05 Mac 2009

Kho Sin Wow Hamzah



Memang aku inda sempurna, mungkin aku sendiri inda pernah merasa tapi aku cuba brabisss untuk mencapainya walaupun sesaat and lapas atu aku dbuai dengan fikiran2 yang melayang sampai ku lupa sudah tah inda ku baca surah al fatihah. Eh!? Tarus2 jua ku cakap ani ah. cubatah katuk pintu dulu sebelum masuk ani, mana tau urang tukar seluar kah, ataupun sedang tidur dengan aurat yang terbuka kah, sekali ko lagi!


Assalamu'alaikum para pemuda dan pemudi yang ku cintai kerana Allah. Ku panjatkan syukur kepada yang memberikan ku nyawa pasal masih yang bagiNya ku peluang untuk menghidup udara yang masya Allah, inda nampak tapi buleh tani nikmati. Diucapkan tahniah kepada awang2 dan dayang2 pasal masih sudi membaca blogku yang marang kerapu kepuden mareng skeperrr ani. Mudahan so far yang ku tulis dapat menimbulkan sedikit rasa simpati kepada diriku yang selalu saja ada kekurangan..


Balik2 dah kan ku tulis ni banarnya tapi balum tebuka hatiku and barangkali aku lum ada idea untuk memancarkan secara terperenci apa yang diilhamkan oleh malaikat yang ditugaskan oleh Allah. insya Allah. Kawanku semua, ingat, tani inda bleh merasa heran kalau tani rasa tani ani wow and macam dapat guess itu ini dan sebagainya. Once tani kambang or timbul rasa bangga diri atu, trust me, apa yang kamu buat atu menjadi tahi yang dimakan uleh ikan bedukang. yuck!


Kalau ada di antara kamu yang pandai membaca jawi, perkataan di atas bagi adalah penting kerana inda semua urang dapat merasa ni pasal ia sesuatu yang amazing, lebih amazing dari amazing race and lebih amazing daripada amazing joe jambul. Yang penting aku rasa, aku inda pernah merasa ani...sedihku memikirkan kadang2. actually ahir2 ani ku tanya diriku, "eh, ko ani wang, bilatah kan ko rasa khusyuk atu.." Macam BAM! aku pun mula berjalan ke arah yang inda ku tau dan mula memikirkan kembali kesilapan2 yang ku lakukan masa solat.


By now, kalau kamu masih inda tau apa perkataan arab di atas atu, now ku getau..eritnya KHUSYUK or KHUSOO'. aku banarnya inda pasti arabnya ani tulis kah inda tapi kamu paham kan maksudku atu? Nway, aku kan tanya rah kamu, pernahkah kamu rasa khusyuk masa sembahyang walaupun sesaat? Kalau aku, macam inda pernah bah..inda kamu sedihkah? Andainya (baru ku pernah memakai ni word ANDAI ah) banar sangkaanku, kalau tani lalai atau inda khusyuk dalam solat, besar kemungkinan tani punya solat atu inda diterima...


Actually pernah ku diskus dengan kawan2 yang sama2 concern pasal solat ani since solat ani yang pertama tama kali di soal oleh Allah. Pendapatku, khusyuk ani bnyk faktor yang mesti tani ambiltau sal lau inda tau, tani atu macam beramal tanpa ilmu and sama jua halnya macam urang2 yang melakukan sesuatu amalan yang bida'ah. Dorang fikir amalan dorang atu mantap and dorang nanti dapat ganjaran di akhirat tapi banarnya, taei pun nada. sorry guys


Aku pun mereflect diriku banarnya, tani mau apa saja yang tani buat atu sahih. Segala kebaikan yang tani buat atu bukannya yang dibuat buat. Semua yang tani buat atu datang dari qur'an dan hadis, atu yang mesti tani ingat. Tani mesti pastikan amalan yang tani kerjakan atu bukan dari hadis yang dhoif atau yang direka-reka. Contoh hadis yang dibuat buat ani macam sekiranya aku kan pastikan keta aliminium yang ku buat atu laku, ku cakap cani, "Nabi pernah bersabda yang kereta yang paling bagus buatannya ialah dari besi aluminium.." Jadi, kalau urang pecaya bulat2, kana bali jua tarus tu keta atu..lebih kurang catulah.


The point is, masa tani solat atu, tani mesti pastikan start dari tani bewudhu atu sudah tani pastikan inda ada perkara2 yang bercanggah dengan ajaran yang di bawa oleh Nabi kesayanganku (tani semua) pasal cara yang nabi buat atu, etah yang paling sahih tu nada yang lain. Nada kan simpan batu arah tempat sujud atu. contoh saja. Pasal apa tani mesti pastikan apa yang tani buat atu berdasarkan dalil2 atupun nas2 yang lurus pasal setiap amalan yang direka2 akan ditolak and neraka adalah lebih layak baginya..


Kan dijadikan cerita, aku atu inda khusyuk kali etah masa ku solat atu, teliat tah ku laki2 ani pakai jam AMAS masa ia solat, dalam hati ku, "apa hal paci ani..indaya tau emas atu haram untuk lelakikah..? Macam2 bermain dikepala ku basar atu. Cemana tu ah, bnyk plang ku liat ada beberapa manusia yang ku kenal pakai emas, banar2 emas tulin and ada lagi yang memakai tie silk atu especially yang diperbuat daripada tie rack. Majority tie dorang atu silk tu and calinya bnyk manusia, dibawa jua solat. paning2


Aku pernah tebali and kana belikan plang tie tapi ani ku buang sudah and jadikan kenangan. Jadi, so far aku cakap pasal faktor2 yang menyebabkan tani inda khusyuk atu. Kan menangis dalam solat pun susah..kalau kan bawa bawang dlm pocket karang bebau tia pulang..ish ish. Kalau sesiapa di antara kamu pernah merasa khusyuk atu please share ur views and bagi kami tip sedikit cemana kami kan gain focus dalm solat atu.


ganya, payah bah ah sal kalau dimasjid, tani atu dikelilingi uleh art yang lawa2 sampai mata tani pun keliar2 meliat sana sini, kalau liat dapan, tani liat gambar yang lawa, liat bawah, carpet nya pun ukirannya pun wow. kalau tutop mata, makruh jadinya. Aku pernah tefikir bah kamu semue, what if salah sorang di antara kamu invent satu kotak yang basar yang muat sorang untuk solat. muat untuk sujud and untuk diri..all in one color and ia sound proof..would that help u think..kalau siapa pakar dalam membuat benda2 cani, getau ku ah, brgkali aku buleh jadi experimen person for barang atu nanti. nada2 jua eh tapi i say ynot?


Tapi one thing yang pernah ku rasa ialah kemanisan membaca surah Al Fatihah atu saja tapi ani ilang dah, brgkali aku kuat makan kot atu terlalu bnyk benda2 yang inda sepatutnya inda ku liat ku liat. Bagaimana bos? ok? puas hati atau sambung lagi? mm sambung saja lah tapi sikit lagi. ok bos tuan.


Kalau aku sendiri, ku rasa aku mau rasa cemana para2 sahabat rasa dan urang2 yang dekat dengan Allah atu, macam ada satu kes sampai dorang kalau solat atu its as if dorang atu rehat, nabi pulang tu cakap sendiri masa ia suruh bilal kamat, nya "bilal, rehatkanlah kami..." amazing kan, tani kalau kan solat pun macam belumba, siapa habis laju dapat apa? tani ani sibuk banar kali ah sampai solat pun kan belumba. cemana kan maju mun tani sendiri pun inda bedisiplin, dapan Allah lagi tu tapi kalau dapat bos, kana langgar gajah pun inda tumbang kali. inda ja?


Jadi, aku mau tani semua merasa apa erti khusyuk masa sembahyang atu bukan saja masa mendangar khutbah juma'at. atu kepisan tu, prasanku bnyk setan2 ketawa meliat tani tetidur atu and sudah ditanya, apa topik tadi? langsung blank.. hancur2. So, inda dpt bnyk ku share sal aku pun masih mencari cemana kan khusyk dalam solat ani. Kalau kamu tau please share, at least kami dapat gambarkan pengalaman kamu. I wanna show you that urang biasa macam tani pun buleh khusyuk, inda semesitnya kamu atu imam atau ulama. dapat kah?


ps: salah ya udah, betulin aja yek.


wallahu'alam

Tiada ulasan: