNya mempunyai kuasa untuk mencabut nyawanya anytime dan yang berkuasa atas segala sesuatu. Tani amacam? Ada rasanya datang 10 rahmat selepas kamu selawat? Ataupun kurang rasa sakit lepas baca surah2 yang sepatutnya menjadi obat dan penawar kepada orang mukmeen..Kepada diri ini.

So, I was thinking, memerhatikan tabiat manusia dan diriku yang penuh dengan kealpaan dan kekurangan yang hanya Allah saja yang mampu menolong.

Telah dikhabarkan oleh Abu Waaqid Al-Laythi yang Nabi Muhammad s.a.w keluar dari Makkah ke Hunain dan dorang melintas pokok yang dipunyai oleh orang musyrikin. Pokok atu digalar DHAAT ANWAAT. Dipokok ani tah dorang menggantung senjata2 dorang. Then, salah seorang dari rombongan yang bersama nabi ani cakap, "Ya Rasulullah, buatkan untuk kami pokok macam dorang"

Then nabi balas, "Subhanallah, ani macam apa yang diminta uleh kaum Musa (bani israil), "Buatkan kami tuhan sepertimana dorang mempunyai tuhan jua" Demi zat yang nyawaku di dalam genggamanNya, kamu akan mengikut jejak langkah orang2 yang terdahulu sebelum kamu" (Termizi sahih hasan)

Dalam hadis yang lebih kurang bunyinya di akhiri dengan.."..kamu akan mengikuti cara orang yang sebelum kamu, sedikit demi sedikit." (Ahmad).

Kalau abiskita pernah membaca cemana islam jatuh then you will learn and understand that, ianya dibuat dengan perancangan yang rapi dan teratur yang dipelopori uleh urang2 yang memang inda suka dibawah pemerintahan islam.

Sejak islam inda lagi menjadi payung bagi alam yang Allah ciptakan ani, semua jadi porak poranda, bini2 kana cabuli haknya, terjadi huru hara, manusia inda aman, binatang inda dapat tidur lena, urang miskin mikin miskin, urang kaya mikin kaya and this, I call it, tragedy, pasal perkara ani berlaku di atas kelalaian tani sendiri jua.

Why?

Let's look at how things work. We know EVERYTHING berlaku di atas izin Allah and di dalam satu ayat Allah ada menerangkan yang urang kafir ani suka membuat makar dan perancangan untuk menjatuhkan kalimah Allah dibumi ani tapi dorang lupa yang perancangan Allah LEBIH LAGI rapi dan kuat!

At the same time, we MUST realize jua that setiap yang tani usahakan atu, grenti ada hasilnya perbaik ya bukan islam or urang islam. We wonder sometimes, kenapa bleh urang2 kafir MACAM lebih successful daripada tani, urang islam. Dan urang islam MACAM lebih mundur daripada urang kafir. Macam calie jua kan?

Tani beriman kepada akhirat, we follow every single sunnah yang ada, we do what Allah tells us, we avoid sinful conducts and what have been forbade tapi masih jua inda maju. Cemana kian? Apakah yang perlu ku lakukan?

Di dalam quran jua ada memberitau pasal "kekuatan" sorang mukmin atu yang mereflect tentang ghazwah ataupun peperangan yang dibuat. Satu ayat ada cakap seorang urang mukmin atu kekuatannya equals to 1:10 (Al Anfaal 65) and ada jua ayat yang cakap 1:2 orang. Interesting innit? No doubt!

Tapi kenapa tani masih rely on urang kuffar, yang menghina Allah, yang mengukir sesuatu, yang menciptakan sesuatu sembahan yang diperbuat daripada emas, permata, ataupun sekadar kurma yang ahirnya kana makan (macam Omar Al Khattab). Dorang sediakan makanan dan minuman dapan idols dorang ani sampai makanan jadi bangas dan bebau asyum. And dorang ani ada jua yang sukesful. Hairankan?

Teringat kisah nabi ibrahim a.s yang masa ia damit kana asuh uleh unclenya yang digalarnya bapa pasal bapa kandung nabi ibrahim, meninggal masa ia muda. Jadi bapanya ani kraja membuat patung, idols untuk disembah. One day ia tanya arah bapanya, "Pa, kenapa kita membuat patung2 ani kan?" Kata bapanya, dorang ani kan DIJADIKAN tuhan..sekali nabi ibrahim ketawa and HE was 7 years old masa atu.

Tapi as he grew older, he didn't find it funny anymore as this humor turns to anger pasal ia hairan sama sasak meliat urang menyembah patung ani sampai one day ia decide untuk menghancurkan patung2 except patung segala patung, yakni yang paling basar. So udah urang kampong balik dari festivities atu, dorang pun shock brabisss sampai they know siapa yang membuat ani. Then as planned, nabi ibrahim pun kana panggil untuk mengaku ia yang merosakkan dan menghancurkan sembahan2 dorang ani.

Kana tanya arahnya, "kau kan yang merusakkan tuhan2 kami ani?". Nabi ibrahim pun cakap. "Kenapa tanya aku, cuba ko tanya tu patung kamu yang basar sekali ahh?" Dorang pun macam tediam pasal they very well knew yang patung2 dorang ani inda pandai beckp. Ahirnya, ia pun kan kana tunu. Kamu baca sendirilah! wawa

Anyway, yang ku pelajari ialah, cemana urang2 yang memang kenal Tuhan atu Allah tapi masih jua dorang mau "meliat" tuhan atu sampai atu satu kes disebabkan dorang cakap, "ok aku akan pecaya Allah kalau aku dapat meliat Ia.." Sekali ada sambar plang dengan temparik. Subhanallah.

Sebenarnya tani ani masih kana tipu pasalnya look at the things around us. Seakan-akan semua perkara2 yang memang dilarang dalam islam atu ada AMPAI2. Perkara2 yang melalaikan, menghairahkan, membiulkan utak, memusingkan kepala, dan yang membuatkan lupa kepada Allah atu somehow TERSEDIA ataupun DIPAMERKAN udah. Weird onnit?

Satu contoh saja, mungkin ada yang pernah mendangar hadis ani. Dari Ibnu Umar r.a katanya Rasulullah telah melarang melakukan qaza'. Tanya Abdullah kepada Nafi', "Apa itu qaza'?" Jawab Nafi', "Mencukur sebagian rambut kepada anak dan membiarkannya sebagian." (Muslim)

Contoh kedua, pernah kamu mendangar hadis, nabi inda pernah makan arah meja makan!? Dari anas: To the best of my knowledge, the Prophet did not take his meals in a big tray at all, nor did he ever eat well-baked thin bread, nor did he EVER eat at a dining table. (Sahih Bukhari Book 65: Food, Meals no.298)

Not only that tapi banyak larangan2 Allah yang dalam quran dan apa yang dibagitau uleh nabi yang readily-made available. Contoh yang paling common ialah RIBA (usury) sama memakai SILK TIES! Macam walaupun kamu tanya, most people on this earth, including, aku DULU, TERpakai silk sedangkan kata nabi sesiapa yang memakai silk (for man, bini2 ok) di dunia, di akhirat inda ya dapat memakai sutera.

One exception saja untuk laki2 yang membulihkan ia pakai silk iaitu kalau ia ada gatal2 ataupun ada penyakit kulit like exzema. Ertinya, ada ubat jua tu arah silk atu, interesting kannnn!

So anyhoots, apa poinnya? Kalau tani liat, untuk menghancurkan sesuatu kaum atu ada dua cara, kill kill die die ataupun chicken teriyaki+poison. Yknow what a poison does to a person, it KILLS me and you!

Ok, sama jua halnya kalau tani banci banar kan urang atu, sampai tani aga rah bomoh dan suruh bagi powder ataupun air yang memang diisi racun so that udah ia minum pagi2, ulah jadi setan sampai ia kana buang kaja, jadi kamu pun dapat naik pangkat. yeay!!

Astaghfirullah, kan Allah Maha Adil! NEVER berlaku syirik kepada Allah pasal kalau tani mati dalam keadaan atu, jahannam lah tani for infinito. Syirik ani pun satu hal pasalnya horoscope, ngadu nasib, liat angin, liat burung, menikam, and so on semakin sanang diakses uleh urang2 islam. Kadang2 free lagi tu! MAKAN SAJAAA!

Jadi, berbalik semula kepada cara untuk menjatuhkan sesuatu kaum ataupun urang. Tani liat burung acang, we know for sure that kalau kan tani meliat burung acang dapan tani, inda jua kan dapat tani bubut sampai ke langit. Mesti jua tani pasang strategi dari bumi. Dengan apa? dengan perangkap tikus? ataupun dengan membuat satu jerat tali yang disimpan makanan di dalamnya.

Dari jauh tani perhatikan, once the bird is on target, tani tarik tarus tali atu laju2 agar, kakinya menyangkut. But, unfortunately, it doesn't work that way pasal payah kali ah menangkap burung ani, ive tried that but didn't work. AKU kan makan burung merpati macam nabi! heee tapi inda pernah. Waaa

So, ahirnya terpaksa tani gunakan kaedah kedua iaitu dengan melastik burung atu supaya ia tarus mati. Tapi inda baik pasalnya kes nyana ni and kalau urang greenpeace meliat ataupun "save animals of the future" teliat, grenti tani kana saman dan kana lockup dalam penjara, makan free yeay!

jADI KAEDAH KETIGA untuk menangkap burung ialah dengan cara, berjinak-jinak dengan burung tadi, tadi eksen2 tabur taburi makanan burung (lama plang proses ani tapi it works/worked). And burung ani mikin dakat arah tani, tani pun lambat2 dapat belai bulunya sama dapat cakap dengan ia sikit2 sampai ahirnya, dapat tani pigang burung dan ahirnya, terperangkap dengan trick tani. Yeay sup burung unta!

Jatuhnya islam pun cematu, it wasnt that obvious awal2, i mean islam way extremely strong daulu, 2/3s of this world. Susah musuh2 kan baca apa kian urang islam ani tapi sedikit demi sedikit, govenor2 temakan suap, ambil bribe, bawa gundik, minumbir, isap sana isap sini, gilat sana gilat sini sampai ahirnya urang islam sendiri jadi musuh dalam selimut. Kana kacang habis cerita. Bendera putih angkat mariiii!

As we speak, memang dalam quran, Allah ada menyebutkan, urang fakir ani mana happy dengan islam, they will FIND WAYS untuk melenyapkan islam dari muka bumi ani. Calikan kamu, sedangkan bumi ani Allah yang punya. Contoh di dalam ayat Al Mu'min 14, dan At-taubah 33, 48.

Jadi selagi tani namanya islam and selagi ada urang yang MENGESAkan Allah dan menyembah Allah, selagi atu urang2 kafir inda sanang. Jantah jauh, lagu saja, musique! So many scholars argue pasal ani ada cakap ok ada cakap inda ok and sorang2 dengan dalil masing2. Tapi kalau AKU, yang ilmunya ala kadar ani, liat saja hadis di atas cukup bagi untuk dijadikan hujjah untuk membalas pendapat2 yang lazim tani dangar.

Like the keyword there is sedikit demi sedikit, step by step sampai setiap diri anak adam ani terjerumus ke dalam api neraka, bekawan dengan setan, kana pihit, kana tipu, kana sayur, kaya kacang, kana sup, kana panggang di atas nyala api neraka!

Jadi cemana tah ni, bek tah ku bekurung dalam gua saja sama bawa familiku tinggal sana. Anitah yang dibuat uleh nabi ni AWAL2, pasal the same situation was facing our beloved prophet, he was sure that the society was very well moved afar from what islam actually was.

Tapi ahirnya, nabi dengan perintah Allah pun keluar jua, mau inda mau, mesti jua WAJIB ia luruskan garisan yang bengkok, mesti jua kembalikan dorang ke jalan yang lurus, mesti jua nabi dan sahabat2 show them what islam truly is! And masya Allah, cara dorang atu like it amazes me that i wish I can do the same for this deen, pasal thats one the many ways we can gain Allah's love.

Banyak sahabat nabi pun beruzlah sampai satu tahap banar2 ia ani kana pulaukan, inda kana sukai, pendapatnya inda kana pakai, sampai ia mati dalam keadaan sama dengan nabi Muhammad getau arahnya..MASA ATU URANG GILA KUASA DAN HARTA!

Tani cemana? Kan pindah negeri mana kamu? Kalau aku, the ideal place would be Makkah or Madinah tapi as you know, sekarang ani masjid al munawwarah dikelilingi uleh toko2 siapa? Jadi aku hairan lah banarnya udah campur sedih yang sembilu.

Jadi, dimana tah? Tinggal saja disini and make a change and ingat2kan tia kawan2 tani, keluarga, sedara tani yang keadaan tani ani semakin hari semakin trok udah. Bebaju macam telanjang, ulah macam binatang, degil macam batu karang, talur macam talur masin yang nyaman. Inda hormat urang tua. Jantah prasan cool. Inda tu. We'd be cooled off masa di neraka nanti, ingat saja.

Yang paling obvious apanah, tv, celebriti, majalah2, katun2, dan mobile yang tani ada ani memang secara lahiriyahnya macam waaaa bagus eh flat screen surround sound with crystalize 4000 mega pixels anti shock wave operandi. Apakan. It intrigues us to buy kan, walaupun secara hakikatnya, iatah yang melupakan tani daripada Allah.

Celebriti, macam kalau kamu liat hadis pasal mencukur, like ahir2 ani yang ku perhatikan, mikin ramai urang stail PUNK atu, and mun ada urang tua, "apa kian pung ani? Cemani tuan, punk ani stail rambut dorang selalunya tajam katas, ataupun dorang surung siring boss, sama biarkan atas. Cematuuu lah. Comprehend?

Pemain bula pun catu jua, like tani pun waaaaa lawa jua, aku pun mau macam si anu eh, oh aku mau macam si anu jua and aku mau pakai macam si anu, pakai ear ring, pakai seluar pindik masa men bula, pakai seluar teturun sampai menyacah bumi, inda mandi seminggu, main dengan bini2 ramai2, keluar malam2 jadi kelawar, pakai tie silk, pakai rantai amas, pakai jam amas, pakai EXACTLY like apa yang idolku pakai. So that i FEEL what he FEELS. Feel good do good.

Bini2 pun catu jua, awwwww lawaaaa, me mau bali yangggg. Does this look good on me, absolutely baby! No wait! What matches with this dress, high-heel or low heel or crocs! Neither, lets just buy some selipar jepang and getta outta hea!

Ahirnya, tani pun tenggalam dalam kabut kuncu2 setan yang pintar sampai ahirnya ada certain cases, inda lagi caya arah Tuhan, inda yakin dengan kuasa Tuhan, baik ya jadi atheist, like relax, semua buleh buat, nada dosa..kalau abu bakr, habis sudah ni urang cemani ah. Umar pun inda tau apa kan dibuat. Apatah lagi urang yang inda keluarkan zakat!

Is it just me atau I "feel" that MUSUH2 ISLAM lebih pandai bahasa arab dari urang arab sendiri, dorang pelajari setiap balagh yang ada so that they know whats going on in everyone one, EVERYONE'S LIFE. FB? Lebih paham syariat islam, lebih tau pasal nabi muhammad and yang lebih tau pasal ugama ALLAH! tau apa yang mengeluarkan seseorang daripada ugama islam, tau apa yang Allah banci dan sebagainya. Tapi dorang kufur kepada Allah? Logik kah tu? I would actually go spend my money and MASTER sesuatu ugama untuk menjatuhkan ugama atu? Am I crazeeeeeee? Gah!

So I humbly ask ourselves? Mana tia kekuatan tani yang 1 equals to 2 and 10 persons? Tanya diri tani, adakah tani banar2 sudah beriman dengan Allah dan perkara2 yang ghaib? Tani tanya diri tani adakah tani udah beramal banar2 mengikut apa yang dibuat oleh Nabi? Tani tanya diri tani adakah tani udah mengerjakan apa yang disuruh uleh Allah dan menJAUHI apa yang dilarangNya?

Again, it comes down to diri tani jua, cemana tani mengevaluate diri tani, and NOT urang lain, tani periksa diri tani, tanya adi kaka abg tani, how we are as a person, tanya kawan tani, cemana diri tani, apa yang kurang, apa yang buruk, apa yang brigali, apa yang inda sepatutnya ada, dan apa yang perlu dibaiki. why?

So that tani sentiasa perhatikan diri tani before tani perhatikan urang lain. In fact, tani wajib perhatikan diri tani setiap saat pasal lebih baik cematu daripada tani menyibukkan diri meliat kelemahan2 yang ada arah urang lain sedangkan diri tani pun 3 x 4 jua.

Jadi, cemana guys, mau duduk atas lantai saja makan? Tani beramal mengikut kemampuan tani k :)

Ya Allah, curahkanlah ke dalam hati kami keimamnan yang sahih dan amalan yang mengikuti syariat mu dan bangkitkanlah kami bersama orang2 yang mendapat redhaMu..

Love
Tapau

Tiada ulasan: