20 Ogos 2010

We|rdo

Assalamu'alaikum semua, semoga tane sentiasa berada di dalam perlindugan Allah dan masih lagi berada dalam iman yang masih mekar macam pokok yang menjunlang tinggi ke langit. Berbeza dengan golongan yang nda pernah merasa iman, inda ingau, inda tau, inda paham dan bermacam lagi alasan2 yang akan dikemukakan.

Oh ya, mungkin inda terlambat mengucapkan Selamat Menjalankan Ibadah puasa dan semoga puasa tane kali ani adalah sesuatu yang membagi impak yang kuat arah diri tani.

Sempena di bulan ramadhan yang istimewa ani, saya ingin (eh sejak bila besaja??) berkongsi dgn kawan2 pasal bagaimana keadaan manusia semasa bulan specel ini. Mungkin ada yang udah tau dan mungkin jua ada jua yang inda tau. Pasal rasanya kan, we think people know certain things tapi banarnya inda. Contoh saja pasal puasa, urang sangka menahan dari makan minum saja tapi its more than that!

Salah satu perkara yang mungkin selalu terlapas pandang ialah pasal berbuka di bulan puasa. Kalau tane liat, etah ganya bulan yang paling banyak garai bejual sana sini, ada jual tungking ayam, ada jual kueh brunai, ada jual cakoi, ada jual salai dan bermacam-macam lagi juadah yang melilihkan air liurku. Sabar-sabar..Im sure banyak urang merasa cematu.

Jadi, almost all of us pegi shopping makanan setiap hari untuk memuaskan nafsu ketani. Like sometimes I call it bulan "mengasak" macam diri ani sendiri. Kadang2 kalau teliat makanan yang jarang atu, tergamak jua makan pasal mungkin diri ini masih lagi lemah, terlalu sehinggakan gigitan nyamuk masa solat pun buleh terganggu..

Then I ask myself, is eating a priority? Kalau tane liat apa yang nabi buat kalau sungkai, ia makan 3 biji kurma saja, mungkin kadang2 minum air, inda plang pernah tebaca, nabi sama sahabat2 makan brabis masa puasa, Ohh..sangat berubah sudah keadaan ketani.

Banar, makan atu perlu tapi kalau teover makan, apa akan terjadi? Malas solat, malas bangun malam, malas baca quran dan sebagainya sehingga mengorbankan malam2 di bulan ramadhan. Bukankah bulan ramadhan ani lebih baik daripada seribu bulan?

Di zaman Umar Al Khattab ada seorang lelaki yang parutnya gendut then amirul mukimneen pun tagur, what is this? Then lelaki itu menjawab, "barakah barakah..". Then Umar dengan tegas cakap, "bukan barakah tapi ani bala dari Allah!" Ouch jua kan tu. Terasa ku eh.

Tane akan liat perbezaan di antara puasa orang yang faham makna puasa dan orang yang inda faham puasa. Besar kemungkinan, orang yang faham, ianya sepatutnya menjadi bulan mentarbiyyah diri ataupun mengusai diri, melatih diri menjadi lebih istiqomah dalam membuat sesuatu. Kalau bukan bulan ani, bulan apatah lagi kan?

Yang hairan, its sooo easy to be istiqomah in eating. Like its mengenyangkan, menyelerakan, dan inda ngalih. Adakah kawan2 pernah mendangar urang beribadat terasa kenyang sama inda ngalih pada zaman ani? Kalau saya sendiri inda plang pernah. Kalau ada sesiapa yang merasa demikian, pleaseeeee let us know the secret. Ohh..sangat jauh tane dari bersikap macam para sahabat.

Nonetheless, bukannya tugas tane untuk menghukum ataupun mendakwa manusia yang lain, dorang pun manusia jua macam tane, yang mungkin sikap ataupun ulah dorang macam tane, ganya hidayah balum sampai arah mereka. insha Allah mereka yang MAUkan hidayah Allah bagi dan kalau mau kana tambah, Allah tambah insha Allah. Perhatikan surah Muhammad ayat 17.

Ini adalah sebagai peringatan kepada diri ani agar sentiasa yakin bahawa negeri akhirat adalah lebih kekal dan dunia adalah mainan dan semuanya akan diminta pertanggungjawaban!

Jaga diri jaga iman kawan2..

Love
Tapau

Tiada ulasan: