09 Mac 2009

paluh setitik nada nilai



Assalamu'alaikum wahai2 sahabat2ku di mana jua kamu berada. Ku doakan supaya kamu sentiasa dalam tahap yang up and bukan dlm keadaan yang sadih saja sal kalau kamu sadih aku pun sedih and kalau aku sedih malastah ku kan behapa hapa.


Sedikit demi sedikit, masa tani untuk balik kepada tempat asal tani mikin bekurangan. Tiap2 hari tani bejalan ke hulur ke hilir, mkn sana makan sini, urat sana urat sini and by the know u know, its already 2010. Masa ani masya Allah, inda keresahan udah and walaupun aku udah tulis pasal "bulan mac udah!?" tapi aku masih merasa masa ani mesti tani ingat ingat selalu sal kadang2 tani ani happy sakan sampai temiss solat maghrib ataupun suboh dan seterusnya.


Kepada yang suka main bula masa maghrib, bek tah kamu branti masa maghrib. Cuba kamu liat, kebanyakan padang bula tandang (sepak) akan dibuat berhampiran masjid ataupun surau. is it concidence, ku rasa inda. It just shows how govt tani ani aware of anak2 muda yang betempiaran masa maghrib atu. Ingat ku pulang pasal ceta kaling dahau, pernah kamu dangar kah? Babuku kali pernah ckp, "jangan kamu bemain masa maghrib, kana tapuk krg uleh kaling dahau.." Aku pun yang inda tau papa masa dulu atu pecaya saja. Masa ani pun ku inda tau apa kaling dahau ani.


Ku dangar, kan menyabut namanya pun inda buleh. Sekalinya yang mahalnya, makhluk sejenis ani suka menapuk kanak2 dalam SUSUNYA! basar jua sudah tu muat kanak2..haha. Ok ok aku stop sana. Anyway, ku rasa makhluk ani sejenis jin bah and ia suka mencari kanak2 yang keliar2 masa maghrib. Pernah kamu mendangar jua kan sal urang tarus mati masa main bula, atu pun masa maghrib..kesian ah tapi kalau ajal udah sampai, kan suruh malaikat maut atu OP OP pun inda dapat, teruskan saja sal ingat, ia sangat patuh arah PenciptaNya, anytime saja ia kana hukum lau ia ingkat. fikirkan k..


Beckp pasal kesian ani, ahir2 ani mikin bnyk ku liat urang india / indonesia dan sebagainya membawa misin rumput. Dorang either kai basikal or jalan kaki. Aku terharu meliat keadaan dorang dengan baju yang lusuh dalam keadaan cuaca yang panas...Aku kadang2 tefikir cemana keadaan bini anak dorang di negara asal dorang. Inda dorang watirkah ah..? Kadang2 dorang ani kana ucapkan kali jua sal dorang bebau and pakaikan dorang atu macam kan warna hitam saja sulnya dengan kain yang mewrap dorang punya leher.


Aku kan share ani sal aku mau kamu semua fikir tentang nasib ketani and relfect apa keadaan tani kalau tani catu. Mungkin akan datang di suatu masa di mana semua urang kehabisan cara untuk mencari rezki and etah ganya caranya tu kan mencari usin by working dalam environment tanpa airkon sama nada kerusi leather untuk duduk. tempat duduknya rumput yang basah sama air butul paip untuk melepaskan dahaga. Kantin pun nada jua and apa lagi internet. Aku selalu memikirkan apa dorang rasa masa dorang memesin rumput atu.


Kenapa plang ku sibuk2 kan memikirkan hal urang lain? Adakah pasal aku penyibuk and nada kraja? Inda plang ganya aku ani type yang suka emphatize keadaan urang lain. Sebagai contoh, kalau lah aku orang kaya cemana keadaanku. Adakah aku akan menghabiskan duitku yang beguni guni ke luar negeri macam ke disneyland di hongkong ataupun adakah aku akan membagi duit ku atu rah urang miskin supaya dorang dapat menuntut ilmu di negeri cina sampai dorang balik jadi cikgu pulang. Adakah aku akan sombong and adakah aku akan makan sesuatu makanan sedangkan jiranku kan mati ganya inda kelaparan.


Contoh lain, kalau ku liat rumahtangga urang yang rosak. Prasanku mikin ramai udah orang yang kawin ani cemani terutama sekali yang baru kawin, average time urang kawin and carai atu dalam masa 2 tahun ke 4 taun. Kamu dangar saja ada kawan2 kamu yang baru kawin and inda batah atu becarai tia. Cemana ku emphatize? caranya tani sibukkan diri tani apa yang terjadi dalam perkahwinan atu tapi inda plang sampai cam overdose soalan2 atu sampai kan menampar. Bisai2 lah kalau betanya. So far puncanya ialah, either one of the spouse atu laki or bini atu used to have bnyk scandal or maybe, biasa main dengan urng lain sudah. Jadinya inda ia masa yang stick-to-one atu, kan merasa jua yang lain..


Ku rasa ani disebabkan media jua ni especially ceta omputih yang desperate housewives. luruskah, just so y'all know. aku jarang liat TV apalagi AF atu, yang ku liat saja buku, buku and more buku. Aku kan make sure one day when aku ada keturunan sendiri, anak2 ku buleh menjadi urang2 yang mantap sama macam sahabat2 nabi. Tinggi cita2 ku atu ah. Kalau kamu cana, kamu mau anak kamu jadi juara AF? ataupun jadi pelakon seksi yang terkenal? bagiku untuk happy di dunia ani, tani inda dapat harapkan apa yang ada arah dunia ani, tani harapkan apa yang ada pada Allah pasal He OWNs e v e r y t h i n g. Duit, populariti, glamer, harta and so on inda ku beguna, yang beguna kawan2 yang tinggi ilmunya yang bukan saja dipratikkannya tapi dishare dengan orang lain especially AKU. hehe. DAN anak anak2 yang soleh dan solehah, isteri dan suami yang beriman sepatutnya menjadi kemahuan tani semua..esse?


Jadinya, kalau tani liat semula keadaan urang india atu (nda ku refer dorang kaling sal karang offended dorang), cemana dorang ani bekerja panas2 hanya untuk mendapatkan 20 ataupun 10 ringgit dari poket bapa tani, kalau kan diimagine susah payah and kengalihan dorang atu, ku rasa inda layak dorang menerima sebnyk catu tapi payah jua since paluh sedikit atu nada nilai. Kalau paluh pun kan dikira, mungkin bnyk rumah2 yang halamannya rumput, grenti inda batah jadi hutan. termasuk diriku sendiri serba kekurangan yang hanya beharap pemberian nanti, kalau dpt ku suruh Allah tahan rezki ku di dunia ani sal aku tau nikmat yang ada di "sana" atu nda kan sama macam nikmat di dunia ani.


Penutop, kalau tani mampu "rasa" apa urang atu rasa mungkin tani dapat hargai kehidupan seseorang atu. Susah, kaya, pandai, talur, tinggi, pindik, lapar, buta, tuli, putut, carai, duda, teruna, dara and so on terdapat pelajaran bagi urang2 yang pandai befikir. Ani penting sal ianya dapat mengelak tani daripada melakukan kesilapan yang sama ataupun dapat tani elak daripada menjadi orang yang buta kepada pengajaran alam ani. Its all here and there i know, brgkali thats what im feeling now..chaboss!

Baco jangan tok baco

ps: mudahan ada sedikit pengarajan walaupun sebaris dua. Sorry sal kadang2 coretanku ani terlalu panjang bagi sebahagian kamu. Insya Allah bermafa'at. tell other ifs it useful k :)




pacah ceramin

Tiada ulasan: