13 November 2009

SIGUP GUSIP UPIGS

Tiada daya dan kuasa melainkan kekuasaan Allah. Darah yang mengalir di dalam badan, jantung yang berdegup-degup, mata yang keliar2, jari jemari yang bergerak, dada yang kembang kempis dan semua benda2 yang bergerak EVEN mesin yang dibuat uleh manusia tidak akan mampu bergerak tanpa KEKUASAAN ALLAH.

Tani akur dan yakin dengan kekuasaan Allah yang mutlaq. Kalau bukan kerana rahmatnya, tani nda mungkin akan bangun selepas tidur yang menyelerakan. Tani inda mungkin akan dapat menyuapi makanan ke mulut tani, tani inda mungkin akan menandang bula sampai gol kalau ALLAH inda izin. Pasal atu tani mesti sentiasa ucapkan puji dan syukur bukan saja dengan lidah tapi dengan perbuatan dan perasaan.

Becakap pasal sigup ani, aku ingat masa hang masih kecik. Masa atu usu ku pecayaa, umurku kali 12 ataupun 14, then ia suruh light up a smoke for him. Macam aku pun like, :"waaaa, im cool". Then aku pegi ke dapur and cuba untuk marakkan api. And bagi pesigup-pesigup yang cool, kamu tau kan kalau kan hidupkan sigup ani, mesti disedut smoke buttnya atu or filternya. Aku pun macam dalam hati, "cemana ni ah..".

Aku pun cuba untuk marakkan tanpa sedutan tapi pajah saja macam apakan and ahirnya, inda ku ingat siapa tapi someone else did marakkan sigup yang buleh membuatkan anak kecil dalam perut jadi terencat otak and inda sempurna pembentukannya dalam rahim. Bukan saja atu tapi urang yang inda besigup pun tekana jua, lebih teruk dari pada urang yang besigup pasal, masa tani teINHALE asap sigup atu, tani nada penapis.

Ahirnya, sudah tani mencecah umur 40+ ataupun lebih awal dari atu, we start to have sakit2 di dada. Bermulalah satu langkah di mana tani terpaksa makan pill sakit jantung yang kos beribu-ribu ringgit kalau di luar negara. Tapi di Brunei tani nasib baik pasal sultan tani sangat care pasal penduduknya ia subsidize bejuta-juta every year pasal sakit jantung yang sebenarnya dapat dielakkan dari awal.

PREVENTION IS BETTER THAN CURE.

Biskita pun balik mendangar pasal ani. Did you guys know? It COSTS LESS TO PREVENT SOMETHING DARIPADA MENCARI UBAT untuk membaik pulih sesuatu keadaan. Dalam hidup tani sehari-hari, banyak benda2 yang dapat tani elak sama jua macam maksiat, sekali tani melibatkan diri tani dengan dosa, rasanya susah ataupun barat kan meninggalkannya. Macam ketagih sudah dengan "kenyamanan" membuat dusa.

Pernah sudah ku rista awal2, cemana proses tabiat berlaku, TERbuat, biasa, suka dan tabiat. Once ia sampai stage tabi'at, rasanya tani nada kuasa ataupun kekuataan untuk melawan nafsu ataupun bisikan syaitan atu until tani abaikan kewajipan, tinggalkan tanggungjawab, lupakan kawan, mendekatkan diri dengan setan dan ahirnya tani pun jahannam sampai nyawa putus dari badan.

Perlu diingat kawan2, tiada kuasa melainkan kekuasaan Allah yang di mana sesuatu atu berlaku tanpa izinNya. Aku inda akan mampu menulis kalau Allah inda izin and kamu akan jadi malas membaca blog yang buruk ani kalau Allah inda izin. Tani semua bergerak, melakukan sesuatu MENGIKUT peraturan Allah and di dalam Al quran ada menyebut yang sunatullah atu inda akan berubah, setiap proses yang berlangsung di dalam badan tani dan di luar badan tani akan berlaku.

Contoh, setiap kerosakan yang berlaku adalah kerana tindak tanduk manusia atu sendiri, dorang gali parit, dorang putung pokok, dorang lasakkan gunung sampai bumi jadi inda stable, ahirnya berlakulah cuaca yang inda menantu sampai seriatu aku termimpi Brunei dihujani dengan snow...lapas atu aku menangis pasal dalam mimpi atu aku beckp pada diriku, "qiamat sudah.." sambil menangis tapi ku liat sekelilingku banyak urang happy pasal ada snow..

Tapi indakan tani akan biarkan sesuatu yang buruk atu menimpa tani. COntoh yang paling cali ialah besigup sendiri, keburukan yang ada pada besigup inda nampak dan banyak urang merasa besigup atu ok jer pasal inda sakit2 sampai dorang bawa dalil2 di mana ia pernah dangar ceta, "niniku besigup jua sejak ia teenager, inda sakit2 walaupun umurnya 60 taun udah" Pernah kamu dangar?

Pernah kamu dangar dalam quran janganlah kamu menjerumuskan diri kamu dalam kebinasaan. Dalam satu hadis yang lebih kurang bermaksud, "Allah mengharamkan penganiayaan pada diriNya..." ani manusia pulang labih2 kah merusakkan dirinya.

Kamu tau mufti kerajaan Brunei mengharamkan besigup ani pasalnya besigup ani kaedah yang well-known yang buleh mematikan. Kan share apa yang ku baca tapi inda ku ingat di mana tapi terdapat satu gerakan di dunia ani, dorang mau bejuta-juta urang mati pasal alasannya the lesser people there is on earth, bumi ani akan lebih stabil di mana pabila waktu atu tiba, dorang akan clink kan wine glass dorang sambil dangar lagi mozart..kelurusan ataupun perancangan yang efektif?

Sudah seseorang atu gian udah besigup sampai harinya pun berubah color, ia rasa dirinya wajib besigup terutama sekali selepas makan. Sigup mengandungi satu bahan yang, jika sudah terbiasa, menjadi KEPERLUAN dalam badan like a necessity dan kalau inda besigup, badannya jadi lamah, moody, lesu dan bermacam-macam lagi symptom yang kesian.

Untuk menjawab soalan cana branti besigup ani, bek kamu tanya pakar2 yang bertauliah pasal apa jua tauku, ilmu yang ku ada sangat terbatas tapinya aku inda akan menghampakan kamu2 yang mau branti besigup.

Masa ani banyak udah cara untuk branti besigup, satu ialah makan chewing gum, bukan chewing gum biasa tapi yang dibuat KHAS untuk urang besigup tapi rasanya efektif tapi penyakit lain plang timbul, kencing manis ataupun kerosakan gigi. Pasal chewing gum is generally sweet and sama jua halnya, lama-kelamaan efek dari makan manis atu akan terburai sudah tani meningkat tua.

Ada tia ikut therapy ataupun berjumpa urang2 yang mendangar masalah urang besigup and try to find a remedy for this smoke-addicts. Ahirnya inda jua dapat pasal sudah ia melakat dalam badan atu, susah yang dikikis.

Real story, aku kenal seorang insan, ia besigup like a chimney, blu bla blu bla ahirnya, ia jatuh sakit, buat by-pass di singapore then alhamdulillah, baik semula, ia able to stop smoking for quite a number of year and recently "caught" him smoking again. Sedih.

Perhatikanlah kawan2 siapa sajakan yang suka besigup. Adakah urang terpelajar? Menteri2? Tukang sapu? Tukang cuci jamban? Pembersih di sekulah? Anak murid? Guru2? Imam2? Siapa SIAPA!? Urang bangla? Urang thai? Urang brunai? Urang putih? Urang kulit itam? lelaki? Wanita? Anak damit? Kucing? Anjing?

See the point, mana ya pilih kasih, kalau dapat pembuat sigup ani suruh pokok pun besigup pasal apa yang dorang rancang atu menjadi, they are able to seize each and everyone of us untuk besigup tapi jan silap yaw, not all. ALhamdulillah, i know quite a few yang inda besigup syukur2.

Tapi kebanyakannya urang besigup, bek dalam jamban, dalam keta masal jam, masa besukan, masa rehat skajap, masa bekamih and so on. Kalau kamu prasan, ada satu pattern yang berlaku kepada urang yang besigup..Apa nah?

Not to generalize tapi dari pengamatan ku lah, urang atu besigup pasal besar kemungkinan iman yang di dada atu sangat nipis ataupun nada langsung. Kalau sekiranya seorang pesigup pernah membaca ayat yang janganlah kamu merosakkan diri...atu grenti ia inda besigup pasal ia tau yang atu perintah ALLAH azza wa jalla, inda ya kan main2 dengan ayat Allah. inda ja?

Tapi tani diharamkan untuk menjudge urang pasal atu bukan kraja tani, atu kraja Allah nanti di Mahkamah yang paling AGUNG. Kalau urang atu banar2 beriman kepada Allah dan apa yang disuruh, eritnya, semua perkara2 yang makruh apa lagi yang haram atu dielaknya udah and tau ya kan dirinya.

So what? Jadinya, semua balik kepada tepuk dada tanya iman? ADakah masih ada secebis cahaya yang tinggal untuk digilapkan agar lebih tarang? Adakah masih ada peluang untuk kita balik kepada Allah? Adakah masih ada kekuataan untuk melawan nafsu syahwat syaitan yang direjam?

TANTU TU EH! kerana selagi matahari balum rise dari barat ke timur, selagi atu anak adam (iaitu semua manusia) dibagi peluang uleh Allah untuk bertaubat kepadaNya kerana Allah atu Maha Pengampun dan Maha Penerima Taubat.

Jadi, cara yang paling berkesan, rasaku ni ah, untuk tani menyadarkan urang yang gila sigup ani ialah dengan mengenalkan Allah kepadaNya pasal kamu bagitau pun ia yang sigup ani merosakkan jantung or whatever ia ya kan caya sampai maut mengundang ia. Alang2 kan, bek tah kamu getau ia pasal kekuasaan Allah and ceta pasal syurga dan neraka, pahala dan dosa, azab kubur dan sebagainya, walaupun inda nampak tapi YAKINGLAH, ITULAH YANG HAQ! Ampunilah dosa kami wahai Tuhan yang Maha Mendengar.

Serulah Tuhanmu dengan suara yang lembut
LOVE
Tapau

Tiada ulasan: