01 Februari 2010

Dang Kee

Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Bijaksana. Allah Mengetahui yang zahir dan yang batin. Yang tani katakan dan yang tane sembunyikan. Semua yang terlintas dalam hati tani Allah tau, jadinya kalau kan berniat buruk arah seseorang atau sesuatu, bek pikir dua kali, pasalnya kalau tani mati dalam keadaan inda meminta maaf arah urang yang tani pernah ANIAYA, inda jua dapat Allah ampunkan dosa tani dengan urang atu pasalnya atu hal tani sama MANUSIA. Bukan dengan Allah, kan dengan Allah, tane taubat banar2 dgn ikhlas, nyasal, inda buat lagi. Allah ampuni TAPI manusia lain!

Wahai kawan2 yang dikasihi, dunia dihiasi dengan bermacam-macam manusia, ada yang baik sulnya tapi banarnya, mengigit seluar tani dari belakang, dan ada jua yang jahat sulnya tapi banarnya, ahli syurga. Rambut sama hitam tapi ati tani lain2. Bebuih nini tani, babu tani, ustat2 dan macam2 jenis urang pun pernah cakap cani, hatta, urang kuffar pun!

Manusia. Ada kadang2 baik, kadang2 buat maksiat. Lepas liat perkara2 yang inda sepatutnya diliatnya, ia taubat, tapi next weeknya buat lagi. Ada urang memanjang buat maksiat tanpa segan silu tapi ahir hayatnya, Allah ampuninya, walaupun dengan membagi minum seekor makhluk yang kehausan. Dan ada jua urang yang inda pernah tau apa erti dosa, yakni macam nabi tapi ia beramal macam iatah urang yang paling banyak dosa. Tani APA??

Macam tani ani tah yang NADA DOSA dan paling LAYAK masuk syurga!!?? Haaah? Aku teringat dalam sebuah hadis yang tani inda buleh memandang remeh setiap kebajikan yang tani lakukan pasalnya mungkin dengan mengutip kaca dijalan raya demi mengelakkan ucing dipijak, mungkin tani diselamatkan uleh Yang MAHA PENYAYANG dan dimasukkan beserta urang2 as sabeequn..we never know.

Kalau dapat tani buat sesuatu kebajikan, walauapun damit sama cuba untuk inda menceritakan arah urang lain pasal amal tani atu, insha Allah atu lebih baik. Kalau abitkita kan tau perkataan manusia diambil daripada perkara INSAN yakni, salah satu ertinya ialah lupa.

Teringat kisah pertama masuk islam iaitu Abdullah ibn Abi Quhafa yakni ABU BAKR AS SIDDIQ yang kata nabi the only person besides isteri nabi, Saiydatuna Khadijah, yang inda pernah menyangkal ataupun THINK TWICE pasal kebenaran yang dibawa uleh Nabi. THEY WERE BEST FRIENDS! Kalau kamu pernah baca kisah sahabat nabi yang unggul ani u will learn, thru out is life, ia bertabi'at selalu MENYEMBUNYIKAN amalannya sampai umar DANG KI tapi bukan pasal kan BACKSTAB tapi curious amalan apa saja yang sahabatnya ani buat.

One instance, vaguely i remembered one day Umar Al Khattab r.a ani lepas solat suboh mengekori Abu Bakr, sekali Abu Bakr masa atu khalifah sekali ia selalu mengaga ke rumah urang tua yang BUTA, yang tinggal sorang; membersihkan rumah; buat sarapan urang tua dan sebagainya and by sunrise, ia balik semula. ALLAHU AKBAR!

This is EXACTLY what we need nowadays. Manusia2 yang dangki sama meniru apa yang dbuat uleh NABI MUHAMMAD (peace be upon him..). Kraja tani, and kalau urang atu mukmin2 banar BANAR, mana ya kan cari kesalahan urang sahabatnya. CEMANA umat ani kan maju kalau tani kan tuduh2, hina urang, ucap sana ucap sini, komplen komplen and MORE COMPLAINTS! Cemana kian tu? La haula wala quwwata illa billah!

Corentan yang pindik ani adalah khas ku tujukan kepada diri ini, untuk menasihati diri yang dhoif yang ilmupun bukan pun sampai ke Al-azhar, untuk mengharapkan kepada Tuhanku, agar tane semua yang bernama urang islam yang pernah mengucapkan LA ILAA HA ILLAL MUHAMMADURR RASULULLAH (yang hadisnya didangar uleh Abu Hurairah radiullahu anhu, masa nabi duduk sorang2 sampai Umar menumbuk ia sampai Abu Hurairah menangis and dorang dua balik arah and komplen arah nabi) dimasukkan dliang lahat dalam hati yang tentang dan seterusnya dimasukkan ke jannah. Ameen ya rabball'aalameen..

Wassalamu'alaikum

Love
Tapau

Tiada ulasan: