30 Mac 2009

Apa yang sudah ku lakukan? TIDAAAAAKK!

Assalamu'alaikum wahai pembaca2 yang kadang2 ada dan kadang2 nada yang ku cintai kerana Allah. Aku pun catu jua kadang2 ku update n kadang2 kalau ku sibuk, inda tah beupdate to yo. Ku harap kamu semua berada dalam baik. Kalau kamu jadi urang baik hasil daripada tulisan ku yang sekadar ani, aku akan menjadi urang yang sangat gumbira pasal aku YAKIN nanti udah ku mati, pahala atu masih ku terima disebabkan ada urang yang ada terdetik kesedaran dalam hati kamu yang lembut2 belaka. Ku ucapkan tima kasih ye :)

Sekiranya, hati kamu masih karas untuk berubah untuk menjadi untuk urang baik, brgkali kamu mesti teruskan membaca pasal dengan cara membacalah yang akan menyebabkan kamu berubah, jan saja kamu baca benda2 yang sasat. atu bahaya to yaw. Kalau dapat kamu elakkan daripada melakukan perkara2 yang bercanggah daripada quran sama sunnah nabi k sal aku takut kamu kana seksa nanti di neraka. Api neraka ani pun inda calang2 panasnya, lebih teruk daripada kana cubit pulas, kana ambat kai garisan and lebih teruk daripada kana serpihan badil papan..beribu atau lebih kali ganda sakitnya..sanggup kamu kan?

Ku mulai dengan beberapa soalan..bila last time kamu pigang tangan /paluk / gf or bf kamu? bila the last time kamu liat bini2 or laki2 dengan perasaan yang "biru"? bila last time kamu TINGGALKAN solat? and bila last time kamu melakukan maksiat? And bila last time kamu begossip? Mungkin ada urang yang akan menjawab "baru jua.." atau "minggu lapas" atau "kelmarin" atau taun lapas...bila2 atu inda penting yang penting ialah adakah kamu tau apa yang udah kamu lakukan itu?

Setiap perkara yang ku mention di atas atu adalah dosa yang akan menyebabkan taraf menjadi lebih kurang macam binatang. kamu tau? manusia ani banarnya binatang sama jua cam munyet, ambuk, sapi and so on GANYA yang membedakan tani dengan dorang ani ialah AKAL. Kemampuan tani membezakan apa yang baik dan yang buruk. Kalau pernah belajar subjek science kan? ever heard the word mammal? mun paham bisai..huahua.

Anyway, kalau tani ambil satu contoh binatang macam ucing. Kraja dorang apa saja? makan? tidur? mencari "pasangan"? membuang air beso? membuang air kecik? mandi (dorang pakai kuku/lidah)? apa lagi? bermain bula dan bermain dengan benda2 yang bergerak? beranak (bagi yang perempuan)? solat? melumpat? berjalan? and ahirnya mati kana langgar biskal ataupun keta..am I right? The task is simple, name me one thing yang membezakan tani dengan ucing? Mungkin ada yang ckp "eh, ucing mana sembahyang.." Well, kalau kamu kan tau sembahyang ani word yang luas ani ia bukan saja merangkumi pasal angkat takbir, rukuk sujud and so on tapi ianya adalah satu word yang universal.

Kalau kamu perhatikan setiap benda yang dicipta oleh Allah ani solat rahnya, samut, belalang, katak ada cara2 dorang sendiri untuk patuh / tunduk / mengabdikan kepada Allah. termasuklah ucing. Manusia apa lagi, tani kana sediakan udah cara untuk solat yang sepatutnya ganya kadang2 tani memandang solat ani dari segi ibadah saja and bukannya untuk kehidupan tani seharian. Masya Allah semua. rumput, gunung, burung, laut dan lain2 sebenarnya patuh kepada perintah Allah pasal they know who they are to Allah. Manusia sygnya lupa siapa tani..?

Walaupun aku lari dikit daripada objektif ku yang sebeno tapi aku cuba untuk gubah semula bunga yang sudah jadi bunga taei ayam ani. Setiap maksiat yang dilakukan yang dibuat oleh tani boleh menyebabkan taraf tani sebagai "binatang yang mempunyai daya fikir (akal)" turun bit by bit. And once banyak banar udah maksiat tani buat atu, mikin payah tah tani kan menaikkan darjat tani tu walaupun pangkat tani basar udah. Cuba kamu imagine saja seorang guru yang kajanya mengumpat saja setiap masa ataupun bescandal and so on. Yang teruknya, walaupun nanti urang ani naik pangkat nanti, urang yang tau pasal kehidupannya DULU atu masih akan memandang ia rendah disebabkan perkara2 yang dulu atu.

Payah ah, once tani pernah buat sesuatu atu, urang tend to LABEL tani as that person. Tapi kamu tau apa? islam ani adalah agama yang indah, no matter how bad u did in the past, there is ALWAYS room for repentance and forgiveness. Allah inda akan membiarkan hambanya atu hanyut dalam maksiat selagi mana ia mau balik ke jalan yang lurus. Cayalah, Allah akan memaafkan dosa tani and ia akan bagi peluang arah tani untuk minta maaf kepadaNya selagi tani banar2 ikhlas..ikhlas ani pun satu hal, nanti ku ceta sal ani. for now aku kan fokus rah perkataan istighfar..

Kalau kamu pernah ceta2 mcm Godfather dan sebagainya, urang2 jahat ani akan "bertaubat" dengan cara..dorang pegi ke gereja and masuk arah satu "box" ani akan "ngusut" arah paderi yang kana "stationed" di dalam atu. So urang jahat ani pun getau lah maksiat2 yang udah ia commit and getau paderi ani yang ia banar2 nyasal atas perbuatannya itu. Paderi ani pun cakap "ok my son, u are forgiven even though u killed / ur own sister.." Inda ku pasti baginya kah inda usin tapi etah cara urang kristian tu. Kamu mungkin pikir cara atu sanang tapi cara atu adalah cara yang syirik pasal THERE IS NOONE CAN FORGIVE UR SIN EXCEPT ALLAH.

Lain halnya kalau kamu ada dosa sama manusia atu sendiri, atu mesti kamu pegi mintak maaf rah urang atu dengan cara yang berpatutan. Islam ani amazing pasal, luasnya pintu keampunan Allah atu inda dapat di ukur sampaikan urang pernah membunoh 100 orang pun Allah masih ampunkan. Kalau kamu rasa kamu ani kira tahap "nazak" udah dari segi maksiat, cayatah, Allah dapat mengampuni kamu tapi kamu mesti pastikan yang maksiat yang pernah kamu buat atu inda lagi kamu ulangi..

Banarnya bnyk cara untuk tani kembali kepada Allah. Cara yang pertama ialah dengan menyedari yang apa yang tani buat atu salah and maksiat. Yang kedua untuk bertekad tani inda kan buat lagi maksiat atu, ketiga untuk menutop ruang2 kejahatan yang akan memungkinkan tani jatuh lagi rah maksiat atu. Ke-4, untuk meminta maaf kepada Allah baik dari niat, percakapan and perbuatan. ke-5 untuk terus melakukan kebaikan hanya untuk Allah sampai tani dimatikan..simple bunyinya ah tapi brapa yang tumpas..

Istighfar ani bagiku adalah satu metode yang baik kerana bukan saja pindik tapi maksudnya pun sanang tani tau. Dalam ruminya "Astaghfirullah" ertinya Aku memohon ampun kepada Allah. Lafaz ani adalah konsep kehambaan tani kepada Allah and urang yang selalunya menyabut istighfar boleh mendapat kebaikan yang banyak and atu pun udah menunjukkan yang Allah saja yang dapat mengampuni dosa tani..

Dari Abu Hurairah, ia mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Demi ALLAH, sesungguhnya aku meminta ampun kepada ALLAH dan bertobat kepada-NYA setiap hari lebih dari 70 (tujuh puluh) kali”. [Bukhari] Ku rasa hadis ani penting pasal aku pernah mendangar seorang ustaz ckp lebih kurang "anak adam (manusia) melakukan maksiat lebih kurang 70 kali dalam sehari..." Tapi ada lagi satu hadis ani yang berbunyi

Maksudnya: “...dan sesungguhnya aku memohon ampun kepada Allah setiap hari sebanyak seratus kali.” (Hadis riwayat Muslim). Bagiku 70 ataupun 100 inda penting, yang penting tani buat sebanyak-banyak mungkin and dengan cara yang berterusan.

Cuba tani fikir jap ah, kiraan kasar kehidupan seorang manusia biasa brapa kali ia buat maksiat start dari ia bangun ke tido..

1. tinggal solat suboh
2. makan tangan kiri
3. kamih inda cuci
4. mengucapkan urang di jalan
5. ngucapkan orang di dapan sal ia ambil jalan tarus2
6. salam dengan lelaki or bini2 yang bukan mahram
7. ceta2 sal benda2 yang lagha (tidak mendatangkan faedah
8. gossip tentang urang2 femes
9. ngucapkan cigu or boss or kawan
10. online personal secara berterusan menggunakan harta kerajaan or kompeni
11. inda menjalankan amanah or tanggungjawab
12. bejalan sama2 kawan, becampur bini2 sama laki2
13. lunch tempat yang inda tau halal atau inda
14. and so on...sampai tah tidur.

Disebabkan aku ngalih melist out sampai 100, ku harap kamu faham maksudku. tani inda emangnya selau saja berbuat maksiat kecil ataupun besar and dalam setiap maksiat yang tani buat atu, inda tani BANAR2 tau "level" dosa tani atu and mungkin saja dalam dosa ada lagi pecahan2 yang lebih damit sampai satu dosa atu buleh mencecah lebih 100 maksiat. Contoh paling sanang, lau tani pakai tipun kerajaan untuk menelipon kawan or laki or bini or bapa tani, inda jua halal kan tu? or maybe kalau tani ngumpat urang bah, can we really tell brapa bnyk perkataan yang tani gunakan semasa percakapan tani atu..or even kalau tani meliat bini2 or laki2 dengan perasaan yang "biru". mana tani tau but that just shows dosa atu inda dpt diukur macam mengira epal or duit pasalnya, kaja2 mencatit amal ani bukan kaja tani tapi kaja malaikat raqib or 'atid and we will only know udah amal tani baik or jahat di akhirat nanti

Tapi kan, we sure dont want our maksiat atu tekumpul sampai bnyk brabis and oleh atu tani disarankan untuk beristighfar lebih bnyk daripada apa yang nabi sarankan sal seorang nabi lagi beristghfar 70 or 100 kali, tani patutnya kalau dapat SATU RIBU KALI SEHARI tani beristghfar. dapat ke tu?

Kalau kan ku cakap pasal fadilat urang yang selalu mengingat Allah ani terlalu banyak sampai I dont even know where to start. Bagiku kadang2 kepala tani ani kana "tune" untuk mengharapkan apa akan tani dapat kalau tani melakukan ataupun berbuat sesuatu. cam kalau kaja tani mau gaji, kalau jadi baik, tani harap end up dengan urang yang baik. Kalau tani baik rah uwang kaya, tani harap ia bagi usinnya or keta lambo yang rah tani. Kepala ku fortunately ku cuba untuk tune inda catu. Aku balik2 da mention, apa yang ku buat ani, inda ku harapkan habuan dari siapa2 tapi ku harapkan cinta dan kasih sayang Allah saja. kamu pun patut catu and aku harap aku catu...

Hubungan tani dengan Allah atu kalau dapat bukan macam hubungan hamba dan penciptaNya tapi hubungan di antara sepasang kekasih..yang hanya mengharapkan kecintaan yang bertambah dari apa yang ia buat untuk kekasihNya dengan niat yang datang dari lubuk hatinya..Ia ingat kepada kekasihNya dalam keadaan bediri, duduk sama belimpang, dalam keadaan ia susah ataupun senang, dalam semua keadaan in fact.

Wallahu'alam

5 ulasan:

Unknown berkata...

i like this one (=

Tapau berkata...

alhamdulillah Asyhm, im hepi to hear that =) =)

St.Jackal berkata...

Pasal dosa anie kan Pau, adakah ia pilihan manusia atau pun sudah tersurat dalam takdirnya manusia atu akan membuat dosa?

Tapau berkata...

Walaupun tahap ilmuku inda brapa tinggi, aku cuba untuk menjawab semampuku sal aku pernah kana tanya jua sal perkara ini.

Kalau tani liat hadis nabi yang berbunyi..

"Dari Abu Abdul Rahman, Abdullah bin Mas'ud r.a, katanya Rasulullah SAW telah menceritakan kepada kami, sedangkan baginda seorang yang benar dan dibenarkan kata-katanya, sabdanya : ' Sesungguhnya sesaorang kamu dikumpulkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40 hari berupa setitik air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama itu pula, kemudian seketul daging seperti yand demikian itu juga, iaitu 40 hari. Kemudian diutuskan kepadanya malaikat, lalu ditiupkan roh kepadanya dan diperintahkan menulis empat pekara : rezekinya, ajalnya, amalannya, celaka dan bahagianya. Maka demi Allah yang tiada Tuhan selain daripadaNya, sesungguhnya seseorang kamu itu tetap akan beramal dengan amalan ahli syurga sehinggalah di antaranya dengan syurga itu jaraknya cuma sehasta sahaja. Tiba-tiba dia telah didahului oleh tulisannya ( suratan takdir ) sehingga dia beramal dengan amalan ahli neraka, maka masuklah ia ke dalam neraka. Dan sesungguhnya seseorang kamu tetap akan beramal dengan amalan ahli neraka sehinggalah di antara dirinya dengan neraka cuma sehasta saja. Tiba-tiba dia telah didahului oleh tulisannya sehingga dia beramal dengan amalan ahli syurga, maka akhirnya masuklah dia ke dalam syurga itu. "

Jadi, yes St.Jackal setiap kejahatan (maksiat) yang tani buat atu sudah kana tulis awal2 lagi. Sama, kebaikan yang akan tani buat pun kana buat jua.

Dalam surah As Syams, Allah berfirman "maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya".

Jadi manusia atu kana bagi dua jalan either untuk buat dosa ataupun pahala. Kalau tani decide untuk solat on time, atu sudah dikira apa yang diilhamkan oleh Allah and kalau tani decide untuk mencuri, atu pun kana takdirkan udah.

Cemani, lampung inda kan tebuka selagi ketani inda menakan suis ON and ia inda akan tutop selagi tani inda takan OFF. Cematu jua halnya kalau tani decide untuk melakukan sesuatu.

Kalau tani decide untuk membuat maksiat, etah sudah nasib kamu tu ganya YOU HAVE THE OPTION TO DECIDE whether to carry on or not. Buat atau inda regardless of ianya tersurat dalam takdir.

Pasal takdir ani, tani inda dapat pertikaikan pasal ilmu ghaib dan yang tersembunyi atu adalah kepunyaan Allah saja and apa yang perlu tani buat ialah bersangka baik (husnu dzon) kepada Allah and harap that tani ani digolongkan dalam orang2 yang mendapat redhaNya and TAKUT kalau2 tani ani diumban dalam neraka.

We will never know tani ani ahli syurga or neraka selagi tani balum masuk dalam kubur. Thats the challenge y'all. Adakah tani akan give up atau adakah tani melakukan sesuatu kebajikan dengan sebaik-baiknya kerana Allah.

Perkara yang perlu kamu perhatikan jua ialah tani MESTI PASTIKAN dengan sedaya upaya ketani yang apa saja kebaikan yang tani buat atu ISTIQOMAH (berterusan)sampai tah tani masuk liang lahad walaupun kebaikan yang tani buat atu sedikit.

In conclusion, setiap diri tani ani masih ada peluang samaada tani mau jadi ahli neraka or ahli syurga pasal remember Allah itu Maha Adil and ia tau niat ketani melakukan sesuatu atu.

wallahu'alam.

Hamba Allah berkata...

Sabda Nabi SAW :
“ Barang siapa yang berkata tentang Al-quran tanpa ilmu, maka bersedialah tempatnya di neraka” ( Riawayat Al-Baihaqy , hadith daripada Ibn Abbas

“ Barang siapa yang berkata tentang Kitab Allah dengan pandangannya , kemudian betul, maka dia sebenarnya telah tersalah” ( Dikeluarkan oleh Abu Daud dan Tarmizi)

Jazakallah,
Hamba Allah