20 April 2009

Grrrrr wruff WRUFF..grrrr



Aku sebagai makhluk Tuhan yang paling lemah ingin mengucapkan selamat sejahtera kepada muslimin dan muslimat di seluruh dunia baik dari afrika, amerika, USSR dan republik O china. Walaupun USSR udah jatuh and aku pun inda brapa tau apa hal dengan USSR ani, yang penting setiap yang telah berlaku adalah sejarah yang akan ulangtayang nanti dan akan dipertontonkan sekali lagi di hadapan Allah kecuali bagi orang2 yang terpilih.

Assalamu'alaikum kepada yang muda, yang tua dan yang di antaranya. Diharapkan agar kita sentiasa berada dalam keampunan Allah pasal kita selalu sahaja melakukan maksiat baik kepada Allah dan makhluknya sedar atau tanpa kita sedari. Baiklah, hari ani aku kan ceghita sedikit tentang salah satu makhluk yang diciptakan oleh Allah iaitu anjing.

Anjing ialah satu makhluk yang brijap (menakutkan) terutama sekali kalau tani (kita) inda (tidak) tau (tahu) cemana (bagaimana) kan (hendak) mengawal suasana (situasi). Pernah kamu (awda) terserempak dengan anjing? Apatah yang kamu buat (Apakah yang kamu lakukan?) ? Lari? Teriak (Jerit)? Cuba untuk mengarate ataupun kamu berdoa kepada Allah agar anjing atu menjadi pantung/boneka yang kiut miut macam doreamon?

When I was lil, my dad and I went to a hardware store to buy some plywood (pasal masa atu bapaku yang menguruskan rumah itu). So, I decided to wait outside the office while he goes into the office. Tidak semena-mena, ku liat siring kakiku ada anjing!! What I was to know, I was merely a child without knowledge. Instinctively I ran once I saw this dog! And surely, that dog naturally ran too! Everything happened so fast that I didnt even realize that I was running without thinking.

After a while, urang sekeliling pun notis yang aku atu kana bubut and bukan lari untuk olimpik. So, the owner of the dog pun panggil anjing itu dan branti belari, aku pun cool down while jantungku prasanku sikit lagi kan melatup. Kalau kamu pernah merasa apa yang aku rasa, then ku ucapkan tahniah pasal kalau sekiranya kamu dapat lari dari anjing tanpa gigitan, ertinya dapat tah kamu betanding tu ikut SEA games 2010 insya Allah. Aku inda mau ikut sal aku ampus. eke eke. pi ani baik udah. Alhamdulillah.

The point is, walaupun anjing nampak garang and bengis dengan giginya yang taring sama ekornya yang panjang, mau inda mau, mesti jua tani inda panik pasal kalau tani panik anjing atu pun panik. The trick is to stay cool walaupun sulnya keadaan kamu atu cam nada harapan lagi and kan tunggu kana tungkap. Kalau dapat jua kamu macam bunyi "woossh woosshh or tunjukkan kamu atu lebih dominant (lebih kuat tapi jan plang sombong) daripada anjing.

Sehubungan dengan itu, aku dangar macam2 pasal anjing ani, ada tia kana makan dagingnya, ada tia kana seksa, ada tia kana buatkan baju sama seluar, ada tia kana treat macam anak kandung sendiri dan bermacam lagi. Kamu pun ku rasa pernah meliat anjing ani cemana. HOnestly ku rasa kesian meliat anjing2 yang berkeliaran and kadang2 makhluk Allah yang satu ani kana hina and macam2 lagi..

Perlu tani ingat bahawa Allah itu Maha Adil dan sebaik-baik HAKIM and trust me, sekali tani menganiaya sesuatu mahkluk atu, kana balas jua tu sekali setimpal dengan apa yang kamu buat. Inda paham ke? Kalau tak faham, bek kita liat conversasi "Apabila anjing berkata-kata..bersama Tapau" Mari saksikan bersama..

Tapau: Hi geng! sapa namamu kan?

Anjing: Grrrr..wrofff! yo dawg..how didja know i can tok!?

Tapau: Ntah aku pun inda tau, aku atu cuba2 saja..heeee

Anjing: Cali jua ko ani eh, inda ko takutkan aku kah? Nampak ko gigiku yang macam serigala ani kah? ni! ni!

Tapau: aku inda plang takut, yang ku takut ALLAH saja..

Anjing: ouch to yo..sampai ati mu memuhasabah diriku cematu ah..*insap insap* grrrrr

Tapau: So, siapa namamu kan and siapa penjaga mu?

Anjing: nama i bob lembu anak piruk and aku nada penjaga, aku plang yang menjaga manusia

Tapau: jadi ko ani kira watchdog lah ataupun sniffing dog ataupun dogma?

Anjing: au, tapi buring ku udah dengan kaja ku ani dawg..

Tapau: pasal apa dude?

Anjing: mmm, pasal aku ani kana hina saja, aku kamih kana ketawakan, aku TeWooooo tangah2 malam kana marahi, aku makan kana hina dan seterusnya lah..aku tau aku ani salah satu binatang yang haram tapi inda kan aku kana umban sampai batu sampai berdarah kepalaku..

Tapau: kenapa ko kana umban? bek ko inda pengsan yo?

Anjing: well, aku atu nampak daging ampai2 diluar rumah jiranku atu, sekali ku aga lah..sekali udah ku ampir, rupanya, daging yang ampai2 atu hanyalah sekadar umpan and urang rumah atu pun melastik aku dengan batu...aku lagi masa atu lapar..

Tapau: kesian...

Anjing: jadi, walaupun aku kana buat catu aku tetap sabar saja sal aku tau Allah atu Maha Adil and setiap kejahatan ataupun kebaikan atu grenti kana balas..so aku cabut lari lah lapas atu walaupun parutku bebunyi..

Tapau: banar tu bob..ish ish ish, kesian jua ko ani ah..

Tapau: Anyway bob, aku kan minta advise arah mu bah

Anjing: go on..

Tapau: Aku ani banarnya salah seorang mangsa bubutan geng2 mu pasal aku lari masa meliat anjing..jadinya, cemana kan membuat supaya kamu inda membubut manusia ani kian?

Anjing: ahhh, ani biasa udah ku liat ni. cemani. Kalau kau teliat geng2 ku, jangan ko lari..maintain cool saja and berlagak macam kamu atu berani daripada kami and ACT lah macam kamu atu kan mengumban sesuatu arah kami walaupun sebenarnya nada and walaupun sebenarnya kamu takut arah kami..

Tapau: ahhh..cematu rupanyeee, kalau antak kaki atu buleh kah tu?

Anjing: kalau tapak kaki mu atu basar sampai mengagarkan bumi ani, silakan tapi kalau tapak kaki mu atu kan mengagarkan bulu pun inda dapat, bek tah pakai suara tu, lagi kami takut..huhuh

Terlalu banyak pengajaran yang tani dapat ambil dari kisah ani. salah satu daripadanya ialah walaupun binatang atu kadang2 buas tapi at the end of the day tani mesti cuba ingat yang yang berkuasa memudaratkan tani hanyalah Allah tapi tani musti ingat that usaha perlu apabila berdepan dengan sesuatu yang memudaratkan dan sebagainya.

Insya Allah pengajaran buleh tani ambil:

1) Seburuk-buruk bintang pun tani inda buleh sombong arah dorang or menghina dorang sal dorang melakukan sesuatu tanpa akal tapi manusia dibagi akal apabila bertindak
2) Setiap perkara baik atau buruk akan dibalas nanti (syurga or neraka)
3) Walaupun nasib tani rasa inda baik, tani masih buleh menukarnya dengan usaha dan tani inda buleh berputus asa daripada rahmat dan keampunan Allah
4) Try not to be too focused macam membelikan mainan or buatkan baju untuk bintang kesukaan tani pasal banyak lagi perkara2 yang priority di dunia ini.
5) Cuba fikirkan and bagi feedback lain sal aku habis ideaa daaa..heeeee

Dalil2 yang perlu difikirkan insya Allah..

"...Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Dia" (AR RA'D AYAT 11)

Abdullah bin Umar mengatakan bahwa Hafshah berkata, "Rasulullah bersabda, 'Ada lima jenis binatang yang tidak berdosa jika seseorang membunuhnya, yaitu gagak, burung rajawali, tikus, kalajengking, dan anjing gila.'"

Jadi, apa yang diharapkan ialah supaya tani lebih hati2 apabila berhadapan dengan anjing and try not to panik sal kalau kamu panik, aku pun panik :P

Wallahu'alam

2 ulasan:

tamar berkata...

Aku pun pernah kena bubut kuyuk masa ku darjah 3. Aku atu bisai2 jalan kaki dakat2 sekulah atu jua then tiba2 ada tia kuyuk ani keluar dari pagar rumah nya and for no reason di bubut nya aku. apa lagi, aku pun lari balik ke skulah, tarus masuk darjah and menangis kuat2 walaupun badan ku basar udah masa atu.

tapi alhamdulillah aku na pernah jahat arah binatang even kuyuk walaupun ia pernah menganiaya aku...klau buleh tah menolong animal yg teraniaya atau perlukan help psl i wanna be mcm kisah org yg mengambil air dalam telaga by going inside and mengaut air pakai kasutnya and diberinya anjing yg kehausan minum .. and in the end ia masuk syurga..

Tapau berkata...

lucu nyeee..bek jua inda kana gigit ah. lau inda cacat seumur hidup kali..naudzubillah.

apa2 pun tamar, aku pun mau mcm kisah bini2 yang mengambilkan air dalam telaga perigi itu..sama2 tani doa k :)