21 Februari 2010

Sembrono

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Ku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan muhammad itu hamba dan pesuruh-Nya. Siapa2 yang dibagi petunjuka uleh Allah, ia inda dapat disesatkan uleh siapa2 dan siapa2 yang sasat, urang atu inda akan dapat petunjuk, melainkan dengan izin Allah.

Kawan2 yang dikasihi, nabi Muhammad mengajar tane cemana untuk bergaul, cemana untuk makan, cemana untuk menyempurnakan solat, wudhu, cemana untuk berdoa dan segala macam tips untuk hidup, nabi sudah ajarkan. Terpulang saja arah tane samaada mau mengikut atau inda.

Di dalam satu hadis Dari Abi Ya'la Syaddad bin Aus r.a, bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya Allah telah mewajibkan berihsan (menyempurnakan sesuatu dengan baik ) terhadap semua pekara. Seandainya kamu membunuh, maka bunuhlah secara sempurna, dan apabila menyembelih maka elokkanlah penyembelihan. Hendaklah seseorang kamu menajamkan mata pisaunya dan merehatkan penyembelihannya. "

Konsep ihsan adalah satu perkataan yang inda dapat diterjemahkan ke dalam satu bahasa baik bahasa melayu, brunai dan ingris pasalnya bahasa arab ialah bahasa yang sangat indah yang hanya urang yang paham bahasa arab asli saja tau maknanya.

Tapi kalau dari segi akhlak, urang atu hendaklah bersopan santun, hormat menghormati, inda pemanas, inda pengucapan dan sebagainya. Dari segi pergaulan, sama jua tane mesti hormat dengan urang yang tane becakap, dangar, attentive dan sebagainya. Kalau masak, pastikan ayam yang diguring inda bedarah, sayur inda terlalu licak dan inda terlalu masin or tawar. Kalau cucian mangkuk yang beminyak masih Ataupun baju yang walaupun udah becuci, tapi bau asyum masih? Suka tane kan?

Lebih lebih lagi dari segi amalan yang tane buat macam solat, inda labih inda kurang, inda mandai2 tane menambah ataupun mengadakan sesuatu yang nabi inda buat dan sebagainya. Pasal benda ani memang berlaku, like macam2 upacara udah diadakan yang kana fikirkan "ajaran islam" tapi sebenarnya bukan. Calikan?

Dari segi mendrive, we wanna make sure we follow the rules like inda u-turn tempat NO u-turn sign, inda jalan masa merah, mendrive arah lane kanan dengan kelajuan 40km/jam, pakai seat-belt dan sebagainya.

Islam sebenarnya (i dont like this word sal macam si TAU) mengajar tane urang muslim untuk bersifat ihsan and dalam quran pun banyak verses yang mengajar tani untuk berakhlak mulia baik arah jiran tane, babu bapa tani, sedara tane and even arah urang bukan islam, like setiap perkara yang tane buat ani mesti dibuat dengan yang terbaik yang bukannya sembrono.

Sejauh pengetahuan ku, sembrono ani perkataan indon and kalau bahasa brunai ianya digalar semberana ataupun MAU saja ataupun ASAL ADA, jan nada. Cukup makan, asal pass, ehh biar tia!

Berlainan dengan apa yang diajar dalam islam yang menginginkan umat islam untuk menuju kesempurnaan yang dengan inda secara langsung akan menghasilkan kejayaan. Pasal atu kadang2 kalau tane solat mengagas, rasa sukses dalam solat atu nada pasal mun solat 2 minit saja, cemana kan menghadirkan diri dalam masa dua minit, susah jua kan tu? Inda ke?

Habis solat, macam biasa saja rasanya, kan "connect" dengan Allah pun inda "established". Angkat takbir pun balik2 niat inda masuk. Sampai jadi distraction arah urang kiri kanan. Ahirnya, solat jadi riadah, untuk menstretch tubuh2 yang kaku yang jarang tunduk dengan rasa khusyuk kepada yang Tidak akan pupus untuk selama-lamanya.

Cemana tah jua, kalau selagi tani inda mempelajari nabi Muhammad, cara hidupnya, cemana tah tani kan rasa kesempurnaan menjadi seorang muslim yang sejati. Tane tau ikut saja, kalau urang buat ini, tane buat ini, kalau urang buat itu, tane buat itu sampai tani jadi urang yang hidup di atas "railway track". Liat saja tube lrt train trans, laluannya fixed sudah mana dapat diubah-ubah.

Islam sepatutnya cematu pulang, inda dapat diubah-ubah (tambah ataupun kurangkan inda dapat) tapi disebabkan tane inda mau belajar untuk mengetahui apa yang ada dalam islam atu, indatah tane tau apa yang lurus sama apa yang salah.

Di zaman jahiliyyah pun cematu jua, urang2 masa di Makkah, dorang terbiasa udah hidup dengan kemaksiatan walaupun dorang cakap "Wallah" yakni demi Allah tapi dorang mengada-adakan sesuatu selain daripada Allah. Disebabkan seorang lelaki yang datang daripada luar Makkah yang introduce berhala ani, i forgot his name, urng Makkah pun "invent" tuhan2 yang katanya melalui berhala-berhala ani hajat dorang buleh tercapai.

Its like mesti ada PERANTARAAN di antara Allah sama manusia. Which is totally salah. In fact, Allah inda beguna perantaraan and we can directly communicate with Him. Doa direct, sujud paling dekat, kana aniaya makbul, puasa dan sebagainya, there are ways to communicate to Allah, tane saja inda memanfa'atkannya.

Kalau urang melayu kuno atu, bek plang dorang arah bomoh tu minta tulung. Mantera2, pertolongan jin dan sebagainya. Ahirnya keturunan terikat kepada jin peliharaan. Semoga dijauhkan.

Jadi, tane hendaklah memastikan setiap perbuatan, setiap amalan, setiap perkataan adalah yang sahih dan udah tau dibuat, bukannya cakap saja tapi diamalkan sesuatu atu dan dilakukan dengan seSEmpurna mungkin.

Sepertimana doa nabi sulaiman dalam surah An naml ayat 19:

"Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan masukkanlah daku - dengan limpah rahmatMu - dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh".


Love
Tapau

Tiada ulasan: