13 Jun 2010

Lay Zee

Assalamu'alaikum kawan2 yang dikasihi Allah. Tapau harap kawan2 masih lagi dapat melawan musuh2 yang akan sentiasa mengacau tane sampai saat nyawa tane kana cabut. Tane sentiasa berdoa agar tane semua dianugerahkan kesudahan yang baik dan bukannya kesudahan yang sakit lagi menyeksakan.

Tanpa disadari, tane udah berada di pertengahan tahun 2010 dan barangkali etah masa yang sesuai untuk tane imbas ataupun periksa diri, apa yang sudah tane capai ataupun perkara apakah yang udah tane mampu elak ataupun amalan apa yang tane masih lagi buat sejak 6 bulan yang lampau atau lebih.

Bukannya sanang kan ber"tahan" ani kawan2 pasalnya etah tu wah, setiap perbuatan yang tane buat ani ada ia punya kesan arah diri tane ganya kadang2 tane inda sadar. Contoh, mungkin pada awal taun, tane berazam untuk menjadi urang yang kurang gemuk ataupun berkeinginan sangat kan kurang 20 kilo. Jadi setiap hari tane pun makan buah saja dan minum air..

Sekali ada tia satu bulan atu, urang kawan menjemput makan kambing panggang ala jawa, apa lagi, semua dibaham macam serigala yang lapar. Minggu dapannya lagi, kana panggil piknik, sepertimana yang tane tau kalau piknik ani, selalunya banyak sosej sama ayam BBQ, apa lagi! antammm! gasak eh, etah saat yang bergumbira ni!

Ahirnya apa akan jadi kepada ke"kuatan" hati untuk mengurangkan 20 kg? Bisikan2 seperti

1) eh, nanti saja diet
2) halal kali ah, bukannya kau membayar, urang tanggung
3) yang bes tidur lapas makan, baru nyenyak
4) etah masanya ni, bila lagi??
5) sayang eh rejeki!
6) jan membazir, Allah inda suka urang yang membazir
7) tambah lagi
8) ahh panas panas ani yang nyaman ni nah

Dan bisikan2 ani akan berlanjutan sampai tane menjadi urang yang tewas di dalam medan pertempuran yang sengit. Bukan antara hidup ataupun mati tapi antara ikut cakap nafsu syaitan ataupun bisikan baik seperti di bawah ini:

1) tahan saja, di syurga lagi nyaman makanannya
2) kau ani hamba kepada Allah kah siapa?
3) hidup hanya sementara
4) urang mukmin makan dengan satu USUS!
5) barat karang bangun malam
6) one thing leads onto another
7) makan banyak pun, ahirnya sama jua yang keluar
8) payah karang ke masjid
9) tidur saja tu jadinya

dan bisikan yang baik pun lebih kurang banyaknya. MAsing2 tane pernah mengalami keadaan2 yang demikian sampai ia membuatkan tane serba salah sehingga inda tau mana patut yang tane ikut; kekal ataupun sementara.

Kalau kana tanya mungkin kawan2 akan menjawab yang kekal tapi cuba tane liat arah diri dan perkara yang tane buat, adakah yang yang kekal kah inda? Contoh yang paling sanang difikirkan dan inda memerlukan ilmu kimia ataupun ilmu astrologi ialah mengenai C I N T A.

Semua urang pernah bercinta, ada cinta pada manusia, ada cinta pada binatang peliharaan, ada cinta arah keta, ada cinta arah pelakon, ada cinta arah makanan, ada cinta arah kejadian alam, ada cinta arah lagu sampai ke tahap i lap u, u lap me.

i'll do anything for you,
anything u want me too,
ill go anywhere for you,
anywhere you want me too,

sampai laut yang berapi rela ku renangi dan gunung yang tinggi rela ku daki. Op op op. Sebaik sahaja seseorang atu masukkan kaki nya ke laut yang berapi, maka, akan hancurlah kakinya, sebaik saja ia kan mendaki gunung yang tinggi, baru sampai di kaki gunung, udah tia tesingap, singap ataupun ampus.

Manusia, termasuk aku sendiri sangat pandai bermain dengan perkataan sampai manusia yang lena dimainkan dengan perkataan ani selalunya seperti dibuai mimpi yang indah dan rasanya inda mau bangun lagi pasal, siuk bah mimpi inda habis2 ani.

Tapi cuba tane liat, betapa ruginya tane yang mencintai perkara2 yang tapau sebutkan tadi. Semuanya adalah benda2 yang bersifat TIDAK KEKAL. Udah ucing mati, habis tia. Kalau gf or bf tejumpa "kekasih" baru, dui ma, merana badan. Udah tejumpa keta yang lebih latest, kan pandang dua kali pun payah arah keta lama ah, biarkan tia jadi basi buruk. hua hua hua.

Adat manusia dalam bercinta memang bertukar-tukar, inda pernah kekal, pasal atu menurut statistik dari jabatan statistik, purata umur urang yang menuntut cerai paling banyak di brunei ialah dalam umur 25-29. alasannya mungkin macam2 tapi rasanya kan kawan2, yang menyebabkan terjadinya penceraian ialah kurangnya iman di dada.

Masalahnya kalau iman kurang, macam2 buleh jadi. Awal2 liat, lapas atu, masuk hati, lepas masuk hati, di gambarkan dalam otak, udah di gambarkan dalam kepala, ia akan bergerak arah tangan tani, udah sampai arah tangan, tane memberanikan diri untuk mengambil tau urang atu, udah dapat numbur tipun, hati pun tergerak untuk tipun, udah tipun kenalan, or maybe sms dulu, udah atu, call, udah call, pelan kan jumpa, udah jumpa, malu2, inda makin rapat, duduk sebelah menyebelah, udah atu, tepigang tangan, udah atu, tecium rambut, udah atu tecium tangan, udah atu..caress dan ahirnya..anak haram! lelaki berani tanggung, apa payah buang saja anak ah, ataupun makan sesuatu yang menyebabkan keguguran! Berani jua? Kalau berani teruskan sama kuatkan tah diri untuk API NERAKA!

Cemana bleh terjadi? tanya diri tane sendiri. Nyasal pun inda guna. Tapi sekarang tapau ingin menarik perhatian yang membaca. Cemana bleh tane mencintai seseorang dengan perasaan yang sama sampai tane sanggup lakukan apa saja demi kekasih tadi, bangun malam betipun, online 3 pagi besykpe, belikan makanan kegemaran walaupun jauh bejalan sama walaupun terpaksa minjam duit dari urang. Pokoknya, kalau seseorang atu mencintai seseorang sampai tahap cematu, inda tah ingau lagi pasal apa2, asal kekasih atu hepi..

TAPI kenapa manusia inda dapat mencintai ALLAH cematu!?? Bangun malam keranaNya, sanggup sakit keranaNya, sanggup berlapar keranaNya, sanggup kana hina keranaNya, kana ucapkan, kana kutuk, sanggup memberi keranaNya, sanggup mengadai nyawa keranaNya?? Yang tapau heran lagi apanah? Kalau tane sumbangkan diri tane arah Allah, ia atu KEKAL, Dia yang terawal dan inda aada kesudahan sangat JAUH berbeda dengan diri tane dan apa yang disekeliling tane..

Jadi cemana, adakah tane lebih rela membazirkan masa tane ke arah benda yang sementara ataupun yang kekal? ataupun tane memberikan tumpuan yang lebih arah benda yang kekal? Pesan yang sangat penting bagi Tapau dan kepada yang membaca.

Bangkitlah wahai yang membaca! agar engkau mampau melawan kehendak nafsumu yang lemah dan agar engkau sentiasa istiqomah di jalannya..raihlah yang tidak berkesudahan, cintailah sesuatu yang kekal agar engkau akan sentiasa akur dengan ketetapanNya. bangunlah bangunlah BANGUNLAH!

Love only for Allah
Tapau

Tiada ulasan: