29 April 2009

Kalo Bulan Bisa Ngomong.

Manusia macam aku bersifat ikut masa & tempat. Ku selalu berhadapan dengan situasi yang kadang2 membuatkan ku sedih dan gumbira. B4 tidur, aku selalu termenung memikirkan nasib ku yang balum lagi ku tau cemana ending nya. Wouldn’t it be great if we know cemana nasib tani esuk atau wouldn’t it be swell to know bila tani kawin and dengan siapa, bila tani mati, brapa ramai anak tani and so on? Kalau sekiranya tani dpt tanya cMong (kucing) ataupun pokok ataupun bulan ataupun dinding? Apa kamu tanya? Sekiranya kamu dibagi satu peluang untuk menanya satu soalan arah samut atau tipun atau kayu atau seluar atau kaki, apakah soalan itu?

Kalo kita liat keadaan sekarang, aku dan brgkali kamu dluar sana selalu tanya soalan2 yang pelik macam di atas atu. Di antara tani ada yang mau tau predictions atau ramalan hidup tani dalam minggu atu, bulan dapan ataupun tahun yang akan datang tapi ada jua yang betanya pasal adakah dinosaur atu banar? Adakah niniku pernah berjuang dulu masa jepun mengattack Brunei? Dari mana datang nama nasi katok ani? Adakah tani dpt pusing masa ke belakang? Dan seterusnya.

Jadi, tani terbiasa udah baca surat khabar and meliat “bintang” tani dalam surat khabar2 yang bejurit itu. Di intarnet pun ada jugaaa, macam free horoscope ataupun horrorscope dan sebagainya. Ada jua kawan2 tani yang meliat nasib dorang dengan cara meliat d mana burung atu melintas, ada meliat bulan, ada meliat tapak tangan dan tapak kaki kucing/lembu dan tikus. Ada jua meliat cemana bulu tangan ataupun bulu dada (bagi lelaki) and kalau ada bini2 bebulu dada…aku pun cabut lari daaa (nadawah).

Cara manusia untuk meliat nasib nya atu macam2 sampai dorang pecaya dengan ramalan2 yang kana state dalam internet, surat khabar and so on itu. Ada jua caya yang ikan amas ani membawa good luck. Macam what? Ku pun dulu catu tapi udah ku tahu efek mempercayai contoh “bintang like “cancer”” ani brijap, terpaksalah ku mandikan badanku dengan air keinsafan sama tuala ketakwaan insya Allah. Pasai ape pecaya benda2 cani ani bahaye? Pasalnya akan ku huraikan dengan lebih lanjut selepas ini insya Allah. Bisai kalau tani inda menyebutkan urang jenis apa dorang yang percaya kepada ramalan ani sal yang lebih penting ialah kepentingan untuk menjauhkan diri tani daripada mempercayai benda2 macam ini.

Assalamu’alaikum warahmatullah semua, ku naik saksi bahawa tiada Tuhan ang berhak disembah selain Allah dan diakui yang nabi Muhammad atu pesuruh Allah dan hambaNya. Ku doakan kamu semua dalam keadaan yang sehat dan hati yang tenang pasal tanpa hati yang tenang badan tani pun jadi hancur yang in turn membuat badan dan otak tani inda berapa cerdas untuk berfikir tentang kebesaran Allah yang terlalu banyak untuk direnungkan. Tani harapkan supaya tani dapat menghargai hidayah yang Allah berikan pasal kalau hidayah ani inda dpt dibali dengan duit atau satu gunung emas.

Topik yang kan saye share to kamu semua ialah tentang men”dua”kan/menyengutukan Allah ataupun syirik. Aku mau explen secara simple saja and bukan macam ustaz yang mantap lagi memantapkan sal aku mau kamu faham apa erti perkataan yang tani selalu dangar ani tapi inda paham maksudnye. Syirik dibahagi kepada dua iaitu syirik kecil sama syirik basar. Syirik kecil ani syirik yang inda brapa nampak macam contoh tani takutkan selalu selain daripada Allah atau riya* and syirik besar ialah yang obvious macam kamu sembah sesuatu selain daripada Allah macam menyembah manusia, patung, batu, binatang, bulan dan seterusnya.

Sorry u guys seperti yang ku getau awal2 sal ilmu ku ani based dari bacaan dan ceramah2 ataupun majlis2 ilmu yang ku hadiri baik di dapan TV ataupun dapan seorang ustaz. Jadi, segala kesilapan ku atu sememangnya datang dari pada diri yang alpa dan dhoif ani and kalau ada di antara kamu yang merasa apa yang ku buat ani inda lurus yakni sesat, maka ku harapkan pertolongan Allah melalui teguran kamu suma pasal hanya dengan teguran yang manis walau kasar sajalah yang dapat menyelamatkan tulisan ku daripada kesesatan…

Anyway, siapa pernah baca buku sirah nabi Muhammad? Kalau pernah paham ni insya Allah lau inda paham, mm. aku summarize kan sikit although im not that really good at summarizing. Huhu. Buku Sirah nabi dalah sebuah buku yang penting bagi setiap manusia yang menganut agama islam bukan saja dibaca tapi cuba untuk mengamalkan segala kandungan yang ada. Salah satu pengajaran yang dapat tani ambil dari sirah ialah macam tentang hidup nabi yang kesian, cemana babu bapa yang meninggal masa ia damit, cemana keturunannya atu terjaga yakni inda pernah ada unsur zina. And so on.

Yang penting lagi dari sirah jua tani dapat tau mcm mana islam atu disebarkan ke seluruh dunia (mostly tetang jihad and politik) and segala selok belok ataupun jihad yang dihadapi orang tentera kaum muslimin. Ianya jua buleh membutulkan persepsi ataupun pandangan tani arah jihad dan islam atu sendiri. Karang ani lagi, bnyk urang ucap islam atu pasal menumpahkan darah saja tapi banarnya inda. Islam lebih jauh lebih baik dari atu. Mudahan dengan sedikit perangsang ani dapat menarik minta tani semua untuk membaca sirah nabi atu sampai habis and bukan jadi perhiasan dalam komputer tani ataupun bilik tani saja k. i love u all i do..

Berdasar kajian yang dibuat, sebelum nabi turun, manusia di saat atu terombang ambing dengan laut kesesatan yang ombaknya nda dapat ditahan dengan dinding batu yang tinggi. Dorang terlibat dengan dadah, pelacuran, buang anak, tanam anak, kehancuran moral dan akhlak, bisnes berunsurkan riba, ketidakadilan, perat ugut, menumbir dan yang paling teruk sekali ialah dorang ani menyembah berhala yang diperbuat daripada batu, kayu dan sebagainya. Dorang ani patuh dengan sembahan2 dorang ani sampai kan bejalan pun minta izin dengan patung walaupun patung atu inda becakap..

Kalau tani liat zaman sekarang, banyak pop ups ataupun link yang kadang2 tani click saja and sometimes menyruh tani memasukkan nama tani and tarikh lahir ketani. Kadang2 jua nama bini2 yang tani suka, so application ani kan getau the chances of u marrying that person. Selain dari itu, ada jua kadang2 tejumpa aplikasi yang berunsurkan nasib tani pada minggu atu. Kadang2 berbunyi..

“owww..nasib awda sungguh baik pada minggu ini, dari segi cinta, awda akan mendapat perempuan yang jelita jika ditackle dan jika bisnes cuci kereta dibuka pada tengah malam, bisnes awda akan laris seperti kek lapis dari Melaka”

Cematu lah lebih kurang, and yang calinya kadang2 terjadi tia bah prediction yang kamu baca atu and kamu pun macam teWaaaaaaaa..best eh. So, from thereon end, kamu pun mulai percaya arah tukang tilik bukan manusia ani, komputer, surat khabar and so on sampai tani lupa siapa yang menentukan nasib tani banar2.

Perlu di ingat wahai kawan2 ku yang cantek molek, hensem lagi pandai2, urang bukan islam selalu memaningkan utak tani dengan benda2 cani sampai semua urang islam inda pecaya lagi arah Allah. Kalau tani liat firman Allah di bawah ini..mari…

“Orang-orang kafir itu telah menjadikan sekutu-sekutu bagi Allah supaya mereka menyesatkan (manusia) dari jalan-Nya. Katakanlah: "Bersenang-senanglah kamu, karena sesungguhnya tempat kembalimu ialah neraka". Surah Ibrahim Ayat 30

Sekali liat, mungkin tani inda terasa yang percaya kepada horoscope atu inda papa pasal tani mungkin cakap cani “its only for fun only what..” atau “main2 kali saja ah..”. Kalau kamu inda paham apa maksud I, cuba baca gi sekali dari atas, kalau inda paham jua, baca dari bawah. Huhu. Walaupun tani pecaya Allah itu Maha Esa (tunggal) tapi at the same time masih jua tani pecaya arah benda2 di atas atu. Adakah ani bermaksud men”dua”kan Allah?

Bukannya apa, kalau tani makan lada padi, terasa kah inda padas sama rasa kan keluar air mata? Cuba kamu balik2 makan lada padi, rasa padas atu akan berkurangan sampai kalau urang biasa meliat kamu makan lada padi, ia pikir kamu gila, pasal? Pasal kalau kamu makan lada padi dengan eskrim, dengan nasi guring, dengan pisang, dengan oren, dengan coklat..ganjil jua kan tu? And habislah tapi kamu inda terasa padas lagi sal kamu “biasa udah” makan lada padi atu.

Efeknya, kalau tani biasa udah mkn lada padi and rasa padas atu inda terasa, tani mau lagi merasa lada2 yang TERPEDAS sekali di dunia macam yang ada di mexico itu. Sampai tah tani mati pasal cancer. Kamu tau kan makan padas2 ani buleh menyebabkan cancer? So, etah bahaya tuu

Jadinya, sama jua halnya dengan mempercayai sesuatu selain daripada Allah macam horoscope, awal2 tani biasa and udah terbiasa banar, mau lagi tani mencuba yang lain like pegi ke tempat2 tukang telek, lapas atu bomoh, lapas atu ustaz sakti, lapas atu tanya rah jin and so on sampai tah hidup tani hancur dmakan api yang jauh lebih sakit daripada tekana sigup.

Ingat geng2 ku yang ku sayangi..bukalah mata kamu, perhatikanlah apa yang berlaku, berhati2lah selalu dan selamatkanlah kamu dan ahli keluargamu daripada api neraka yang apinya membakar hati yang menduakan Tuhan

Dari Anas bin Malik rodhiallahu ‘anhu dia berkata: Aku mendengar Rasulullah sholallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Alloh subhanahu wa ta’ala berfirman, “Wahai anak Adam, sepanjang engkau memohon kepada-Ku dan berharap kepada-Ku akan Aku ampuni apa yang telah kamu lakukan. Aku tidak peduli. Wahai anak Adam, jika dosa-dosamu setinggi awan di langit kemudian engkau meminta ampunan kepada-Ku akan Aku ampuni. Wahai anak Adam, sesungguhnya jika engkau datang membawa kesalahan sebesar dunia, kemudian engkau datang kepada-Ku tanpa menyekutukan Aku dengan sesuatu apapun, pasti Aku akan datang kepadamu dengan ampunan sebesar itu pula.” (HR. Tirmidzi, ia berkata, ”hadits ini hasan shahih.”)

*Dari Mahmud Ibnu Labid Radliyallaahu 'anhu bahwa Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa Sallam bersabda: "Sesungguhnya hal yang paling aku takuti menimpamu ialah syirik kecil: yaitu riya." Riwayat Ahmad dengan sanad hasan.

ps: sorry kalau panjang banar you all, telabih tulis..afwan

Tiada ulasan: