27 Jun 2010

Jalan Kaki Setampik

Assalamu'alaikum warahmatullah kawan2 yang dikasihi Allah. Mudahan tane semua masih mempunyai iman yang tegar dan masih lagi belumba-lumba untuk menjadi urang yang paling disayangi Allah.

Semua urang pernah masuk dalam tandas untuk buat bisnes masing2. Rasanya, semua tane pernah kana tutup lampung masa dalam tandas and apakah rasa tane? Takut? Teriak? dan sebagainya. Pasal apa kana tutop lampung? Pasal kan buli uleh adi bradi or mungkin kawan2 cuba mentest keimanan yang ada.

Tapi cuba fikirkan ani, adakah kawan2 pernah berada di dalam suatu keadaan di mana, masa kan pakai seluar dalam tandas (yang lantainya basah), sekali udah naikkan satu kaki untuk masukkan seluar, posisi tane jadi kucar kacir sampai tane kan tumbang. Tapi dapat tane imbangi (balance) semula polar graviti dengan memegang kepada sesuatu objek macam dinding ataupun sink..

Kalau inda pernah, cuba imagine meniti arah satu papan yang nipis dari satu point ke satu point dengan SATU KAKI, rasanya sampai kah inda sampai ke hujung? Kalau siapa yang ahli circus atu mungkin ia dapat sampai ke ujung tapi kalau tane urang yang biasa2 ani saja, mungkin susah kan?

Jadi, soalan penting yang ditanya arah diri tane. Keadaan akhirat, dalam kubur dan sebagainya adalah sesuatu yang sangat jauh daripada pemikiran tane tapi walau bagaimanapun, Allah kasih arah hambaNya, ia warning tane cemana akhirat dan dalam kubur atu cana, titian sirat cana and so on.

Jadi, banartah mengikut ukuran iman tane masa tane mati, tane punya iman atu hanya cukup bagi Allah untuk memBENARkan tane untuk jalan satu kaki saja, adakah tane akan sampai hingga ke hujungnya? Dalam kegelapan dengan teriakan ahli neraka yang cuba menarik tane ke jurang api yang menyala-yala, adakah rasanya tane buleh lapas?

Rasa Tapau kan, di dunia ani tane bernasib baik sal tane ada tempat berSANDAR, sandar arah diding, sandar arah keta urang, sandar arah pukuk, sandar arah pintu, sandar arah tiang, dan apa saja benda yang buleh tane buat sebagai sandaran untuk dijadikan sebagai penenang jiwa (relax chill)..

Tapi di akhirat, arah siapa tempat tane bersandar..? Hatta dalam kegelapan kubur, switch lampung apa kan ditakan..?

Sekadarnya
Tapau

Tiada ulasan: