17 April 2010

Samut Padas

Assalamu'alaikum pembaca yang dikasihi sekalian. Aku syukur masih lagi dibagi kesempatan untuk menulis about stuff yang bukan khusus tapi perkara2 yang umum macam makan, minum, mandi tidur, blajar, stress, suka duka, dan juga kadang2 aku cuba untuk selitkan apa saja perkataan arab yang penting untuk tane pikirkan sama2.

Sepertimana yang telah saye perkatakan awal2 lagi, blog ani saja mengajak yang membaca untuk berfikir dan bagemana untuk menjadi orang yang lebih baik insha Allah dan berfikiran daya saing daripada sebelumnya sama dapat menjadi orang yang manfa'at kepada urang lain.

Mungkin sebelum membaca blog ani, kamu adalah orang yang menyusahkan kedua urang tua, menyusahkan ketua kampong ataupun manusia yang sentiasa merumitkan lagi sesuatu keadaan. Tapi selepas membaca blog ini, aku harap kamu menjadi urang yang lebih handal, berjiwa tegar dan lebih bersemangat untuk menjalani kehidupan yang sementara ani.

Kadang2 tani ketawa dan kekadang tani menangis sorang2 dan kadang2 jua tane nada expression; marah inda jua happy inda jua. Selamber could be the appropriate word. No?

Anyway, mari tane perhatikan seekor makhluk yang diciptakan Allah yang damit tapi kalau kan diliat daripada kegigihannya bekraja, memang manusia inda dapat celen except a few.

Rasanya, setiap ciptaan Allah masing2 ada kekuatan yang tersembunyi sebagai contoh samut, nyamuk, ulat dan sebagainya. Walaupun damit tapi ia dibekalkan dengan "kekuatan" sampai dorang mampu melawan musuh yang lebih basar dari badan dorang.

An ant will not be able to kill an elephant but an army of ants will (Tapau)

Key word as you might have guessed is army. Perhatikan cemana kadang2 kalau dirumah tani ada cacak mati yang dikerumuni uleh samut, jarang tani liat samut sekor2 siuk sendiri kan cuba memakan sesuatu makanan sekor2. Samut biasanya ada amalan sharing and caring, nada yang ketinggalan, semua ampit.

Jadi, salah satu karater samut ialah inda karit berlainan dengan burung vulture yang ganas sama jua dengan hyena dan binatang2 yang sewaktu dengannya. Semua binatang yang so-called ganas2, most of time dorang ani type yang karit macam rimau, lion, buaya dan sebagainya tapi binatang2 yang "lembut" selalunya sharing macam kerabau, buring merpati dan macam2 lagi.

Bukan saja samut ani ada sifat mau berkongsi tapi dorang ani bersifat rajin, pagi2 udah yang mengattack manisan yang tumpah atas meja, nothing is wasted, setiap crumbles, coklat yang bejurit, etah rejeki dorang tu. Apa yang tane buang, dorang makan..

In contrast, tane cemana hidup so far? Adakah tane udah memperhatikan apa yang ada disekeliling tane ataupun tane buat sambel lewa ajer tanpa alasan yang munasabah, merosakkan tanam tanaman dan membuat diri tane ditimpa dengan banyak penyakit yang berjangkit dan melanggar haiwan yang tidak berdosa. Apakan!

Kalau manusia yang normal, hidup ani macam robot, day in day out. Nothing is new, liat youtube then cerita pasal tayar siapa basar, cerita pasal bini2 mana yang lawa, ceta pasal gaji siapa yang lebih tinggi, compare kelulusan periksa dan sebagainya sampai jadi kelai, ahirnya inda bekawan lagi. Manusia yang luar biasa bagaimana pula yer? Adakah ia terpaksa memakai spendet sampit diluar? Ataupun dluar nampak normal tapi rupanya hatinya sentiasa basah meliat keadaan yang memilukan..

Anyway, rasanya, kehidupan samut dipenuhi dengan adengan yang menarik. Ada yang temasuk dalam minuman, ada yang testuck arah manisan, ada yang cuba lari daripada pembunuhan yang kejam dan ada jua yang bekelai dengan serangga yang mau mengambil makanan dari tangan dorang.

Tapi walauapa pun yang terjadi, dorang TETAP berganding bahu memikul beban (makanan = roti sekubit) sama selalu berjalan dalam satu barisan yang lurus. Proper. Kalau ada yang tertinggal dibelakang, ada skuad yang tunggu untuk dorang, just so dorang inda ilang ataupun ketinggalan.

INteresting innit? So many things we can learn just by looking at ants with their cute tentacles and the way they "communicate" between one another. Tapi yang lebih penting lagi how do we learn from these things we see and how can we apply it in our daily lives.

Life is everything is what people always say tapi is it really? Kalau kehidupan samut, ianya akan berakhir hanya dengan pijakan kaki manusia, dengan pancutan spray racun, dengan mengakhirkan riwayatnya dengan membakar ia dengan api. Tobat2.

Dari sudut lain lagi, perihal makan. Samut kalau makan terlalu banyak, ianya akan mati. Liat saja tempat babu tane simpan gula, kalau ada samut dalam atu, majority of it akan mati, sama jua kalau dorang makan makanan lain macam oren campur, buah2ah, gula2, dorang ani akan tenggelam dalam cinta manis yang berakhir dengan duka. Apakan!

Sama jua dengan tane, kalau makan terlalu banyak, apa akan jadi? Satu parut akan jadi gendut. Dua, badan akan jadi barat. Tiga, ianya akan menyebabkan bau badan yang tidak menyenangkan (no offendo pls) dan 4) Akan menyebabkan seseorang itu menjadi orang yang malas untuk bergerak. Tidurrrrr saja memanjang

Oleh itu, tane mestilah cuba untuk memperbaiki diri tane dan cuba untuk mengambil pelajaran daripada apa yang ada disekeliling tane agar tane dapat menjadi urang yang sukses, bukan saja di dunia tapi di dunia yang tiada bertepi..

Love
Tapau

Tiada ulasan: