11 Mei 2009

Pusat Perhentian Kawalan Keselamatan (2P2K)

Bulu romaku nda semana-mana bediri. Ku liat kiri sama kanan inda jua ada urang. Ku teruskan menulis sama inda ku ingau adakah inda benda atu disisi..tapi ku akur dan yakin dengan keberadaan dorang.

Wahai kawan2 ku yang ku kasihi kerana Allah. Dunia diliputi dengan macam2 kaler. Ada hitam, ada putih, ada biru, ada grey, ada kuning, ada hijau and biru air laut. And dalam setiap kaler atu, tani teingatkan akan seseorang, sesuatu tempat dan sesuatu haruman ataupun bau asyum PUN mengimbaskan tani kembali kepada suatu keadaan yang tani pikir tani dah lupa. Ku teringat semasa di luar negeri dulu, cemana aku tau sudah breakfast kami atu talur and sampai ani bau talur atu mengingatkan aku balik kepada zaman damitku.

Bau stor pun ada bau, no matter where we are, bau stor atu tetap sama walau basar mana or damit rumah tani. Aku suka bau stor walaupun sebenarnya buleh membuatkan aku ampus..huhu. (ape da ckp pasal stor!) Anyway, cematulah perjalanan kehidupan ketani, ada2 saja jenis manusia yang tani jumpa, ada tinggi and pindik, ada pendiam, ada bnyk ckp, ada jenis inda besensor, ada jenis cnn, ada jua jenis pemendam and bermacam2 lagi.

But they all have one thang in common and that is semua nya akan masuk ke lobang kubur and kana tanam except for that one guy yang cuba mengubah azan dalam bahasa dorang, bumi pun inda mau terima ia pasal ia ani melampau kejahatannya. Ingat..Islam akan tetap applicable walau keadaan persekitaran tani berubah. Bnyk urang cakap islam ani agama kuno tapi kalau kamu kan tahu, etah satu-satunya agama yang dapat menyelamatkan tani daripada api neraka yang panasnya atu, kan cakap pun tarak guna. Pernah kamu merasa the highest point during SUMMER? Maksudnye, kepanasan yang membakar masa summer? pernah ke tok?

Beckp pasal kubur semua urang takut. Ku pernah ada kawan katanya ia takut cakap pasal akhirat. Ku tanya kenapa, katanya "entah, takut ku saja.."..Aku terdiam seribu dinar. Kadang2 tani takut inda betempat, ada tia takut manusia lain, ada tia takut ucing betaring, ada tia takut burung unta, ada jua takut lipas. Pasal apa tani takut? Adakah pasal tani dorang dorang ani buleh membunoh tani? Mencederakan hati? Menyakitkan ati tani?

Aku ingat masih yang aku pernah membuat artikel pasal menjawab soalan dalam kubur atu tapi ani ku approach dari segi lain. Ani untuk memahamkan kamu semua yang benda2 ghaib ani seperti syurga, neraka, seksa kubur, malaikat, isra' mi'raj and so on inda dapat tani capai dengan akal yang tani ada ani. Untuk meliat sesuatu benda macam tani meliat manusia, yang tani mampu liat hanyalah yang fisik tetapi disebalik atu, susah urang kan caya pasal atu kadang2 tani inda pecaya sangat arah manusia ini.

Sama jua halnya dengan kubur, tani mungkin pernah timbul rasa was2 pasal kubur ani. Macam tani tanya itu lah dan ini lah, ke situ dan ke hilir lah and bnyk sudah tani baca cam inda jua tani caya sal kubur ani. do u catch ma drift? kalau inda paham jua, bisai kali if tani dangar perbualan di antara ci Supir sama si Sapir. mari kita saksikan bersame..huhu

Supir: hy sapir, kamu kok namanya ganjil?

Sapir: iya udah. kau lagi tia supir ah! macam dreber saja..huhu

Supir: awww..aku mungkin seorang drever tapi aku dreber yang mempunyai lesen yang soh..haha

Sapir: etah baik tu, aku pun dreber jua banarnya tapi aku dreber yang berhemah sama pakai signal kali ah sama pakai baju glow in the dark ah..oh yeah!

Supir: eh, ko pikir aku inda pakai signal kah? aku bukan saja drever yang ada lesen soh tapi aku supir yang selalu hati2

Sapir: eh, atu skadar baru tu, aku lagi chia..aku udah tah ada lesen yang sah, berhemah tapi aku adalah seorang hamba Allah sama aku takut akan seksa kubur...

Supir: hah! seksa kubur? banar kian tu yo? sal ku rasa cam kana buat2 saja bah, we all live and die and thats it!

Sapir: astaghfirullah..wahai supir, aku sebagai sahabat baru yang engko kenali (negara ketani )ingin menasihatkan kau agar engkau bertaqwa kepada Allah dan taat pada perintah Rasulullah dan sesiapa yang memerintah secara adil di kalangan kamu..aku takut satu hari nanti, kau jadi urang yang menyesal wahai orang2 yang mempunyai akal...

Supir: etah inda ku suka ni mendangar ceramah ani. kau ani drever jua?

Sapir: bukannya apa dude, cemani..sebagai hamba Allah, tanggungjawabku bukan saja untuk diriku sendiri tapi arah urang2 yang berada disekelilingku. Contoh..kalau sekiranya kau tinggal serumah dengan kawan lagi sorang. Jadi kawanmu ani ia beria. tapi lapas beria ia inda tarik bah toilet atu..biarkan saja..sampai balik2 ia buat cani. adakah kau akan berdiam diri and biarkan taeinya atu menjadi debu?

Supir: mmm...ku buat jamban baru! huhuhu

Sapir: cemani saja bro, fikirkan saja tani ani belayar ke tempat yang jaaaaaaauh. And of course kalau aeroplane atu damit, mesti jua branti2 kan isi minyak and have to refill and certain locations. Jadi dunia ialah salah satu tempat tani branti, untuk isi minyak..

Supir: inda ku paham yo! isi minyak ani untuk keta jua saja..haparaaaa!

Sapir: Cani, dunia macam atu, dunia ani tempat tani singgah buat sementara and our next stop is kubur and lapas kubur tani tani kana dikumpulkan di padang masyhar dan seterusnya sampai tani mengadap kepada Yang Maha Kuasa..

Supir: mmm..sambung

Sapir: Dalam setiap perjalanan tani mestikan berbekal kan? Like kalau tani kan belayar jauh cam ke UK MSIA USA CANADA and even kan ke miri, membawa jua tani lauk supaya inda kelaparan. inda ja?

Supir: jaaa..mmmban. banar plang

Sapir: so, etah tu, sebelum tani ke kubur tani mesti berbekal tapi bukan bekal dengan makanan ataupun minuman tetapi dengan amalan yang bnyk walaupun dengan sedekah untuk setengah kurma

supir: eh, tu urang memanggil aku ah..yeay, ada pelanggan!

Begitulah hakikat manusia, sekajap sadar sekajap inda..and mungkin aku pun cematu kadang2 sal tani ani bersifat insan. Tapi sepatutnya atu inda buleh dijadikan sebagai alasan nanti di hadapan Allah pasal kan bagi alasan pun grenti tani kalah pasal Allah tau apa yang disimpan dalam ati tani yang mungkin hitam mungkin putih ani..

Kan dijadikan cerita, kamu tau nabi yang terkaya sekali? Tau? Tau? Tau? Skajap lagi tau tah kamu ni, nabi ani dpt memerintahkan awan untuk membawa ia ke suatu tempat, he had all the richest in the world and ia masuk syurga pun lambat. Nabinya ialah Nabi Sulaiman and kamu tau ada doa nabi Muhammad yang lebih kurang berbunyi..

Ya Allah ya Tuhan ku..jadikanlah aku daripada golongan ahli fuqara..."

Kalau ketani inda kali sanggup bedoa cani sal tani kalau kana cuba sedikit, tani gagar kana cuba dengan sedikit kelaparan, sedikit ketakutan and sedikit kekurangan harta benda, udah tah tani kan mencari rejeki dengan cara yang obviously inda halal macam bejudi, menceburi bidang perbomohan, pelacuran, pengkhianatan dan sebagainya. Let's face it, tani inda tahan kalau kana cuba walaupun luka sikit ataupun ada jerawat sikit pun kan kelut kesah..

Kalau di kubur atu, I think lagi teruk lah keadaan ketani2 yang selalu komplen about stuff ani. Sikit salah komplen, kana kacau komplen, tehambit keta sikit komplen, bnyk plang banar kan dikomplen ani ganya kan kamu, kubur atu kalau tani tau..either jendela ketani untuk meliat tempat tinggal tani yang kekal samaada tani meliat taman syurga yang inda pernah diliat uleh mata ketani and mungkin masa atu mata tani melilih pasal after all that effort and bekal yang tani buat, dapat jua ahirnya meliat syurga yang dijanjikan oleh Allah..

Tapi, tani mungkin masa masuk dalam lubang kubur atu akan diliatkan dengan keadaan yang mengerikan and masa tani meliat pemandangan yang haru biru atu, jiwa dan otak tani seakan-akan pacah menyesali kehidupan ketani di dunia sambil air mata yang mengalir disebabkan takutnya tani arah api neraka atu tapi air mata atu inda beguna lagi pasal sepatutnya, air mata yang mengalir atu terjadi semasa tani masih bernyawa, ada akal dan fikiran untuk merubah keadaan kepada jalan yang batil ke jalan yang lurus..

Jadi kawan2, sebelum tani berlepas ke destinasi yang seterusnya, yakni kubur, tani mesti yakin and inda dpt pertikaikan yang kubur ani banar kah inda. I mean what do u have to lose kalau kamu persiapkan diri kamu dengan amalan2 yang baik, inda jua rugi kan? Yang lebih baik lagi kalau kamu tulung urang lain jua buat baik so that kamu kaya nanti. Macam skim cepat kaya atu, the more people u help, mikin bnyk hasil kamu nanti.

Wallahu'alam.

ps: sorry aku terpaksa pakai perkataan beria pasal atu perkataan brunai. inda kan ku pakai buang air besar? ataupun berak? inda tia ngam..pis ya'll

Tiada ulasan: